ZARAH LEAADER Een nieuwe ster een nieuw geluid Deze fotostudie, gemaakt door den Weenschen jotofjraaj K. Hoffmann, toont duidelijk dat Zarah Leander's gezicht zeer photogenique is. De UFA verzekerde dan ook alle rechten van deze foto! ^ractisch heeft ze uit Zweden niets anders meegebracht dan een charmante verschijning en heel veel film-ambitie. Doch desondanks is zij betrekkelijk al gauw erin geslaagd vasten voet in het Euro- peesche Hollywood te krij gen. Er is getracht haar met een aureool van ge heimzinnigheid te voorzien precies zooals Greta Garbo had, doch dat werd 'n mis lukking. Ze is noch geheim zinnig, noch vreemd, doch alleen maar vrouw en ac trice. En wat dat laatste betreft, staat ze er nog iet of wat onwennig tegenover. Ze poogt aan haar spel een speciaal karakter te geven, iets wat nog nieuw is en wat het publiek verrassen zal. Haar vrouwelijke intuïtie wjjst haar daarbij den weg en dat, gevoegd bij haar on miskenbaar talent, maakt het niet moeilijk haar suc ces te voorspellen. De eerste film, waarin zij debuteerde, lag haar niet LinksZarah Leander, zooals zij in de film „Ver bannen" te zien is, ais vrouwelijke gevangene in de strafgevangenis op Para matta: en gaf een absoluut valsche voorstelling van haar persoon. Zij is geen comédienne haar aard en natuur gaan daar niet naar uit. Ernst is het, wat zij hebben moet. Dat past bij haar heele persoon en bjj haar donkere, sonore stem, waaraan men direct merken moet dat de „blijde toon" geforceerd is. In haar film „VERBANNEN", waarin zij met Willy Birgel speelt en die de UFA bewaard heeft, om er dezer dagen haar nieuw theater in Amsterdam mee te openen, is zij meer en beter op haar plaats, vooral als zij de strafgevangene speelt in de vrouwengevan genis op Paramatta. Daar kan zij haar zwaarmoedigheid ten volle laten gelden en den toeschouwer soms ontroeren door haar overgave en natuurlijk spel van binnen uit. Dat is de Zarah Leander, die uit Zweden kwam, als 'n tweede Garbo, doch die een eerste Zarah Leander werd. Nog is zij bezig te trachten den top van het sterdom te bereiken en indien zij juist wordt gehanteerd, komt ze er zeer zeker. Zij is prach tig materiaal voor den regisseur die haar begrijpt en haar in het juiste kader plaatst. Detlef Sierck, die de film „Verban nen" regisseerde, was reeds op den goeden weg, al zijn we er zeker van, dat z\j nog meer kan en nog meer is, dan hierin tot uiting komt. In ieder geval slaat het bioscoopminnende publiek nog met belangstelling de vorderingen van deze nieuwste Europeesehe ontdekking gade. Bij haar thuis, waar alles het stempel draagt van den eigenaar- digen exclusieven smaak van de actrice. Het zou de woning van een oosterlinge kunnen zijn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 15