GREAT EASTERN Het verhaal van een technisch wonder SLOT DOOR FRITZ ROTHGIESSER STAP VOOR STAP Nadat de Great Easternwas gebezigd voor het leggen van den telegraafkabel tusschen Engeland en Amerikawerd het schip naar New Orleans gesleept, waan het als drijvend hotel werd geëxploiteerd. Vervolgens werd het ongeluksschip omgebouwd tot kolenboot en ten slotte maakte een theaterdirecteur er een reusachtig ontspanningslokaal van. In 1886 lag de Great Easternals drijvend café op de Mersey in de omgeving van Liverpool waaraan bovenstaande plaat herinnert Het doodsbericht aan de hel van Lloyd was wel wat voorbarig. Het schip was nog lang niet dood. Maanden lang lag het in de haven. Er was geen sterveling aan boord, want er was niemand die de wacht aan boord wilde betrekken. Thomas Hope en de andere leden der maatschap pij, die reeds in duizend andere transacties verwikkeld waren, deden niet de minste moeite om er nog eenige munt uit te slaan ten bate der aandeelhouders. Het was immers alles boter aan de galg. Er zat nu eenmaal één millioen pond in het ijzeren gevaarte en dat rnoest er inaar blijven zit ten Hope trok een zuurzoet gezicht toen zich op zeke ren dag een Amerikaan aanmeldde, die hem wenschte te spreken over de „Great Eastern". Alleen de naam al noopte Hope bijna dien mijnheer de deur te wijzen. De bezoeker was niemand minder dan de zg. krank zinnige Cyrus Field, de man van den electrisclien telegraafkabel van Europa naar Amerika. Hope dacht aan Brunei. Nog zoo'n fantast De heer Field liet zich echter niet afschepen en Hope moest hem dus wel tegen wil en dank ontvan gen. Het onderhoud duurde zeer lang en Hope, van natuur zeer teruggetrokken, ontwikkelde thans een buitengewone welsprekendheid „Voor den zooveelsten keer, mijnheer Field, blijf er met uw vingers af. Of u die idee met dien kabel wilt verwezenlijken is uw zaak, maar bemoeit u zich niet met die drijvende kist. De ..Great Eastern" heeft nog nooit iemand geluk gebracht. Het wordt tijd dat men het schip vergeet. Het was klinkklare onzin zoo'n schip te bouwen en plannen voor schepen, grooter dan 3000 ton, zullen altijd onzin blijven." Maar Cyrus Field hield voet bij stuk. En Hope zag zijn indruk bevestigd deze Amerikaan toonde inderdaad een opvallende geestverwantschap met Isambard Brunei. Hope deed zijn best om Field op beschaafde manier aan 't verstand te brengen hoe hij persoonlijk over dat soort menschen dacht, maar Field was ziende blind en hoorende doof. „Mijnheer Hope." zei hij, „zeven jaar geleden faalde ik in mijn opzet, maar toch heb ik doorgezet. Ik heb dit echter niet gedaan met de bedoeling te pletter te loopen op een zuiver technische vraaghet voor mijn doeleinden noodzakelijke kabelschip. Eenige duizenden zeemijlen kabel liggen op den bodem van den Atlantischen Oceaan, maar dat heeft me niet belet van voor af aan te beginnen. Enkele dagen ge leden is te Londen de Anglo-American Telegraph Company" gesticht en wij hebben de „Great Eastern" noodig. Het is 't eenige stoomschip ter wereld, dat geëigend is om te dienen als drijvende werkplaats. Wij willen het op eigen kosten om bouwen en niet alleen gebruiken voor het leggen van dezen kabel, maar ook later geregeld in de vaart nemen. De naam „Great Eastern", de naam van zijn bouwer, den armen Brunei, zal eindelijk de waardeering vinden, waarop hij recht heeft en voor u, mijnheer Hope, wordt het 'n schitterende trans actie." Hij sprak zoo overtuigend, dat er niets tegen in te brengen viel. Hope voelde plotseling een diepe hoogachting voor menschen als Field en Brunei. Men bespotte hen, maar hun onverzettelijkheid, hun recht - op-den-man-af-gaan, dat verhief hen mijlen hoog boven het gilde der nuchtere bankiers en handelslui. Er kwam weer leven in de „Great Eastern". Een legertje arbeiders liep heen en weer op het dek. Er werd gehamerd, getimmerd, gebouwd, aangesjouwd en aangesleept. De schitterende salons verdwenen, alles werd verbouwd met het oog op doelmatigheid. Ook een der schoorsteenen verdween, evenals de bierkelder en tal van andere dingen. In hun plaats kwamen drie reusachtige kabeltrommels met 2500 zeemijlen kabel. De ..Great Eastern" was herboren. Op 23 Juli 1865 begon het schip zijn reis uit de Foilhummeruiu- baai bij Valentia naar Amerika. De kabel langs de kust werd verbonden met den diepzeekabel en de tocht begon. Maar de-„Great Eastern" zou de .Great Eastern" niet zijn geweest als alles tot in de puntjes had geklopt. Halfweg naar Amerika brak de kabel. 1200 mijlen kabel lagen verloren op den bodem van de zee. Millioenen waren naar de maan. Men trachtte te vergeefs den kabel op te vissclien, ofschoon het eerst leek of men ging slagen. Het was namelijk met behulp van speciale enterhaken gelukt den kabel te vinden op een diepte van 2000 meter en men had hem al ettelijke meters naar boven gebracht, toen hij weer losraakte en zoek bleef. Het ongelnksschip maakte rechtsomkeert en liep binnen in de haven van Plymouth. De kranten kwamen geen stof te kort. „Natuurlijk," werd er

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 28