I GREAT EASTERN Het verhaal van een technisch wonder 5 0 DOOR FRITZ ROTHG1ESSER GEK OF GENIE? K. seges Toen in 1851 de technicus Brunei op de gedachte kwam een stoomschip van 22500 ton te bouwen, ontmoette dit stoutmoedige plan in den aanvang heftige tegen kanting van reeders en scheepsbouwers. Nog acht jaren duurde het eer Brunei zijn idee verwezenlijkt zag en het schip plechtig in gebruik werd genomen door de Engelsche Great Eastern Steam Ship Company" voor de vaart naar Amerika. De „Great Eastern", zooals het voor die dagen geweldige schip werd gedoopt, mat 207 m. en werd voortgedreven door twee schepraderen met een middellijn van 17 m. en een schroef van 7 m. föhn Russel, reeder te Mill wall, aan de Theems, nam de aarden pijp uit zijn mond, niet om haar weer te stoppen, want ze gloeide nog, maar om ze te deponeeren op de met feefee- ningen bezaaide schrijftafel. Hij was gewoon veertien uren per dag te werken zonder ooit van zijn pijp te scheiden, zoodat zijn gebaar wel iets bijzonders moest beteekenen. Alsof hij een spookverschijning zag, keek John Russel minu tenlang naar den bezoeker tegenover hem. Hij probeerde te spreken, maar zijn keel leek dicht geschroefd. Toen stotterde hij „BruneiKerelje bent stapelgek Als je zooiets had ge schreven in 'n boek. 'n sprook jesboek voor kinderen, dan. ja, dan hadden we ons nog eens vroolijk kunnen maken over jouw abnormale ideeën. Maar nu je spreekt in vollen ernst. Brunei, ik ben geen dokter, maar ik kan je een van mijn kennissen aanbevelen, een In 'n vijftal artikelen, ge illustreerd met autken tieke prenten, krengen wij dit op nuchtere fei ten gebaseerd relaas uit het midden der negen tiende eeuw. Het vormt een geheel, vol span ning en avontuur, zoo als de levensloop van een menschelijk wezen. uiterst betrouwbaren zenuwarts. Je moet het me niet kwalijk nemen, maar ik raad je dringend aan laat je eens onderzoeken De man, wien deze toespraak gold, een klein, krachtig kereltje, boog zich over de tafel heen met een snelle be weging, die leek op 't losschieten van een veer, zijn zwarte oogen één en al fonkelend van leven. „RusselAls het in mijn be doeling lag litteraire producten, toekomstromans of utopieën aan den man te brengen, dan zat ik bij een uitgever, niet bij jou. Het is mij ernst, absoluut ernst. An ders had ik mij al de moeite, be steed aan die plannen, kunnen „Brunei," zei de andere geprik keld, „je behoort werkelijk tot 'n geslacht van fantasten. Jij zoowel als je vader „Heeft mijn vader den tunnel onder de Theems soms niet ge bouwd t" interrumpeerde de bezoeker. „Of heeft hij dat alleen maar gedaan in sprookjesboeken Nu, de tunnel is er en hoe vaak ben je 'r zelf niet doorgewandeld en heb je alles als vanzelf sprekend beschouwd Ik zeg je, Russel als mijn vader niet zoo vroegtijdig was overleden, dan zou hij thans vol enthousiasme mijn plannen goedkeuren „Een tunnel," zei Russel droogjes, „is en blijft een tunneliets wat men tot in alle details kan berekenen. Hoe lang een tunnel ook moge zijn, men komt er vroeg of laat mee klaar. Louter een kwestie van volhouden. Maar voor jouw dolzinnig plan Nee, Brunei, daar stel ik noch mijn werven noch mijn geld voor ter beschikking. Ja, geld, geld Of wil je de noodige millioenen soms uit de lucht nemen Heb je 'r ook wel eenig idee van, wat zoo'n grap kost V' „Om en om drie kwart millioen pond sterling „Reusachtig," spotte Russel, „een kleinigheidje Dat krijg je van elke bank. In een handomdraai. Eventjes praten met de directie en je hebt 't geld voor je liggen." „Ik kan je moppen missen," zei Brunei. „Ik weet, dat het om een enorm bedrag gaat. Maar het wordt volgeteekend. Ik zal het den betrokkenen duidelijk aan het verstand brengen." „Hoezoo I Wil je redevoeringen houden In 't openbaar Dan moest je maar dadelijk Yauxhall huren „Dat ben ik ook van plan. Yauxhall is allicht de grootste inrichting van Londen en geknipt voor mijn doel. Ik zal me niet bepalen tot Vauxhall, maar ook Glasgow, Liverpool, Manchester, Birming ham, Bristol, Hull in mijn programma opnemen. En als het moet ook het continent." Russel zweeg een poosje en keek Brunei oplettend aan. Dan zei hij vrij wat kalmer „Brunei, ik zie dat ik eens ernstig met jou moet praten. Je moet toch vatbaar zijn voor verstandige en nuchtere argumenten Je bent ten slotte toch een technicus en je werk heeft bewezen dat je 'n goede bent. De brug te Maidenhead, de dokken in Cardiff, het is toch jouw werk. Ik zou je graag be letten je goeden naam, ter wille van zoo'n onzin, te grabbel te gooien. Ten eerste heb je een werf waar je dat monster van je van stapel kunt laten loopen 1 Alle Engelsche werven liggen aan de Theems of aan andere rivieren. Wanneer je schip van stapel loopt, zit het onmiddellijk met zijn neus vastgeboord in den anderen oever en vormt het een brug. Je bent nu eenmaal bruggenbouwer l"

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 32