Maru Falliani is een ran
de nieuwe sterren, die in het
jubileumseizoen optreden
zij zal o.a. Carmen zingen.
Sara Seuderi. de sopraan, die zich in de afgeloopen seizoenen
zulk een groote populariteit bij het N ederlandsehe publiek verwor
ven heeft, zal ook in het jubileumseizoen weer tot de voornaamste
solisten behooren u ziet haar hier in haar rol in Madonna Imperia.
Zoo gaat het er toe in het ongeloojelijk rijke magazijn
ran costumes en reguisieten, dat de opera vereischt.
werken terdege beïnvloed. Naast de zangopera, van
vroeger ontwikkelde zich ook de speeiopera en werken
als Verdi's FaJlstaf hebben kunnen aantoonen, waar
toe de Italiaansche Opera in ons land in staat is.
De uitvoering van genoemd werk was de artistieke
apotheose van de periode van het bewind van di-
rettore Arturo Borin. De laatste door Puccini ge
componeerde opera „Turandot" besloot het tijdvak
van de leiding van mevrouw C. de Hondt-Verhallen,
die na den dood van haar echtgenoot enkele jaren
als directrice is opgetreden.
Het regent maar er is plaatsbespreking voor de
Italiaansche Opera in t Amsterdamsch Carré.
Het werk van de maestri
Parentien vooral van Votto
en de Vecchi ligt nog te
versch in het geheugen
van de huidige bezoekers
der Italiaansche Opera,
dan dat wij hierover lang
zouden moeten uitweiden.
Met name de orkestbezet
ting groeide de laatste jaren
uit in verband met de
hooge eischen, die aan het
zuiver muzikaal gedeelte
behooren te worden ge
steld. Het is bijvoorbeeld
voor belangstellenden wel
eens interessant, de orkes
trale eischen te vergelijken
van een werk als de Trova-
tore van Verdi en diens
Fallstaf men zou tot heel
verrassende inzichten ko
men. Maar die inzichten
moeten door een opera
instelling, die haar naam
waard is, zooals de Italiaan
sche Opera in ons land voor
zeker is, ten volle worden
ingelost. Nederlanders zijn,
zooals men weet, niet spaar
zaam, noch malsch met
critiek.
Vol goeden moed wordt
thans het veertigste, het
jubileumseizoenwoorbereid.
De algemeene artistieke
leiding wordt wederom in
de bekwame handen van
maëstro Edmondo de Vecchi gelegd, die
ook den troep in Italië heeft geformeerd.
Men moest zich ditmaal beperken tot
een betrekkelijk kort seizoen van on
geveer twee maanden, doch men zal dien
tijd volledig benutten, om het Neder-
landsche publiek een keur van werken
voor te zetten. Naast het bekende reper
toire als Aida, Rigoletto, Nabueco,
Traviata, Andrea Chenier, Bohème, But
terfly, Manon Lescaut, Suor Angelica,
Tosca en Turandot, II Barbiere, I Pesea-
tori di Perle, Carmen, Cavalleria Rusti-
cana en Pagliaeci, Faust en Lucia di
Lammermoor worden er twee noviteiten
voorbereid nl. een werk van Maseagni
„Lodoletta", waarvan de tekst een ge
beurtenis op Hollandschen bodem ver
haalt, en voorts een werk van den tijd
genoot-componist Felice Lattuada, ge
titeld „Le preziose ridicole" op tekst
van het klassieke blijspel van Molière.
Ten slotte wordt ter viering van het
jubileum een gala-uitvoering voorbereid
van Puccini's mooie werk „Manon Les
caut", waarhij de diva Olandese Sara
Seuderi de titelrol zal vervullen en een
tenor van naam uit Italië zal worden
geëngageerd en de bekende bariton
Spartaco Marchi ook een rol krijgt toe
gedeeld. Er zal veel verscheidenheid zijn
in het optreden der artisten, d.w.z. dat
de meesten onder hen slechts kort hier
zullen zijn en men dus met vele bekende
en ook veel nieuwe Italiaansche stem
men zal kunnen kennis maken.
Het corps de ballet komt onder de uit
stekende leiding van mevrouw Yvonne
Georgi, thans hier welbekend van de
balletavonden der Amsterdamsche Wag-
nervereeniging, die men onlangs nog in
de Kurzaal te Scheveningen en den
vorigen winter ook in het Gebouw voor
K. en W. in Den Haag heeft kunnen
bewonderen.
Zoo werkt en streeft de Italiaansche
Opera in Nedérland naar het beste dat
zij met haar uiteraard bescheiden finan-
cieele middelen kan bereiken, getrouw
aan haar adagium „Sempre avanti"
en gedragen door de daadwerkelijke
sympathie van een groot deel van het
Nederlandsche publiek.
Den Haag, October 1937. J.P.W. KUIN