m BECRIJP UW KIND tfNOSTOl! i Uw Schoonheidssalon "fyor-een guj&te*./ ■wil |_Ioe dikwijls gebeurt liet niet dat ouders wanhopig zijn over de vor deringen, die hun kind op school maakt. Ze klagen dat hun jongen lui is, dat hij geen belangstelling heeft voor zijn werk en geen vijf minuten achter elkaar met hetzelfde bezig kan zijn. Eu onver mijdelijk volgt dan ..En hij zou 't toch zoo goed kunnen, als hij maar wilde." En werkelijk zijn die ouders er ten volle van overtuigd, dat hun lieveling tot de uitblinkers zou belmoren, wan neer hij slechts door het ware enthou siasme voor de studie werd aangestoken. En met goede woorden, met vermanen de woorden, met afschrikwekkende voorbeelden en bedreigingen probeeren ze dat „heilige vuur" in hun zoon of dochter te ontsteken. Iets wat in negen van de tien gevallen op een mislukking uitloopt en een hoop huiselijke misère zoowel voor de ouders als voor het betrokken kind tot gevolg heeft. Die ouders vergeten dat de verstande lijke ontwikkeling niet bij ieder kind hetzelfde is en niet bij ieder kind het zelfde verloop heeft. Zij vergeten dat van het eene kind van negen jaar nog niet hetzelfde geëiseht kan worden als van een ander kind van dienzelfden leeftijd. Waarom slaat een kind dikwijls op school zoo'n slecht figuur In de meeste gevallen wordt er van de verstandelijke vermogens van zoo'n kind te veel ge- eischt. kan dit het vele, dat zijn jonge hersens wordt voorgezet, nog niet ver werken. Het resultaat De onderwijzer ziet een onoplettend kind. maar wat hij niet ziet is de oorzaak van die onop lettendheid. .Tan verknoeit en verprutst zijn tijd, teekent poppetjes in zijn boek in plaats van mee te lezen, fluistert met zijn buur man, telt de knikkers in zijn broekzak, kortom, zijn heele houding drukt een groote onverschilligheid ten opzichte van zijn werk uit. Marietje zit onder de lessen door naar buiten te staren, droomt en spint verder aan haar fantasiebeelden, die voor haar heel wat aantrekkelijker zijn dan alles wat de juffrouw op den lessenaar zit te vertellen. Zij vergeet haar heele omge ving en is zich totaal niet bewust, dat de onderwijzeres haar aandacht pro beert te trekken. Jan noch Marietje zal op school wat je noemt „een goed figuur" slaan. Zij zullen steeds worden vermaand, be knord en gestraft. Op school door het onderwijzend personeel en thuis nog ten overvloede door hun goedwillende ouders. En toch is niet, zooals meestal wordt verondersteld, een verregaande onver schilligheid voor alles wat zij moeten leeren de oorzaak van hun mislukkingen op school. De werkelijke reden is, dat het werk te moeilijk voor hen is. Jan b.v. mag dan al naar het uiterlijk een flinke jongen van negen jaar zijn, zijn verstand, zijn geestelijke ontwikke ling heeft met dien lichamelijken groei geen gelijken tred gehouden. Kouden we daarnaar rekenen, dan zouden we hem pas acht jaar geven. Maar toch wordt hem dag aan dag werk voorgezet, krijgt hij problemen te verwerken, die slechts voor een ook geestelijk sterk ge- groeiden jongen van negen jaar geschikt zijn. Is het dan te verwonderen dat hij al gauw alle belangstelling in z'n werk verliest en dat hij op school tot de ..krukken" gaat belmoren E11 toch was dat allerminst noodig, en kou Jan ook op school goede resultaten bereiken, wanneer er slechts rekening werd ge houden met zijn verstandelijke capaci teiten. Zat hij een klas lager, dan zon het misschien wel goed gaan. In dit verband wil ik er nog even op wijzen hoe fataal het is om koste wat het kost een kind van de eene klas naar do andere over te sleepen. Blijven zitten wordt nog door al te veel ouders als een schande beschouwd, terwijl het dikwijls een zegen voor het kind is. Dikwijls kan een kind, wanneer het éénmaal is blijven zitten, verder in alle klassen goed mee. Het blijkt dan, dat 't kind nu geestelijk rijp genoeg is om de leerstof van die of die klas te verwerken, terwijl het dat 't eerste jaar nog niet was, zoodat het j moest doubleeren. Dwaas is het daarom ook om te zeg gen „Mijn kind is pas zoo en zoo jong en zit al in die of die klas." Natuurlijk, er zijn gevallen, waarin dat goed kan gaan, waarin het jonge kind blijkt ver standelijk zóó ver ontwikkeld te zijn dat het de leerstof van een klas, waar voor het eigenlijk nog te jong is, ten volle in zich opneemt en begrijpt. Maar ook al te dikwijls loopt het met die z.g. „wonderkinderen" niet zoo goed af en struikelen ze vroeg of laat, en blijken dan tenslotte maar héél gewone, middelmatige leerlingen te zijn. Kan een kind dus door een of andere onbekende oorzaak niet mee met z'n klas of is 't lui en onoplettend zwakte of andere lichamelijke stoornissen blijven hier vanzelfsprekend buiten beschou- wing dan verdient het aanbeveling om I aan de hand van verschillende proeven te laten onderzoeken of zoo'n kind in een bepaalde klas wel op z'n plaats is, of het wel werk wordt opgedragen waar voor 't geestelijk al voldoende gevormd is. Is de oorzaak van zijn onoplettend heid in school eenmaal gevonden, dan zal het niet moeilijk meer vallen, voor taan zoo'n kind op de juiste wijze te behandelen en er van te eischen wat er van geëiseht mag worden. Er zal dan ook blijken, dat het eene kind meer in tellectueel is aangelegd, terwijl een ander meer aanleg heeft voor practisch werk. Dit te weten is van het aller grootste belang. Immers, weten we over welke capaci teiten ons kind beschikt, welken aanleg het heeft, dan is het zaak dien bepaalden aanleg te ontwikkelen. We zullen dan van onze kinderen mensclren maken, die geschikt zijn om hun taak in het leven te vervullen, en die haar ook ten volle durven aanvaarden en volbrengen. NUTTIGE WENKEN Koper kunnen we een mooien glans geven, door het op te wrijven met wat citroensap. Ook een doorgesneden rauwe aardappel kan hier uitstekend dienst doen. Ook roe,stvlekjes op marmer kunnen we vaak met veel succes verwijderen door ze af te wrijven met een weinig citroensa p. Pitriet maken we schoon met lauw water, waarbij een handvol zout is gedaan. Ook een niet te sterk zeepsopje kan dienst doen. Soda mag in geen geval gebruikt worden, daar het riet hiervan grauw wordt. Zou dat geen mooi cadeau zijn Zou het niet prettig nee, knal zijn, elke dag Uw huid te kunne verzorgen nee, vertroetelen met natuurlijke schoon heidsm iddelen Deze luxueuze coffret 'n schoon heidssalon in miniatuur beva natuurlijke schoonheidsmiddelen Usih schoonheidsmiddelen een tube Usih cold cream, een flacon Usih skintonic, een tube Usih va nishing cream en een doos Usih facepowder. Let welde luxueuze ffret is een tijdelijke aanbieding Nogmaals.de prijs is één gulden. Laag dus. Een usance van Usih Het sprookje heeft haar te pakken. Moeder is haar goede fee. Ze geeft haar de lekkere Sanostol, die als frissche sinaasappel-limonade smaakt. Toch is Sanostol een natuurlijk lever traan-product met den vollen vita minen-rijkdom van levertraan. Geeft Uw kinderen dus Sanostol: 1, 2 of 3 theelepeltjes per dag, al naar den leeftijd, tenzij de arts anders voor schrijft. Een flacon Sanostol bevat 45 theelepeltjes en kost slechts f-1.40

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 37