ZARAH LEAADER
Een nieuwe ster
een nieuw geluid
Deze fotostudie, gemaakt door den Weenschen jotofjraaj K. Hoffmann, toont
duidelijk dat Zarah Leander's gezicht zeer photogenique is. De UFA verzekerde
dan ook alle rechten van deze foto!
^ractisch heeft ze uit Zweden niets
anders meegebracht dan een
charmante verschijning en heel
veel film-ambitie. Doch desondanks is
zij betrekkelijk al gauw erin geslaagd
vasten voet in het Euro-
peesche Hollywood te krij
gen. Er is getracht haar
met een aureool van ge
heimzinnigheid te voorzien
precies zooals Greta Garbo
had, doch dat werd 'n mis
lukking. Ze is noch geheim
zinnig, noch vreemd, doch
alleen maar vrouw en ac
trice. En wat dat laatste
betreft, staat ze er nog iet
of wat onwennig tegenover.
Ze poogt aan haar spel een
speciaal karakter te geven,
iets wat nog nieuw is en wat
het publiek verrassen zal.
Haar vrouwelijke intuïtie
wjjst haar daarbij den weg
en dat, gevoegd bij haar on
miskenbaar talent, maakt
het niet moeilijk haar suc
ces te voorspellen.
De eerste film, waarin zij
debuteerde, lag haar niet
LinksZarah Leander,
zooals zij in de film „Ver
bannen" te zien is, ais
vrouwelijke gevangene in
de strafgevangenis op Para
matta:
en gaf een absoluut valsche voorstelling van haar persoon. Zij
is geen comédienne haar aard en natuur gaan daar niet naar
uit. Ernst is het, wat zij hebben moet. Dat past bij haar heele
persoon en bjj haar donkere, sonore stem, waaraan men direct
merken moet dat de „blijde toon" geforceerd is. In haar film
„VERBANNEN", waarin zij met Willy Birgel speelt en die
de UFA bewaard heeft, om er dezer dagen haar nieuw theater
in Amsterdam mee te openen, is zij meer en beter op haar plaats,
vooral als zij de strafgevangene speelt in de vrouwengevan
genis op Paramatta. Daar kan zij haar zwaarmoedigheid ten
volle laten gelden en den toeschouwer soms ontroeren door haar
overgave en natuurlijk spel van binnen uit.
Dat is de Zarah Leander, die uit Zweden kwam, als 'n tweede
Garbo, doch die een eerste Zarah Leander werd. Nog is zij
bezig te trachten den top van het sterdom te bereiken en indien
zij juist wordt gehanteerd, komt ze er zeer zeker. Zij is prach
tig materiaal voor den regisseur die haar begrijpt en haar in
het juiste kader plaatst. Detlef Sierck, die de film „Verban
nen" regisseerde, was reeds op den goeden weg, al zijn we er
zeker van, dat z\j nog meer kan en nog meer is, dan hierin
tot uiting komt.
In ieder geval slaat het bioscoopminnende publiek nog met
belangstelling de vorderingen van deze nieuwste Europeesehe
ontdekking gade.
Bij haar thuis, waar alles het stempel draagt van den eigenaar-
digen exclusieven smaak van de actrice. Het zou de woning van
een oosterlinge kunnen zijn.