ANGEL FILM VARIA Altijd is Mariene Dietrich, als zij in een film speelt, de vrouw, die op een of andere manier in de verleiding komt, ervoor bezwijkt en dan heelemaal aan het slot met een filmische handigheid toch nog een man ge lukkig maakt. Er begint thans een kleine ken tering in dezen gang van zaken te komen, want in deze nieuwe film heeft zij alle inferieur raffi- Marlene als Maria Barker, de vrouw van den grooten politicus, die maar geen tijd voor zijn echtgenoote kan vinden. nement afgelegd en is zij de goede, lieftallige vrouw vol opoffe rende eerlijke liefde. Zij weerstaat aan de verleiding, nadat zij eerst, echt vrouwelijk, geprobeerd heeft hoe dicht zij om een vlam kon vliegen zonder haar vleugels te branden. Doch die poging dreigt catastrophaal te zullen worden, ware het niet, dat haar man aan het einde ook in gaat zien, dat de naam van Engel, haar door een derde gegeven, werkelijk op haar van toepassing is. Dat is het heele conflict niets meer maar ook niets minder. Groote verrassingen komen er niet in voor, of het moeten de plotseling oplaaiende gemoedsbewegingen zijn, die men als zoodanig wil bestempelen. Over het geheel genomen kan men echter zeggen, dat deze nieuwe Mariene Dietrich-film gevoelig en knap spel te aanschouwen geeft, sfeer bezit, en ons een Mariene toont zonder haar bijna stereotiep geworden „vamp-omhulsel". Op verdienstelijke wijze assisteeren daarbij Herbert Marshall en Melvyn Douglas, waarvan de eerste meer overtuigend is dan de laatste. De film „Angel" kostte de Para mount het aardige sommetje van 1.250.000 dollars. Dat is „slechts" 405.000 dollars minder dan de film: De ondergang van de William Brown, welke 1.655.000 doll, kostte. Sedert haar verblijf in Amerika zijn er tot op heden door den Pa- ramount-fotograaf niet minder dan 10.000 foto's van Mariene Dietrich gemaakt. Dat is bijna twee stuks per dag. Volgens den R.K.O.-regisseur en film-veteraan William Seiter zullen binnen vijf jaar alle films in drie dimensies, gekleurd en voor tele visie-uitzending gebruikt worden. In Amerika zijn er reeds bioscopen, welke zich tegen het risico daar van verzekeren. Het beroemde tooneelstuk „To- varitch", dat in Nederland onder den titel „Vorstelijke emigranten" geweldig succes had, is thans door Warner Bros verfilmd met Clau- dette Colbert en Charles Boyer in de hoofdrollen. Voor een nieuwe M.G.M.-film is men op het oogenblik bezig twin tig meisjes te zoeken met glad git zwart haar, dat fotografeert als zwart satijn. Van de vijftig meis jes, die zich op één dag kwamen aanmelden, konden er slechts vijf in aanmerking komen, daar de anderen allemaal „golvend" zwart haar hadden. Er was een meisje bij, dat zich juist den dag tevoren, om er zoo goed mogelijk uit te zien, had laten permanenten. Nu verspeelde zij juist daardoor een goed betaalde „extra" rol. Patrick Knowles, die zijn vacan- tie in Mexico doorbracht, werd plotseling door de Warner Bros naar Hollywood ontboden, om de hoofdrol te vervullen in de film „De patiënt van kamer 18". Toen Knowles in Hollywood aan kwam, moest hij werkelijk in hel dekenhuis als patiënt worden op genomen, daar hij tengevolge van ?en bijensteek een gezichtsinfectie had opgeloopen. De strijd ging tusschen deze twee mannen Herbert Marshall en Melvyn Douglas. Wien van de beide vrienden zou het gelukken t Dit is feitelijk het eenige probleem, dat de film Angel beheerschi. Andermaal heeftLubitsch,de groote regisseur van Holly wood, een film gemaakt met Mariene Dietrich in de hoofd rol. Het is nu geen Blauwe of anderkleurige Engel, maar een gewone en dus an ders dan we van haar gewend rijfn. Een Dar amount film.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 12