ANGEL
FILM VARIA
Altijd is Mariene Dietrich, als
zij in een film speelt, de
vrouw, die op een of andere
manier in de verleiding komt,
ervoor bezwijkt en dan heelemaal
aan het slot met een filmische
handigheid toch nog een man ge
lukkig maakt.
Er begint thans een kleine ken
tering in dezen gang van zaken
te komen, want in deze nieuwe
film heeft zij alle inferieur raffi-
Marlene als Maria Barker, de vrouw van den grooten politicus,
die maar geen tijd voor zijn echtgenoote kan vinden.
nement afgelegd en is zij de goede, lieftallige vrouw vol opoffe
rende eerlijke liefde.
Zij weerstaat aan de verleiding, nadat zij eerst, echt vrouwelijk,
geprobeerd heeft hoe dicht zij om een vlam kon vliegen zonder
haar vleugels te branden.
Doch die poging dreigt catastrophaal te zullen worden, ware
het niet, dat haar man aan het einde ook in gaat zien, dat
de naam van Engel, haar door een derde gegeven, werkelijk
op haar van toepassing is.
Dat is het heele conflict niets meer maar ook niets minder.
Groote verrassingen komen er niet in voor, of het moeten de
plotseling oplaaiende gemoedsbewegingen zijn, die men als
zoodanig wil bestempelen. Over het geheel genomen kan men
echter zeggen, dat deze nieuwe Mariene Dietrich-film gevoelig en
knap spel te aanschouwen geeft, sfeer bezit, en ons een Mariene
toont zonder haar bijna stereotiep geworden „vamp-omhulsel".
Op verdienstelijke wijze assisteeren daarbij Herbert Marshall
en Melvyn Douglas, waarvan de eerste meer overtuigend is
dan de laatste.
De film „Angel" kostte de Para
mount het aardige sommetje van
1.250.000 dollars. Dat is „slechts"
405.000 dollars minder dan de film:
De ondergang van de William
Brown, welke 1.655.000 doll, kostte.
Sedert haar verblijf in Amerika
zijn er tot op heden door den Pa-
ramount-fotograaf niet minder dan
10.000 foto's van Mariene Dietrich
gemaakt. Dat is bijna twee stuks
per dag.
Volgens den R.K.O.-regisseur en
film-veteraan William Seiter zullen
binnen vijf jaar alle films in drie
dimensies, gekleurd en voor tele
visie-uitzending gebruikt worden.
In Amerika zijn er reeds bioscopen,
welke zich tegen het risico daar
van verzekeren.
Het beroemde tooneelstuk „To-
varitch", dat in Nederland onder
den titel „Vorstelijke emigranten"
geweldig succes had, is thans door
Warner Bros verfilmd met Clau-
dette Colbert en Charles Boyer in
de hoofdrollen.
Voor een nieuwe M.G.M.-film is
men op het oogenblik bezig twin
tig meisjes te zoeken met glad git
zwart haar, dat fotografeert als
zwart satijn. Van de vijftig meis
jes, die zich op één dag kwamen
aanmelden, konden er slechts vijf
in aanmerking komen, daar de
anderen allemaal „golvend" zwart
haar hadden.
Er was een meisje bij, dat zich
juist den dag tevoren, om er zoo
goed mogelijk uit te zien, had
laten permanenten.
Nu verspeelde zij juist daardoor
een goed betaalde „extra" rol.
Patrick Knowles, die zijn vacan-
tie in Mexico doorbracht, werd
plotseling door de Warner Bros
naar Hollywood ontboden, om de
hoofdrol te vervullen in de film
„De patiënt van kamer 18".
Toen Knowles in Hollywood aan
kwam, moest hij werkelijk in hel
dekenhuis als patiënt worden op
genomen, daar hij tengevolge van
?en bijensteek een gezichtsinfectie
had opgeloopen.
De strijd ging tusschen deze twee mannen Herbert Marshall en
Melvyn Douglas. Wien van de beide vrienden zou het gelukken t
Dit is feitelijk het eenige probleem, dat de film Angel beheerschi.
Andermaal heeftLubitsch,de
groote regisseur van Holly
wood, een film gemaakt met
Mariene Dietrich in de hoofd
rol. Het is nu geen Blauwe
of anderkleurige Engel,
maar een gewone en dus an
ders dan we van haar gewend
rijfn. Een Dar amount film.