GREAT EASTERN Het verhaal van een technisch wonder DOOR FRITZ ROTHGIESSER HET GROOTSTE EN SNELSTE SCHIP TER WERELD! 28 Brunei de ontwerper van de Great Eastern", had groote moeilijkheden te overwinnen eer zijn project werd uitgevoerd. De bouw van het enorme schip op de werf te Millwall verslond groote bedragenzoodat de „Eastern Steam Navigation Companyfailliet ging en het werk gestaakt moest worden. Eerst nadat een consortium van bankiers het onvoltooide schip had overgenomenkon de Great Easternworden afgebouwd. Eet duurde nog tot 1860 eer het schip de eerste transatlantische reis maakte en feestelijk te New York werd ontvangen. De gepavoiseerde stoomer bij de aankomst te New York. Het onderwerp van "Brunei's rede in de Vauxhall te Londen had hem niet alleen de laatste weken en maanden beziggehoudenhet was jarenlang in hem gegroeid. Hij wist, dat hij thans sprak over zijn levenswerk. Wanneer hij deze kans liet voorbijgaan, was alles verloren. En dit besef stelde hem en zijn levendige fantasie in staal, het schip tastbaar en plastisch voor de oogen der toehoorders uit te teekenen. Hij begon met 'n beschrijving van den dubbelen bodem, die door schotten in lengte en breedte ingedeeld zou worden in verschillende ruimten, zoodat zinken absoluut uitgesloten was. Om 't schip voldoende snelheid te geven was, behalve de reusach tige schepraderen, voorzien in een schroef. De rook zou afgevoerd worden via vijf sehoorsteenen. Twee enorme stoommachines, een voor de schepraderen en een voor de schroef, met een totale paarden kracht van 8000, zouden voor de drijfkracht zorgen. In de bunkers was ruimte voor 10.000 ton kolen, in de eersteklasse-afdeeling voor 800 passagiers, in de tweede voor 2000, tusschendeks voor 1200 passa giers, 400 manschappen en 6000 ton rendabele vracht. Een uiterst practische roerinstallatie van kapitein tot stuurhut liet toe om in een onderdeel van een seconde elke gewenschte verandering van koers over te brengen op de roerinstallatie. De take- lage bestond uit drie fregat- en drie schoenermasten, zoodat ook iedere wind ten volle kon worden benut. Voor de verwarming dienden 12 ketels met 112 vuur haarden, terwijl het schip, hij een tonnage van 22500, toch een snelheid kon ontwikkelen van 20 knoopen. Het zou het grootste, maar ook het snelste schip ter wereld worden. De pracht der inwendige ruimten zon echter alles overtreffen. Feest- en spie- gelzalen, waarin men concerten, bals en 2 avondpartijtjes zou organiseeren, 'n rijbaan en 'n echt Beiersche bierkelder, annex een ijsvoor- raad van 1000 kg. zouden het comfort aanzienlijk verhoogen. Op het achterdek was plaats genoeg om er 'n regiment soldaten te laten exerceeren of een regiment cavalerie te laten draven. In elk geval men kon een leger van 12.000 man sterk eventueel op het schip vervoeren. De invloed dezer rede was voornamelijk op de galerij te bemerken. Brunei's verklaringen, dat de overwinning der machine vooral hiertoe moest dienen velen een aangenaam bestaan te verschaffen, lieten niet na een grooten indruk te vestigen. ..Voortaan," riep hij, „geen levensgevaarlijk zeil- hijschen meer op de schepen, geen inspannend anker inhalen, geen vuil werk meer in de verschil lende opslag- en bergruimten. De machine begint haar zegetocht en ik, men, wij allen zijn bereid haar daarbij te helpen." Een oorverdoovend applaus onderbrak herhaal delijk de rede. De parterre bleef rustiger en liet zelfs nu en dan interrupties hooren. „Waar haalt u het dok vandaan voor de noodige reparaties t" wilde men weten. „Daar zullen duikers voor zorgen," klonk het ant woord. „Eater zal een geschikt dok op stapel worden gezet." „Weet u ook, dat een gat in een ijzeren romp niet te stoppen is Bij dergelijke afmetingen zijn de ge volgen eener catastrophe niet te overzien „Daar dienen de schotten voor. Het schip kan niet zinken „Maar de Eloyd zal weigeren het te verzekeren „Wij kunnen het af zonder verzekeringen. Het schip loopt niet het minste gevaar."

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 28