m
BECRIJP UW KIND
tfNOSTOl!
i
Uw
Schoonheidssalon
"fyor-een guj&te*./
■wil
|_Ioe dikwijls gebeurt liet niet dat
ouders wanhopig zijn over de vor
deringen, die hun kind op school maakt.
Ze klagen dat hun jongen lui is, dat hij
geen belangstelling heeft voor zijn werk
en geen vijf minuten achter elkaar met
hetzelfde bezig kan zijn. Eu onver
mijdelijk volgt dan ..En hij zou 't toch
zoo goed kunnen, als hij maar wilde."
En werkelijk zijn die ouders er ten
volle van overtuigd, dat hun lieveling
tot de uitblinkers zou belmoren, wan
neer hij slechts door het ware enthou
siasme voor de studie werd aangestoken.
En met goede woorden, met vermanen
de woorden, met afschrikwekkende
voorbeelden en bedreigingen probeeren
ze dat „heilige vuur" in hun zoon of
dochter te ontsteken. Iets wat in negen
van de tien gevallen op een mislukking
uitloopt en een hoop huiselijke misère
zoowel voor de ouders als voor het
betrokken kind tot gevolg heeft.
Die ouders vergeten dat de verstande
lijke ontwikkeling niet bij ieder kind
hetzelfde is en niet bij ieder kind het
zelfde verloop heeft. Zij vergeten dat
van het eene kind van negen jaar nog
niet hetzelfde geëiseht kan worden als
van een ander kind van dienzelfden
leeftijd.
Waarom slaat een kind dikwijls op
school zoo'n slecht figuur In de meeste
gevallen wordt er van de verstandelijke
vermogens van zoo'n kind te veel ge-
eischt. kan dit het vele, dat zijn jonge
hersens wordt voorgezet, nog niet ver
werken. Het resultaat De onderwijzer
ziet een onoplettend kind. maar wat hij
niet ziet is de oorzaak van die onop
lettendheid.
.Tan verknoeit en verprutst zijn tijd,
teekent poppetjes in zijn boek in plaats
van mee te lezen, fluistert met zijn buur
man, telt de knikkers in zijn broekzak,
kortom, zijn heele houding drukt een
groote onverschilligheid ten opzichte
van zijn werk uit.
Marietje zit onder de lessen door naar
buiten te staren, droomt en spint verder
aan haar fantasiebeelden, die voor haar
heel wat aantrekkelijker zijn dan alles
wat de juffrouw op den lessenaar zit te
vertellen. Zij vergeet haar heele omge
ving en is zich totaal niet bewust, dat
de onderwijzeres haar aandacht pro
beert te trekken.
Jan noch Marietje zal op school wat
je noemt „een goed figuur" slaan. Zij
zullen steeds worden vermaand, be
knord en gestraft. Op school door het
onderwijzend personeel en thuis nog
ten overvloede door hun goedwillende
ouders.
En toch is niet, zooals meestal wordt
verondersteld, een verregaande onver
schilligheid voor alles wat zij moeten
leeren de oorzaak van hun mislukkingen
op school. De werkelijke reden is, dat
het werk te moeilijk voor hen is.
Jan b.v. mag dan al naar het uiterlijk
een flinke jongen van negen jaar zijn,
zijn verstand, zijn geestelijke ontwikke
ling heeft met dien lichamelijken groei
geen gelijken tred gehouden. Kouden
we daarnaar rekenen, dan zouden we
hem pas acht jaar geven. Maar toch
wordt hem dag aan dag werk voorgezet,
krijgt hij problemen te verwerken, die
slechts voor een ook geestelijk sterk ge-
groeiden jongen van negen jaar geschikt
zijn. Is het dan te verwonderen dat hij
al gauw alle belangstelling in z'n werk
verliest en dat hij op school tot de
..krukken" gaat belmoren E11 toch was
dat allerminst noodig, en kou Jan ook
op school goede resultaten bereiken,
wanneer er slechts rekening werd ge
houden met zijn verstandelijke capaci
teiten. Zat hij een klas lager, dan zon
het misschien wel goed gaan.
In dit verband wil ik er nog even op
wijzen hoe fataal het is om koste wat het
kost een kind van de eene klas naar do
andere over te sleepen. Blijven zitten
wordt nog door al te veel ouders als een
schande beschouwd, terwijl het dikwijls
een zegen voor het kind is. Dikwijls kan
een kind, wanneer het éénmaal is blijven
zitten, verder in alle klassen goed mee.
Het blijkt dan, dat 't kind nu geestelijk
rijp genoeg is om de leerstof van die of
die klas te verwerken, terwijl het dat 't
eerste jaar nog niet was, zoodat het j
moest doubleeren.
Dwaas is het daarom ook om te zeg
gen „Mijn kind is pas zoo en zoo jong
en zit al in die of die klas." Natuurlijk,
er zijn gevallen, waarin dat goed kan
gaan, waarin het jonge kind blijkt ver
standelijk zóó ver ontwikkeld te zijn
dat het de leerstof van een klas, waar
voor het eigenlijk nog te jong is, ten
volle in zich opneemt en begrijpt.
Maar ook al te dikwijls loopt het met
die z.g. „wonderkinderen" niet zoo goed
af en struikelen ze vroeg of laat, en
blijken dan tenslotte maar héél gewone,
middelmatige leerlingen te zijn.
Kan een kind dus door een of andere
onbekende oorzaak niet mee met z'n
klas of is 't lui en onoplettend zwakte
of andere lichamelijke stoornissen blijven
hier vanzelfsprekend buiten beschou-
wing dan verdient het aanbeveling om I
aan de hand van verschillende proeven
te laten onderzoeken of zoo'n kind in een
bepaalde klas wel op z'n plaats is, of
het wel werk wordt opgedragen waar
voor 't geestelijk al voldoende gevormd
is.
Is de oorzaak van zijn onoplettend
heid in school eenmaal gevonden, dan
zal het niet moeilijk meer vallen, voor
taan zoo'n kind op de juiste wijze te
behandelen en er van te eischen wat
er van geëiseht mag worden. Er zal dan
ook blijken, dat het eene kind meer in
tellectueel is aangelegd, terwijl een
ander meer aanleg heeft voor practisch
werk. Dit te weten is van het aller
grootste belang.
Immers, weten we over welke capaci
teiten ons kind beschikt, welken aanleg
het heeft, dan is het zaak dien bepaalden
aanleg te ontwikkelen. We zullen dan
van onze kinderen mensclren maken, die
geschikt zijn om hun taak in het leven
te vervullen, en die haar ook ten volle
durven aanvaarden en volbrengen.
NUTTIGE WENKEN
Koper kunnen we een mooien glans
geven, door het op te wrijven met wat
citroensap. Ook een doorgesneden rauwe
aardappel kan hier uitstekend dienst
doen.
Ook roe,stvlekjes op marmer kunnen
we vaak met veel succes verwijderen
door ze af te wrijven met een weinig
citroensa p.
Pitriet maken we schoon met lauw
water, waarbij een handvol zout is
gedaan. Ook een niet te sterk zeepsopje
kan dienst doen. Soda mag in geen geval
gebruikt worden, daar het riet hiervan
grauw wordt.
Zou dat geen mooi cadeau zijn
Zou het niet prettig nee, knal
zijn, elke dag Uw huid te kunne
verzorgen nee, vertroetelen
met natuurlijke schoon heidsm iddelen
Deze luxueuze coffret 'n schoon
heidssalon in miniatuur beva
natuurlijke schoonheidsmiddelen
Usih schoonheidsmiddelen een
tube Usih cold cream, een flacon
Usih skintonic, een tube Usih va
nishing cream en een doos Usih
facepowder. Let welde luxueuze
ffret is een tijdelijke aanbieding
Nogmaals.de prijs is één gulden.
Laag dus. Een usance van Usih
Het sprookje heeft haar te pakken.
Moeder is haar goede fee. Ze geeft
haar de lekkere Sanostol, die als
frissche sinaasappel-limonade smaakt.
Toch is Sanostol een natuurlijk lever
traan-product met den vollen vita
minen-rijkdom van levertraan. Geeft
Uw kinderen dus Sanostol: 1, 2 of 3
theelepeltjes per dag, al naar den
leeftijd, tenzij de arts anders voor
schrijft. Een flacon Sanostol bevat
45 theelepeltjes en kost slechts f-1.40