De fakir heeft zichzelf in een toestand ran verstijving gebrachtzijgt achteroveren ligt als een plu rik zoo stijf met nek en roeten op schragen. ..Maar u werkt me tegen De fakir antwoordde met het excuus, dat iedere .schooljongen honderdmaal gebruikt ..Tegenwer ken f Ik doe niks ..Toch is het zoo. Als u hier blijft, mislukt alles en moet ik het publiek z'n geld terugbetalen." Voor dat argument zwichtte hij, waarop de tele- paatli hem toevertrouwde, dat hij waarschijnlijk dezelfde gave bezat. Wie zou, als hij zooiets hoorde, niet gauw probee- ren, of het waar was Riemersma fietste in den nacht naar huis, sliep en ging den volgenden morgen naar liét kippenhok van het vaderlijk tehuis. Vijf haantjes werden op tafel gelegd, even de handen er over daar lagen de haantjes, stijf als een looden pijp. Een fakir had zichzelf ontdekt. Het Akkrum.sch publiek komt lichtelijk rood en paars en bibberend binnen wat kan het koud in Friesland zijn en maakt het zich zoo gezellig mogelijk in de zaal. De stemming is uitmuntend, de temperatuur wordt behaaglijk en een dikke rook om hult spoedig allen, waardoor er een intieme huis kamersfeer komt, doch het werk van den fotograaf niet bepaald vergemakkelijkt wordt. Bergini geeft de inleiding hij toovert, sigaretten uit de lucht, goo chelt kaarten weg en maakt er een vlag van of iets even onbegrijpelijks, eet scheermesjes en laat 'n zil veren kogel over het kleine tooneel zweven. Daarna spoort fakir Riemersma, om „warm te loopen"drie maal een verborgen dubbeltje op. Het publiek mag verschillende opdrachten geven, en het publiek doet het graag, terwijl de fakir de zaal verlaat hij moet verschillende keeren de trap afloopen en in de koude gang beneden wachten. De boodschappen worden stipt gedaan precies zooals de bezoekers afgespro ken en beschreven hebben, worden er glaasjes bier bij het buffet gehaald, kammen, vulpotlooden en horloges gerold, en dassen en jassen van den een naar den ander gebracht. De groote attractie komt echter na de pauze, wan neer Bergini doorgeknipte touwen aan elkaar heeft gegoocheld en een behoorlijken inventaris uit een papieren zakje heeft laten komen. De fakir begint zijn hypnose-nummers met duiven, kippen, hanen, enz.; de dieren hebben niets tegen zijn sterken wil in te brengen en liggen voor dood op het tafeltje, voordat zij goed en wel hun protest uitgekakeld hebben. Met een kalkoen gaat het moeilijker, maar deze moet toch ook bezwijken voor den verlammenden invloed van den Frieschen fakir om echter te toonen, dat het tot het laatste oogenblik zijn eigen wil volgt, doet het dier nog gauw iets onbehoorlijks op het tafeltje en verstijft dan ook. De dames en heeren, die dat verkiezen, mogen zelf ook ondervinden, dat de fakir met hen doet, wat hij wil. lederen keer plaatst hij hen op het tooneel en klinkt de niet zeer geheimzinnige formule. „Gaat, u maar rustig staan, niet bang zijn, hakken tegen elkaar, tanden en kiezen op elkaar en dan moet u maar goed aan mij denken." zooals Riemersma het uitdrukt. Dan vallen de oogen dicht en zijgt de gehyp notiseerde mensch stijf in de armen van den fakir en zijn partner. Onder oorverdoovenden bijval van de zaal en luidruchtige hilariteit laat Riemersma den een brullen als een leeuw, den ander springen als De lerende brug. een haas, met kinderspeelgoed en zuigfleRch werken, beurtelings lachen en huilen of als orgeldraaier op het tooneel loopen. En alles in een verwonderlijk vlug tempo. Een sterk staaltje vertoont hij, als hij drie heeren achter elkaar onder hypnose brengt de verstijfde lichamen worden met de voeten op stoelen ge plaatst en met de hoofden op een tafel, waarna de fakir over deze levende brug wandeltgeen lichaam buigt, door, geen spier beweegt, totdat Riemersma de betoovering opheft en zijn sujetten tot normaal leven terugroept. Hij past de catalepsie, de verstijving, echter ook op zichzelf toe wanneer hij even heeft neergehurkt voor een spiegel, richt hij zich plotseling op, valt achterover en ook met zijn lichaam kan men handelen als met een plank, waarbij als merkwaardige bijzonderheid nog vermeld moet worden, dat hij zelf bepaalt, na hoeveel minuten hij tot zichzelf zal komen. Ter afwisseling plaatst hij iemand op een stoel, brengt hem onder hypnose en vertelt hem „F zit in een bootje op zee u gaat schommelen" stoel met man bonkt heen en weer „er komt storm en het bootje slaat om" de man ploft op den vloer „en zoo gauw u in liet water valt, gaat u natuurlijk zwemmen als iemand, die een record verbeteren wil, schuift de zwemmer op z'n buik over den vloer, en zoo krachtig slaat hij zijn armen uit. dat de poot van een tafeltje wordt gemept De angstige zwem mer. die zich ergens in den Atlantischen Oceaan waant, voelt er niets van, en de zaal wordt door het geestdriftige publiek bijna afgebroken. De beroemde truc van de oostersche fakirs, die een touw los in de lucht laten staan, berust op suggestie men heeft nog nooit een foto van het won der kunnen maken. Wat de fakir van Grouw evenwel presteert, js zoo echt als de vork, waarmee u eet het publiek van Akkrum en de vele plaatsen, waar Riemersma optreedt, kan het bevestigen, en de overigen kunnen zich overtuigen op deze pagina's. Foto's liegen niet. II.A. Volwassenen worden onder den invloed van Riemersma weer kinderen en amuseeren zich met ratel en zuiqflesch.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 15