Quaker en H-O ONS ONTBIJT WAT ZULLEN WE ETEN? MENU 41 Vis ontbijt.... ja, in hoeveel gezinnen zou er van een werkelijk ontbijt, van een gemeenschappelijken maaltijd dus, sprake zijn Zoo tegen school- en kan toortijd, liefst op het laatste nippertje, wordt er haastig staande soms een kopje thee met een sneetje brood naar binnen gewerktin hetzelfde tempo worden de boeken of andere spulletjes bij elkaar verzameld, even wat verwoed geklap met deuren ende dag is be gonnen. Een ontredderde, slordige ont bijttafel blijft achter. Natuurlijk zullen er wel gezinnen zijn, waar het anders toegaat, maar wanneer we eerlijk tegenover onszelf zijn, zullen we moeten toegeven, dat de dagen, waar op we zelf zoo haast-je-rep-je ons mor genprogramma afwerken, ontelbaar zijn. Ons bed oefent nu eenmaal 's morgens een onweerstaanbare aantrekkings kracht op ons uit. Om acht uur vinden we, dat het hoog tijd is om op te staan, maar om kwart over acht liggen we er nog in, en trachten onszelf wijs te maken, dat we het nu ook nog wel pre cies kunnen halen. En dan draait het er per slot van rekening op uit, dat we in recordtijd ons aankleeden en ons ontbijt verwerken. Nu kan het zijn nut hebben om sommige bezigheden in recordtijd te verrichten, maar ten opzichte van onze maaltijden is dat nu niet bepaald noodig Niet voor niets wordt er in onzen tijd zoo veel geklaagd over zenuwachtigheid en overspanning. Niet voor niets zijn er op school in iedere klas zoo veel ner veuze, prikkelbare kinderen, die hun aandacht niet bij de lessen kunnen be palen en slecht mee kunnen. Natuurlijk zijn hiervoor nog genoeg andere oorzaken aan te wijzen, maar het is toch ook een feit, dat een rustig ontbijt aan het begin van iederen dag veel klachten zou doen verdwijnen. Aan de huisvrouw is hier weer de moeilijke taak toegewezen, om dit in haar gezin door te voeren. Zij moet om te beginnen zorgen, dat de ontbijttafel op tijd volledig gedekt staat, zoodat er niet haastig op het laatste nippertje ergens op een hoekje of kantje van de tafel nog even een paar boterhammen moeten worden afge sneden. Schiet zijzelf in dit opzicht niet te kort in hoe veel gevallen wordt er toch van een huisvrouw het goede voorbeeld verwachtdan kan zij ook van haar huisgenooten eischen, dat zij op een vastgestelden tijd aan het ontbijt verschijnen. Vooral kinderen kunnen hier niet vroeg genoeg aan gewend worden. Veel moeders klagen, dat haar kin deren 's morgens zoo slecht eten. Met een leege maag haast gaan ze naar school en voelen zich daar vanzelf sprekend slap en lusteloos en niet in staat om te leeren. ,,Een volle maag studeert niet graag", zegt het spreek woord, maar een leege maag al even min. Vooral schoolgaande kinderen kun nen een gezond, stevig ontbijt al heel slecht missen. Het is wel opvallend, dat in de vacan- ties diezelfde moeders niet te klagen hebben over den eetlust van haar kin deren bij het ontbijt. Wat is de oorzaak In de vacanties hebben de kinderen allen tijd om te eten, hoeven ze zich niet te haasten, terwijl het buiten de vacan ties vaak iederen morgen een jachten en reppen is om niet te laat te komen. Niet door gebrek aan eetlust, maar door zenuwachtigheid kunnen ze geen hap door de keel krijgen en op die manier wennen ze zich de slechte gewoonte van haast niet te ontbijten al heel vroeg aan. Daarom vooral is het van zoo groot belang, dat kinderen 's morgens over vloed van tijd hebben om rustig te eten. En onverbiddelijk moet er daarom de hand aan gehouden worden, dat ze op tijd opstaan en op tijd aan tafel komen, ook als ze wat ouder worden. De dag wordt op die manier met een rustig ge zellig samenzijn begonnen, wat behalve aan de gezondheid ook aan het goede humeur van onze huisgenooten ten goede zal komen. Zondag: Kerriesoep. Biefstuk. Spruitjes. Aardappelen. Koffievla. Maandag: Klapstuk. Hutspot. Appelmoes. Dinsdag: Bouillon. Runderlapjes. Capucijners. Aardappelen. Fruit. Woensdag: Hachée (van soepvleesch). Roodekool. Aardappelen. Deensche rijstsoep. Donderdag: Gehakt. Andijvie. Aardappelen. Vermieellipudding. Vrijdag: Gekookte schelviscli. Bietensla. Aardappelen. Botersaus. Jan in den zak. Zaterdag: Erwtensoep met spek en worst. Pannekoekjes met jam. Wij willen niet beweren, dat een bord havermout het kinderleven van een last tot een lust kan maken maar wèl, dat een geregelde voeding met QUAKER of H.O. havermout juist die bouwstoffen aan het lichaam toe voegt, die ze zoo hard noodig hebben in hun groeiperiode. QUAKER en H.O. havermout bevorderen den eet lust, voeden de zenuwen en bestrijden verstopping, doop hun overvloedig gehalte aan de kostbare vitamine B. Wanneer ook in uw gezin het dage lij ksche bord QUAKER of H.O. haver mout gegeten wordt, dan moet U daarvan op den duur de goede resul taten bij uw huisgenooten bemerken! QUAKER en H.O. havermout worden volgens een speciaal procédé geroosterd, waardoor die unieke, nootachtige smaak verkregen wordt. Het wordt uit sluitend verpakt verkocht en is dus vrij van stof en onzuiverheden. Vlugkokend QUAKER of H.O. havermout is klaar in een paar minuten. GRATIS VOOR DE KINDEREN: zoolang de voorraad strekt, een alleraardigst geïllustreerd dierenboekje, tegen inzending van slechts 2 Quaker of H.O. mannetjesknip ze uit de pondspakken en zend ze aan Quaker, af dee- ling Dieren hoekje#. Postbus 905, Rotterdam. per pondspak lGED. MERK' HAVERMOUT -«O.MiPK. Is men tot aan het armsgat gekomen, dan mindert men volgens knippatroon, terwijl voor den hals de steken op een naald worden genomen. Het rug-pand wordt op dezelfde wijze als het voorpand gebreid. De raglanmouw wordt bovenaan met de smalle zijde begonnen. Men breit de mouw met de witte wol en meerdert aan weerszijden volgens knippatroon. Daarna weer volgens knippatroon min deren en het manchetje afwisselend 2 recht, 2 averecht breien. De laatste vier toeren worden met de roode of blauwe wol gebreid. Kraagje. Hiervoor worden de lussen van de steken, die bij het begin van de mouw zijn opgezet, op de naald ge nomen en verbonden met de steken, die nog van den hals op de naald staan. Nu met vier naalden het kraagje met witte wol in de rondte breien, 2 recht, 2 averecht tot op de laatste 4 toeren na, die weer met de blauwe of roode wol gebreid worden. Ten slotte worden alle naden verbon den en wordt volgens bijgaand tel- patroontje de rand met motieven in de trui gemaasd met de roode of blauwe wol.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 41