OOSTERSCHE KUNSTEN IN FRIESLAND D e fa kir van Groatv l)e slapende bezoekers in de bioscoopzaal. Bergini laat een zilveren kogel door de ruimte zweven een stukje ijzer wordt aangetrok ken. Zonder zwendel, dubbelen bodem of draden Men beeft trou wens weinig aan een dubbelen bodem, wanneer men een haan voor dood op een tafeltje toovert. en laat u aan een denk beeldig orgel draaien en bet vroolijkste lied galmen, of u ik weet niet wat voor vroolijken avond genoten hebt. De houten vloer, de groote kachel, het biljart en het buffet zijn hetzelfde als in alle andere dorpscafé's in Friesland, en buiten Friesland, en aan de pomerans, de klare en de kruidenbitter is even weinig geheimzinnigs als over al elders aan deze dranken. Maar op de ronde houten tafel het gezellige meubel, dat eigenlijk in geen café ter wereld mocht ont breken gebeurt iets raars. De Frieselie fakir, J. Riemersma uit Grouw, geeft er even een apart voorstellinkje voor den caféhouder, zijn zoontjes en de pers, vertegenwoordigd door een bescheiden jour nalist en een fotograaf, die niet bescheiden is, om dat hij er met zijn neus en zijn camera bovenop wil staan. De partner van den fakir, de goochelaar Bergini, brengt een liaan binnen, welke niets voor deze buitenissige kunsten schijnt te voelen het dier kraait en krijselit en wil zich loswringen, boos en geërgerd, doch de tegenstand is volmaakt nutteloos. De fakir legt het dier neer, strekt de pooten en strijkt met de. handen even over den kop, bijna oogenblikkelijk gaat er een schokkerige trilling door het lichaam, en de haan ligt met, han genden hals over den rand van de tafel, even dood als welke geslachte kalkoen of eend in een poelierswin - kei ook. Binnen enkele minuten is de haan bewegingloos en weer springlevend ge maakt. Daarna legt Riemersma een naald in evenwicht op den rand van een schoteltje, laat er zijn handen boven zweven en ziedaar de naald draait met de vingers mee, als de naald van een kompas, welke door Een verklaring in het café te Akkrum, waar de Friesehe fakir een voorstelling komt geven, hoort men die niet, hij kan het zelf niet uitleggen. In Amsterdam heeft hij zich onderworpen aan een serie proeven in het parapsychologisch laboratorium van dr. W. ten Ifaeff, waar vastgesteld kon worden, dat er geen bedrog in het spel is (hoe zou men overigens bedrog kunnen plegen, als 't er om gaat, zijn eigen lichaam in een toestand van verstij ving te brengen en in Friesland of waar fakir Riemersma ook op treedt, kan iedereen constateeren, dat hij over vreemde krachten beschikt, waardoor het hem moge lijk is den wil van anderen te belieerschen en hen te laten doen, wat hij verkiest. Als u van plan was om half negen braaf naar huis te gaan, brengt hij u onder hypnose Heren -suggestie. Ongeveer zes jaar geleden bezocht de fakir, die toen nog niet wist dat hij fakir worden zou, de voorstelling van een telepaath. De ge- daclitenlezer deed erg z'n best en concentreerde zich zoo scherp liij kon, maar hij kon niet de eenvoudigste opdracht uitvoeren. Ten slotte liep hij op den toe- komstigen fakir toe en vroeg hem de zaai te verlaten. „Weggaan Ik denk er niet aan Ik heb be taald."

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 14