4
BIJ ONZE KLEURPLATEN
KRUSCHEN
zm*
HIJ LEEK OP ZIJN EIGEN SCHIM
KHASANA
-
5catiW4*»
SALTS
vtaajt kient
34
/ERKADE-ZAANDAM
Jarenlang heb ik geleden aan indi
gestie. Eiken nacht weer kon ik er niet
door slapen en ik leek wel op mijn eigen
schim. Ik raakte zoo uitgeput, dat men
mij aanried om 's avonds maar niet meer
te dineeren; van alles werd mij aanbe
volen, maar geen enkel middel hielp.
Tegen Kerstmis, nu drie oj vier jaar ge
leden, zag ik een JJwer annonces met
„Neem Kruschen Halts en geniet dan van
TJw Kerstdiner", of iets van dien aard.
Ik begon het te nemen, zij het met wan
trouwen, maar reeds na een paar dagen
werden mijn aanvallen minder. Sindsdien
bleef ik een trouwe Kruschen-gebruiker.
Ik ben nu 50 jaar oud en ik kan altijd
alles eten zonder eenig onaangenaam
gevolg en ik slaap uitstekend, dank zij
Kruschen Salts. J. H. C. te B."
(Origineele brief ter inzage.)
Als Uw voedsel niet regelmatig en
volkomen verteert, blijven allerlei klach
ten niet achterwege. Zoodra Uw in
wendige organen maar even haperen,
wreekt zich dat door onpasselijkheid,
hardlijvigheid, hoofdpijn en slechte
Eiken nacht
slapeloos
door
indigestie
nachtrust. Kruschen Salts bevat zes
minerale zouten, die Uw afvoerorganen
aansporen tot meer geregelde werking,
waardoor de verwijdering van afval
stoffen sneller en afdoender zal ge
schieden. De gisting van het tot nu toe
onvoldoend verteerde voedsel blijft
achterwege en schadelijke afvalstoffen
krijgeh door snellen afvoer geen kans
hun invloed op Uw gezondheidstoestand
uit te oefenen. Binnen zeer korten tijd
zult U reeds verbetering in Uw toestand
bemerken.
is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apo
thekers en erkende drogisten a 0.40,
ƒ0.75 en ƒ1.60 per flacon, omzetbelas
ting inbegrepen. Lef op, dat op het etiket
op de flesch, zoowel als op de buiten
verpakking de naam Rowntree Handels-
Maatschappij, Amsterdam, voorkomt.
Lippenstift en Rouge
zorgen hiervoor onopvallend. Tegen
weer en water bestand en kissproof I
Lippenstift: Fl. 1.25, -.75 en -.35.
Rouge: Fl. l.-,.-.35.
Genera al vertegen woord iging: J. WINKEL Jzn., Den Haag, Me
De lezer treft in ons blad een viertal
reproducties in kleur aan van
uiteenloopenden aard, waarbij een
korte toelichting velen ongetwijfeld niet
onwelkom zal zijn. Zij mogen hierop
volgen met verwijzing naar de blad
zijden, waarop zij elk barer naar de
eischen der techniek werden ingedeeld.
De moderne teekening-foto-montage
op blz. 8 behoeft al heel weinig commen
taar. Met eenvoudige middelen is hier
getracht óm de stemming te suggereeren,
welke er over menschen en dingen hangt
in wat men pleegt aan te duiden met
den algemeen bekenden term de
donkere dagen voor Kerstmis.
Ken avondlijk plein in de groote stad,
waarop een paar eenzame figuren,
beschenen door het mistig vale licht
schijnsel der booglampen, dat weer
kaatst wordt door het van regen glim
mend plavuisdek, wordt gezien vanuit
de donkerte der huiskamer, waarin,
lechts aangeduid met 'n contourtje en
een paar sprekende tinten, een tafeltje
met bloemvaas even een kleurige noot
brengt en zorgt, voor het gewenschte
contrast.
De voorstelling op bladz. 19 zal
in dezen tijd van Vondel-herdenking
ongetwijfeld zeer de aandacht trekken.
Het is een fraaie aquarel, geheel in
blauwe kleurschakeeririg, van den kun
stenaar Anton Pieck, en stelt een mo
ment voor uit VondeI's meest bekende
treurspel „Gijsbreght van Aemstel".
Zij werd ons, zooals de lezer zal hebben
gezien, welwillend ter reproductie afge
staan door de Uitgeverij N.V. Joost
van den Vondel te Amsterdam, en
is een der talrijke illustraties welke
Anton Pieck voor haar luxe-uitgave van
dat werk vervaardigde. Het beeldt het
moment uit, waarop de broeder-portier
van het Karthuizerklooster Diedrick
van Haerlem te woord staat, die wenscht
dat hij den abt, vader Willebrord, zal
roepen
Wie denkt daarbij niet aan de wel
bekende scène uit het tweede bedrijf van
het nog jaarlijks opgevoerde treurspel,
waarvan hier enkele regels mogen
volgen
Diedrick
lek koom alleen. Waer is uw meester
Willebrord
Poortier
Ter kereke, daer hij vast, en zijn gebeden
stort.
Diedrick
Ga, roep hem,want ick moet dien goeden
vader spreecken.
Poortier
O Jesus, sta ons bij, dit is een mislijek
t.eecken.
lek heb gebelt. Hij koomt. Ga, roep den
vader, flux.
Soldaten brengen ons heel zelden veel
gelux.
Wij zien ze noo van voor, en allerliefst
van achter.
Diedrick
Al wie een hopman huist, die heeft een
trouwen wachter,
En ridderlijk beschut, en hoeft geen
poort noch slot.
Poortier
De beste wachter is de stereke en groote
God,
Die nimmermeer en slaapt, en luistert
na ons zuchten.
Wij bidden staegh om peis, haeten
krijgsgeruchten,
En hooren niet, verdriet het kraaien van
dien haen.
In oorlogh houden eerst abdij en
klooster aen.
Een kerkgang op Kerstdag is het
onderwerp waaraan onze kleurenplaat
op blz. 46 is gewijd. Het is een tafereeltje
uit den Empire-tijd, zooals de genre
schilder Frederik Hendrik Kaemmerer
er zoo veel geschilderd heeft,. Deze in
1839 in Den Haag geboren genre
en landschapschilder muntte als weini
gen in de vorige eeuw uit in het schil
deren van zijden en fluweelen stoffen.
Zijn onderwerpen zocht hij voor het
meerendeel in den tijd van het Direc
toire en het eerste keizerrijk. Hier
begeeft een dame uit de groote, wereld,
warm gekleed in een met bont afgezet-ten
satijnen mantel, zich ter kerke. De eene
der beide dienaren houdt haar mof en
gebedenboek nog in zijn handen, de
andere, die de kleine slede, met, den gou
den adelaar zal voortschuiven, groet
beleefd zijn meesteres, die hij door de
vrij hooge sneeuw naar het bedehuis zal
brengen. Een interessant détail is zeker
wel, dat een soortgelijke kerkgang in de
sneeuw, als we hier reprodueeeren, op
een veiling te New York in 1902 nog
1700 gulden opbracht. Wel een bewijs
ten slotte, dat men een paneeltje van
dezen Nederlandschen genre-schilder,
hoe romantisch van opvatting en schil-
dertrant ook, toch wel op prijs stelde.
Besluiten wij deze korte karakteris
tiek met het zeer bijzondere werk van
den Vlaamsehen schilder Isenbrant of
IJsenbrant, dat de lezer op blz. 35 vindt
afgebeeld. Het is een z.g. Anna-Selb-
dritt (Duitsch Anna zelf de derde) en
een veelvuldig voorkomende voorstel
ling in de beeldende kunst, van Anna, de
moeder van Maria, te zamen met Maria
en het, Christuskind. Oudere benamingen
voor hetzelfde onderwerp zijn Selefder-
de, Selfdritte, Sulfedrudde, Sulfsderde,
waarin men echter gemakkelijk dezelfde
bet,eekenis terug kent. Benamingen uit,
den nieuweren tijd zijn Anna te drieën,
Anna-trits, ook wel alleen Heilige Trits,
of Anna-zelf-derde, en ten slotte nog
Maria-te drieën. De Vlamingen noemen
dergelijke voorstellingen eenvoudig een
Sint, Anneken en de Italianen geven er
deii naam aan van Metterza.
Op onze voorstelling, naar een schil
derij, toegeschreven aan den Brugschen
kunstenaar Isenbrant (einde vijftiende
eeuw geboren en in Juli van het jaar
1551 te Brugge overleden), bepaalt de
schilder zich niet tot het afbeelden van
de grootmoeder, de moeder en het,
Kindje Jezus, doch heeft hij klaarblijke
lijk ook den vader van Maria, Joachim,
en den voedstervader van Jezus, Joseph,
willen doen voorkomen, al stelt hij beide
eerbiedwaardige mannen eenigszins op
den achtergrond, als om te duiden op de
minder belangrijke rol, welke beiden in
de geschiedenis hebben vervuld, en het
hoofdaccent te, laten vallen op groot
moeder, moeder en Kind.
Men noemt dezen schilder ook wel den
pseudo Mostaert, naar aanleiding van
liet feit, dat verschillende werken, thans
algemeen toegeschreven aan Isenbrant,
geruimen tijd golden als schilderijen van
den Haarlemsehen schilder Jan Mos
taert. Het leven van Isenbrant echter,
en dus ook de toekenning van zijn wer
ken, heeft, steeds aanleiding gegeven tot
tal van hypothesen. Men is bijvoorbeeld
nog altijd in het onzekere, waar hij
geboren werd, even goed als waar hij zijn
opleiding als schilder genoot. Men weet,
slechts van hem dat hij zich in het jaar
1510 te Brugge vestigde en er zich het
burgerrecht kocht. Den 29en Novembei
van hetzelfde jaar werd hij als meestei
opgenomen in het gilde van St. Lukas en
St. Eligius. Isenbrant schijnt een zeer
productief schilder te zijn geweest,
althans, men vindt zijn werken in tal
van plaatsen. Adriaen Isenbrant ligt,
begraven in de St. Jacpbskerk te Brugge.