Een verbeteringsscliool
voor meisjes™—?
I Opvoeden en beter maken, méér werkelijke levenskansen scheppen voor de
f betrokkenen, is bet leidend principe dat aan tal van Amerikaanscbe verbe
I teringsscholen ten grondslag ligt. Een van de meest typische instellingen op
i dit gebied vindt men in den staat Oklahoma, onder leiding van mevrouw
Burnham. ,De directrice gaat bierbij uit van bet volgend idee: wanneer een
v meisje, tengevolge van een wetsovertreding, in de school terecht komt, is t
I niet voldoende baar een bepaalden straftijd te laten doormaken, maar men
moet baar tevens de beste toekomstmogelijkheden scheppen. Alleen dan im
mers bestaat voor deze gedetineerde de kans om als een zoo volwaardig
mogelijk lid in de samenleving terug te keeren. Wij geven enkele momenten
uit dit opvoedingssysteem. I
Alles wat voor evetüueele feestgelegenheden naodig is,
wordt door de meisjes zelf klaar gemaakt. dij moeten
persoonlijk zorgen voor het naodige brood, de taarten
en gebakjes en leeren aldus letterlijk en figuurlijk de
handen uit de mouwen te steken, zoodat ze later op
hun verblijf in de school kunnen terugzien als op
een periode, die hen tot degelijke en bekwame huis
vrouwen heeft omgevormd.
Metwouw Sapp. een der vooraanstaande leidende
figuren van de school, legt met moederlijke bezorgdheid
de laatste hand aan hét eenvoudig maar smaakvol
avondtoiletje van een harer pupillen. Zoo'n dansavond
kan voor het meisje het beginpunt vormen van een
geheel anderen kijk op het leven en vooral van betere
levensomstandigheden, die haar eerstdaags in staat
zullen stellen zich definitief te verheffen boven het
minder gunstige peil tan haar verleden, dal haar ten-
slótte in de ..school" heeft doen belanden.
Alles wat later van pas kan komen om de meisjes in staal te stellen in haar eigen onder-
houd te voorzien, wordt haar tijdens haar verblijf, dank zij de speciale cursussen bijgebracht.
Op onze foto ziet u bv. hoe een van de jongedames door een harer vrouwelijke collega s
wordt .gepermanenVvolgens olie regelen der kapperskunst.