GREAT EASTERN Het verhaal van een technisch wonder DOOR FRITZ ROTHGIESSER DE BOUW WORDT VOORTGEZET Pjïf*p*n L>e boeg van de „Great Eastern" met een der geweldige ankers. De hierboven gereproduceerde, lithografie dateert uit het jaar 1867toen de bemanning van de „Great Eastern" er in slaagde een op den bodem van den Atlantischen Oceaan rustenden, afgebroken telegraafkabel op te visschen en te herstellen. Hiermede werd de dubbele verbinding tusschen Engeland en Amerika een feit. Na het faillissement van de Eastern Stenm Navigation Company was het afgeloopen met de uitstapjes naar Millwall, waar de enorme romp van het nieuwe schip in aanbouw was. Vertwijfeling en hittere stemming deden hun in tree' in vele huizen. Het ondier slokte niet alleen geld op. levensgeluk en hoop. maar zelfs menschen. Want het hoekte meer dan een dood onder de aandeelhouders op zijn rekening. Wie den romp zag, balde al de vuisten van ver, vervloekte de tijdsomstandigheden en de heele techniek, die geen verlichting brachten of uitkomst, maar wel nood en armoede. Er was echter één kring, waarin de stemming naar het zonnepunt steeg. Het was de kring dergenen die zich van meet af aan op den achtergrond hadden ge houden, te Vauxhall en ook later, de kring van finan ciers en bankiers uit de Thread needlestreet en uit de Cornhillstreet. Zij waren het, die nu den room van de melk gingen scheppen en verwachtten dat hun uur weldra ging slaan. Een consortium van bankiers nam voor een prikje den scheepsbouw over van de failleerende maatschappij en stichtte een nieuwe reederij, de „Great Eastern Steam Ship Company." Twaalf millioen shilling waren naar de maan, maar Brunei kon doorgaan met den bouw van zijn schip. Een sensatie, één opwindende gebeurtenis was genoeg om de Londenaars alles te doen vergeten en vergeven. En daar hoorde het van stapel loopen van het grootste schip dan ook zeker toe. Alles wat beenen had was dan vrijwel ook present op den dag van het groote gebeuren, behalve dan misschien de kleine aandeelhouders, die hun spaar- duiten hadden zien opgaan in planken en bouten. Weken voor 3 Augustus 1857 werd er slechts over één onderwerp gesproken vanwaar zou men het afglijden van den reus het best kunnen volgen f De meeningen hierover waren zeer verdeeld. Sommigen dachten aan een bootje op de Theems, anderen aan een of ander hooggelegen punt van een fabrieksge bouw. Op 1 Augustus begon de uittocht uit de stad. Café's en hotels waren tot de nok toe gevuld. De paar nachten voor het te water laten werden door gebracht in tenten en barakken, die inderhaast waren getimmerd. Toen op 3 Augustus de warme zomerzon doorbrak stond tot op een mijl voor en achter Millwall de oever van de Theems bezaaid met een dicht op elkaar geperste menschenmassa, die trillend van zenuw achtige opwinding de laat ste voorbereidingen gade sloeg. Ook de Theems zelf was, tot op een stuk vlak voor de werven, volgepropt met bootjes van allerlei slag. Het groote moment was bepaald op 's middags twaalf uur. Om tien uur verschenen de «eregasten en elk rijtuig werd met donderend gejubfl begroet. Brunei was dag en nacht in 't. getouw en nergens te zien De koningin en de prins gemaal waren verhinderd de gebeurtenis hij te wonen, maar koningin Victoria had de hertogin van New Castle opgedragen haar te ver tegenwoordigen. Zij was vergezeld van den prins van Wales en lord Palmer- ston, minister van buiten- landsche zaken. De menigte kon verder tal van bekende persoon lijkheden bewonderen, de meest bekende tooneel- spelers en -speelsters, zan gers, professoren der uni versiteit, vreemde diplo maten, en zoo voort. Het was een schouwspel zooals men het sinds de opening van het Kristalpaleis op de eerste wereldtentoon stelling te Londen nimmer had meegemaakt. Brunei was sinds vier uur 's morgens ter been en hield toezicht op de laatste maatregelen. Het schip lag met zijn flank naar de rivier en zou dan ook aldus te water worden gelaten. Om het kolossale gewicht van het schip te kunnen dragen liet woog met de ingebouwde machines 11000 ton bestond de helling uit ijzer en de zwaarste stalen balken. Brunei onderzocht de laatste houten keilen, de zandzakken, die remmend moesten werken, en de ijzeren hefboomen, die de keilen moesten uitstooten. Tusschen de helling en de verhooging, vanwaar de feestrede zon worden gehouden, had men een signaal- installatie gemaakt. Alles leek derhalve tot in de puntjes verzorgd, want Brunei had alle reden om voorzichtig te zijn. Hij stond voor het laatste bedrijf van wat hij als zijn levenstaak beschouwde en er waren enkele factoren, die zijn stemming drukten. Vooreerst de kwestie der geperfectionneerde stoommachines. Een Duitsclier Röntgen had een patent op een zg. hoog- en laagdrukmachine gekregen. Technisch noemde men ze compound- machines. Een perfectionneering die men als baanbrekend moest beschouwen, en waardoor, op haast geniale wijze, alle stoomverlies in de cylinders werd uitge sloten en het brandstofverbruik tot op twee derden werd teruggebracht. De „Great Eastern" was echter nog uitgerust met de oude. machines, die James Watt and Co. uit Birmingham had geleverd. De machines zaten al ruim drie jaar in den romp en Brunei had eerst enkele maanden tevoren over de nieuwe uit vinding hooren spreken. Een andere oorzaak voor zijn gedrukte stemming was een moeilijk te definieeren algemeen gevoel van onbehagen. Een gevoel, dat vermoedelijk samenhing met de op handen liggende tewaterlating van den reus. Brunei's blikken gingen voortdurend naar de diclitopeengepakte menschenmassa op den tegen- overliggenden oever. Hij werd opgeschrikt uit zijn overpeinzingen door een bode, die hem naar liet verhoog riep, dat tot, op halve hoogte van het schip was opgericht. De hertogin met gevolg was net aangekomen en de plechtigheid kon beginnen. Er boorde én hamerde echter iets in Bruuel's gedachten. Hij liet den waardeerenden woordenvloed over zich heengaan, hij hoorde de dooprede van Thomas Hope en die van Russel en enkele vleiende opmerkingen van lord Palmerston nauwelijks.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 38