Uit heel den omtrek komen er de arbeiders het
kanaal langs naar het werk in Sluiskil.
Al» de Sluiskilsche brug 't verkeer stopzet, dan groeit al gauw de file wachtenden aan
tot een respectabel groepje.
Wel zinken in Sluiskil de woninkjes van de ingezetenen in het niet tegen
over de reusachtige fabriekscomplexen, kranen en loopbruggen.
tusschen deze groote fabriekscomplexen vallen de
kleinere niet meer zoo op.
Bij zooveel werkgelegenheid zouden we allicht
geneigd zijn te veronderstellen, dat het werkloos
heidsprobleem in Zeeuwsch-Vlaanderen een oplos
sing dan toch wel heel nabij moet zijn. Maar zoover
is het nu ook nog weer niet. Want op de eerste plaats
is de behoefte aan menschelijke arbeidskrachten bij
de moderne uitrusting dezer geheel nieuw opgezette
industrieën niet zoo overmatig groot, tweedens zijn
er voor een gedeelte van de functies speciaal opge-
Als 't schaftuur wordt aan de Sas van Gentsche
stijfselfabriek.
leide krachten noodig, die in onze provincie niet te
vinden zijn, en derdens plaatsen de vele Belgische
oudernemingen, die de industrie hier beheerschen,
er ook gaarne een gedeelte Belgische werknemers.
Toch zal niemand ontkennen, dat de ontwikkeling
van deze nijverheid voor deze streek van belang ge
worden is. Vooral Sluiskil is de laatste jaren daar
door zoo gegroeid, dat er al een beweging ontstaan
is, om het plaatsje, dat deels bij Terneuzen, deels
bij Axel behoort, zelfstandig te maken tot nog toe
zonder resultaat.
In Sas van Gent kent men zulke problemen niet,
maar ook daar is de uitbreiding met arbeiderswijken,
villawijken en zelfs een eigen park zoodanig, vooral
langs het kanaal, dat we
ons wel degelijk daar staan
af te vragen, of we nu met
een dorp of een stad te
doen hebben. De Sasse-
naars hebben dat voor
zichzelf trouwens al lang
uitgemaakt die spreken
al over stadspark en stads
reiniging, of 't altijd zoo
geweest is. Trouwens iedere
Sas van Gentenaar moet
zich wel zoo'n beetje groot
industrieel gaan voelen,
nu er haast meer fabrieken
dan inwoners zijn.
Een fabrieksstad is Sas
van Gent dan ook inder
daad en op de spitsuren
geeft dat een drukte en
verkeer, waarop menig
provinciestadje jaloersch
zou kunnen zijn. Van allen
kant komen er dan de
arbeiders aangefietstloo-
peu doen er maar weinig,
want het meerendeel komt
van buiten Sas, ja, nu
tijdens de bietencampagne
zelfs van uren ver in den
omtrek.
Zeeuwsch-Vlaanderen is
bezig, hier een eigen en
wel heel krachtig leven te
ontwikkelen en de tijd
komt, dat het van heel
ons gewest een der gewich
tigste deelen zal vormen.
Machtige en vernuftige
transportbanen maken, dat
het vervoer der materialen
en producten van en naar
de fabrieken maar weinig
personeel vraagt.
Een berg van veevoeder verlaat als afvalproduct de suikerfabriek.