GREAT EASTERN PROPAGANDA 33 Brunei zag die laatste opmerking over het hoofd en zei nuchter „Ik zal het schip zijlings te water laten." „Nou," lachte Hussel geringschattend, „dat zal dan ook de eerste maal zijn in de annalen der scheeps- bouwkunde. Maar kom wat is het grootste schip dat tot hiertoe werd gebouwd „Vermoedelijk de „Great Britain" met 2800 ton." „Juist. En nu zou jouw fantastisch product tien maal grooter moeten worden Niet minder dus dan 20.000. neen, zelfs 22.500 ton. En zooiets moet drijven, zonder onmiddellijk door de golven te worden vernietigd Hiermee zijn mijn argumenten lang niet uitgeput naar menschelijke berekening moet 't schip, bij dergelijk abnormale afmetingen, dermate slingeren, dat er aan boord geen stuk heel blijft. Verder het brandstofverbruik. Ik schat dit ver bruik voor een tocht naar Amerika op minstens 4.000 ton en het wil er bij mij niet in, dat je behalve voor die zwarte lading ook nog ruimte zou kunnen vinden voor andere, die winst zou afwerpen. Dat schip kan echter nooit gebouwd worden, uitsluitend om zijn eigen brandstof over den oceaan te brengen. En waar blijft dan de rendabiliteit, mijnheer Brunei Jijjij Hij zocht naar een geschikte uitdrukking en zei tenslotte minachtend „Jij, dichter „Russel," antwoordde Brunei, die zich hoe langer hoe meer opwond, „ben je vergeten dat het nauwe lijks dertig jaar geleden is dat het eerste stoomschip, de „Savannah", over den oceaan voer I Herinne ringen uit je jeugdjaren zullen je nog vertellen, hoe men destijds daarmee spotte. En hoe het tóch ging Vijf jaar geleden begon men met den bouw der eerste ijzeren schepen. Weer werd er geroepen en geschreeuwd. De kompasnaald zou door den metalen romp worden aangetrokken, meenden som migen ijzer kan heelemaal niet drijven, riepen anderen. En hoe is het nu De reeders willen uit sluitend ijzeren schepen. Nog even een woordje over die rendabiliteit zes jaar geleden trokken drieënveertigduizend landverhuizers uit Duitsch- land naar Amerika, 't Vorige jaar was dit aantal al verdrievoudigd. En het zal nog verder stijgen. Millioenen zullen de Engelsche transportgelegen- heden benutten. Moeten benuttenDat zal vast één bron van inkomen zijn, de andere vormtonze regeering. In dertig dagen zal men via mijn schip een leger van twaalfduizend man in Indië of Aus tralië aan land kunnen zetten, in tien dagen in Canada. Die mogelijkheden zijn met geen goud te betalen. En ik geef het je zwart op wit, Russel, dat het gebeuren zèl, dat ik slagen zal. Den bouw van dit schip beschouw ik niet als het op stapel zetten van een tijdelijk werk, maar als 't beginpunt van een nieuw tijdperk. De continenten zullen dichter tot elkaar worden gebracht, de afstanden verdwijnen, al het tot hiertoe bestaande wordt in de schaduw gezet, alle moeilijkheden worden overwonnen. En daarom, Russel, sluit je aan bij het kleine comité voor de nieuwe scheepvaartmaatschappij. Teeken „Wie heeft tot nog toe geteekend vroeg Russel zakelijk. „Niemand. Je bent de eerste, dien ik heb ingewijd in mijn plan nen." „Dan zal ik je eens wat ver tellen," zei Russel spottend. „Nie mand zal het ooit in zijn hersens krijgen te teekenen Hij hamerde nijdig op het bureau en stond recht. Ook Isambard Kingdom Brunei stond recht, keek den woedenden werfeigenaar aan en antwoordde „En ik vertel je, Russel, dat je toch zult teekenen. Jij en allen die je daarnet hebt genoemd. Je zult niet eens de laatste zijn, als puntje bij paaltje komt. Onthoud dat Met een snellen greep pakte Brunei zijn plannen bij elkaar, liep naar de deur en trok ze met een smak achter zich dicht. Russel slaakte een zucht van verlichting en ging weer zitten. „Heeft ooit iemand zooiets krankzinnigs meegemaakt?" dacht hij luid. „Twintigduizend ton en nog grooterDe kerel is stapelgek!" STEAM SHIT: MR. SCO'lT RUSSELL'S GREAT SIIIP, EASTERN STEAM NAVIGATION COMPANY. ILLUSTRATED WITH NUMEROUS ENORAVINOS. LONDON: H. G. CLARKE AND CO, 252, STRAND. PRICE SXX IOKX. l^te merkwaardige gebeurtenissen, die zich enkele maanden na Tijdens den bouw van het schip brachten honderdduizenden er een bezoek aan. Een uitgever uit Londen stelde zelfs een gids samen als veilig baken door de geweldige ruimten van het gevaarte. Een afbeelding van de omslagpagina. dit onderhoud in de Vauxhall te Konden, op 14 Juni 1851, afspeelden, zijn nooit vol ledig opgehelderd geworden. Wel is 't een vaststaand feit, dat de vergadering, die Isambard Brunei uit schreef, voor de meesten een volkomen onverwacht verloop nam. De redenen, die de meesten tot een be zoek hadden genoopt, waren ongetwijfeld in de aller eerste plaats nieuwsgierigheid en het verlangen om zich teverkneuteren in de nederlaagvan dezen fantast. De vergadering was aangekondigd in de grootste kranten en weken te voren orakelde en fluisterde men in heel Londen over dezen Isambard Brunei en zijn wonderbare plannen. Waar het precies om ging wist men niet, maar er lekte wel zooveel uit, dat het ging om het bouwen van een stoomschip van ge weldige afmetingen. Brunei was geen onbekende. Hij stond in de volle kracht zijner jaren, kort bij de vijfenveertig, en had den naam een uitstekend technicus te zijn, zij het dan een zeer vooruitstrevende. De nieuwsgierigheid omtrent die plannen was dan ook tot het uiterste gespannen. Kort voor den dag der vergadering kwam er nog een factor bij. Brunei had in Liverpool zij het ook voor een beperkt gehoor over zijn plannen gesproken en, naar verluidde, hadden verscheidene technici van naam zich aan de zijde van Brunei ge- T!!E schaard. Dit maakte de spanning nog grooter. Brunei had van de direc tie der Vauxhall-inrichting een kleine zaal gehuurd, die misschien honderd tot tweehonderd toehoorders kon bevatten. Ofschoon er dien dag niets bijzonders op 't programma van Vauxhall stond, behalve dan het gewone avondcon cert in den tuin, viel er tegen zes uur al een soort volksoploop op te merken. Het was een zeer gemengd publiek heeren, wien het op het gelaat stond ge schreven dat zij op de beurs thuishoorden, menschen, uit wier gesprek duidelijk bleek, dat zjj behoorden tot de wereld van technici en ingenieurs. Nog 'n massa menschen. die in betrekkelijk opzicht belanghebbend waren bij den bouw, dromden door de ingangen van Vauxhall. Menschen met bontmutsen en lange witte broek, zeelui, matrozen, werfarbeiders. Ook zij werden toegelaten, maar thans bleek ook dat de zaal véél te klein was. De toegangs deuren tot een andere zaal, waar plaats was voor achthonderd personen, werden dan ook dadelijk geopend. De geroutineerde portiers van Vauxhall slaagden erin het auditorium volgens een bepaalden maatstaf in te deelen. Dezen maatstaf vormde destaande boord. Dragers van laatstgenoemden kregen een parterreplaats, de anderen met roode of bonte halsdoeken om kwamen op de nauwe galerij terecht. Deze onvoorziene omstandigheid veroorzaakte een vertraging van een half uur. Het publiek op de galerij bekortte den tijd met een fluit- en trappelconcert en liet onomwonden merken, dat het niet onverrichter zake wenschte te vertrekken. Zoodra Brunei eindelijk op het podium verscheen, werd hij begroet met een oorverdoovende ovatie, die zoowel voor hem ais voor de parterre-aanwezigen een onverwacht begin was, doch zoo aanstekelijk werkte, dat ook de parterre automatisch inviel. Brunei boog dankend naar alle kanten. Het begin was uitstekend. Het bewerk stelligde althans, dat men aandach tig luisterde en niet telkens in terrumpeerde. „Heeren," riep Brunei met luide en heldere stem, „u vergist zich, wanneer u denkt, dat ik kom aan dragen met iets wat nog niemand heeft gezien. Zeker dateert dit plan niet van gisteren, eergisteren of zelfs van voor honderd jaar. Maar dit plan beantwoordt aan de reali teit. Archimedes, de Grieksche scheepsbouwer, kreeg in 285 v. Chr. van den Egyptischen koning Ptolemeus de opdracht voor den bouw van een schip van ik vraag even uw bijzondere aandacht hier voor 8000 ton. Dit schip werd gebouwd, het dreef op zee en vorm de een groot succes. En daarom vraag ik u waarom zou het onmo gelijk zijn, thans, in de eeuw der machine, der techniek en stoom kracht, een schip te bouwen, dat slechts driemaal zoo groot zou zijn als het vaartuig der oude Grieken (WORDT VERVOLGD! Zoo zag de machinekamer er utt toen Brunei's project was uitgevoerd en de Great Eastern" de. zeeën bevoer.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 33