4 BIJ ONZE KLEURPLATEN KRUSCHEN zm* HIJ LEEK OP ZIJN EIGEN SCHIM KHASANA - 5catiW4*» SALTS vtaajt kient 34 /ERKADE-ZAANDAM Jarenlang heb ik geleden aan indi gestie. Eiken nacht weer kon ik er niet door slapen en ik leek wel op mijn eigen schim. Ik raakte zoo uitgeput, dat men mij aanried om 's avonds maar niet meer te dineeren; van alles werd mij aanbe volen, maar geen enkel middel hielp. Tegen Kerstmis, nu drie oj vier jaar ge leden, zag ik een JJwer annonces met „Neem Kruschen Halts en geniet dan van TJw Kerstdiner", of iets van dien aard. Ik begon het te nemen, zij het met wan trouwen, maar reeds na een paar dagen werden mijn aanvallen minder. Sindsdien bleef ik een trouwe Kruschen-gebruiker. Ik ben nu 50 jaar oud en ik kan altijd alles eten zonder eenig onaangenaam gevolg en ik slaap uitstekend, dank zij Kruschen Salts. J. H. C. te B." (Origineele brief ter inzage.) Als Uw voedsel niet regelmatig en volkomen verteert, blijven allerlei klach ten niet achterwege. Zoodra Uw in wendige organen maar even haperen, wreekt zich dat door onpasselijkheid, hardlijvigheid, hoofdpijn en slechte Eiken nacht slapeloos door indigestie nachtrust. Kruschen Salts bevat zes minerale zouten, die Uw afvoerorganen aansporen tot meer geregelde werking, waardoor de verwijdering van afval stoffen sneller en afdoender zal ge schieden. De gisting van het tot nu toe onvoldoend verteerde voedsel blijft achterwege en schadelijke afvalstoffen krijgeh door snellen afvoer geen kans hun invloed op Uw gezondheidstoestand uit te oefenen. Binnen zeer korten tijd zult U reeds verbetering in Uw toestand bemerken. is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apo thekers en erkende drogisten a 0.40, ƒ0.75 en ƒ1.60 per flacon, omzetbelas ting inbegrepen. Lef op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buiten verpakking de naam Rowntree Handels- Maatschappij, Amsterdam, voorkomt. Lippenstift en Rouge zorgen hiervoor onopvallend. Tegen weer en water bestand en kissproof I Lippenstift: Fl. 1.25, -.75 en -.35. Rouge: Fl. l.-,.-.35. Genera al vertegen woord iging: J. WINKEL Jzn., Den Haag, Me De lezer treft in ons blad een viertal reproducties in kleur aan van uiteenloopenden aard, waarbij een korte toelichting velen ongetwijfeld niet onwelkom zal zijn. Zij mogen hierop volgen met verwijzing naar de blad zijden, waarop zij elk barer naar de eischen der techniek werden ingedeeld. De moderne teekening-foto-montage op blz. 8 behoeft al heel weinig commen taar. Met eenvoudige middelen is hier getracht óm de stemming te suggereeren, welke er over menschen en dingen hangt in wat men pleegt aan te duiden met den algemeen bekenden term de donkere dagen voor Kerstmis. Ken avondlijk plein in de groote stad, waarop een paar eenzame figuren, beschenen door het mistig vale licht schijnsel der booglampen, dat weer kaatst wordt door het van regen glim mend plavuisdek, wordt gezien vanuit de donkerte der huiskamer, waarin, lechts aangeduid met 'n contourtje en een paar sprekende tinten, een tafeltje met bloemvaas even een kleurige noot brengt en zorgt, voor het gewenschte contrast. De voorstelling op bladz. 19 zal in dezen tijd van Vondel-herdenking ongetwijfeld zeer de aandacht trekken. Het is een fraaie aquarel, geheel in blauwe kleurschakeeririg, van den kun stenaar Anton Pieck, en stelt een mo ment voor uit VondeI's meest bekende treurspel „Gijsbreght van Aemstel". Zij werd ons, zooals de lezer zal hebben gezien, welwillend ter reproductie afge staan door de Uitgeverij N.V. Joost van den Vondel te Amsterdam, en is een der talrijke illustraties welke Anton Pieck voor haar luxe-uitgave van dat werk vervaardigde. Het beeldt het moment uit, waarop de broeder-portier van het Karthuizerklooster Diedrick van Haerlem te woord staat, die wenscht dat hij den abt, vader Willebrord, zal roepen Wie denkt daarbij niet aan de wel bekende scène uit het tweede bedrijf van het nog jaarlijks opgevoerde treurspel, waarvan hier enkele regels mogen volgen Diedrick lek koom alleen. Waer is uw meester Willebrord Poortier Ter kereke, daer hij vast, en zijn gebeden stort. Diedrick Ga, roep hem,want ick moet dien goeden vader spreecken. Poortier O Jesus, sta ons bij, dit is een mislijek t.eecken. lek heb gebelt. Hij koomt. Ga, roep den vader, flux. Soldaten brengen ons heel zelden veel gelux. Wij zien ze noo van voor, en allerliefst van achter. Diedrick Al wie een hopman huist, die heeft een trouwen wachter, En ridderlijk beschut, en hoeft geen poort noch slot. Poortier De beste wachter is de stereke en groote God, Die nimmermeer en slaapt, en luistert na ons zuchten. Wij bidden staegh om peis, haeten krijgsgeruchten, En hooren niet, verdriet het kraaien van dien haen. In oorlogh houden eerst abdij en klooster aen. Een kerkgang op Kerstdag is het onderwerp waaraan onze kleurenplaat op blz. 46 is gewijd. Het is een tafereeltje uit den Empire-tijd, zooals de genre schilder Frederik Hendrik Kaemmerer er zoo veel geschilderd heeft,. Deze in 1839 in Den Haag geboren genre en landschapschilder muntte als weini gen in de vorige eeuw uit in het schil deren van zijden en fluweelen stoffen. Zijn onderwerpen zocht hij voor het meerendeel in den tijd van het Direc toire en het eerste keizerrijk. Hier begeeft een dame uit de groote, wereld, warm gekleed in een met bont afgezet-ten satijnen mantel, zich ter kerke. De eene der beide dienaren houdt haar mof en gebedenboek nog in zijn handen, de andere, die de kleine slede, met, den gou den adelaar zal voortschuiven, groet beleefd zijn meesteres, die hij door de vrij hooge sneeuw naar het bedehuis zal brengen. Een interessant détail is zeker wel, dat een soortgelijke kerkgang in de sneeuw, als we hier reprodueeeren, op een veiling te New York in 1902 nog 1700 gulden opbracht. Wel een bewijs ten slotte, dat men een paneeltje van dezen Nederlandschen genre-schilder, hoe romantisch van opvatting en schil- dertrant ook, toch wel op prijs stelde. Besluiten wij deze korte karakteris tiek met het zeer bijzondere werk van den Vlaamsehen schilder Isenbrant of IJsenbrant, dat de lezer op blz. 35 vindt afgebeeld. Het is een z.g. Anna-Selb- dritt (Duitsch Anna zelf de derde) en een veelvuldig voorkomende voorstel ling in de beeldende kunst, van Anna, de moeder van Maria, te zamen met Maria en het, Christuskind. Oudere benamingen voor hetzelfde onderwerp zijn Selefder- de, Selfdritte, Sulfedrudde, Sulfsderde, waarin men echter gemakkelijk dezelfde bet,eekenis terug kent. Benamingen uit, den nieuweren tijd zijn Anna te drieën, Anna-trits, ook wel alleen Heilige Trits, of Anna-zelf-derde, en ten slotte nog Maria-te drieën. De Vlamingen noemen dergelijke voorstellingen eenvoudig een Sint, Anneken en de Italianen geven er deii naam aan van Metterza. Op onze voorstelling, naar een schil derij, toegeschreven aan den Brugschen kunstenaar Isenbrant (einde vijftiende eeuw geboren en in Juli van het jaar 1551 te Brugge overleden), bepaalt de schilder zich niet tot het afbeelden van de grootmoeder, de moeder en het, Kindje Jezus, doch heeft hij klaarblijke lijk ook den vader van Maria, Joachim, en den voedstervader van Jezus, Joseph, willen doen voorkomen, al stelt hij beide eerbiedwaardige mannen eenigszins op den achtergrond, als om te duiden op de minder belangrijke rol, welke beiden in de geschiedenis hebben vervuld, en het hoofdaccent te, laten vallen op groot moeder, moeder en Kind. Men noemt dezen schilder ook wel den pseudo Mostaert, naar aanleiding van liet feit, dat verschillende werken, thans algemeen toegeschreven aan Isenbrant, geruimen tijd golden als schilderijen van den Haarlemsehen schilder Jan Mos taert. Het leven van Isenbrant echter, en dus ook de toekenning van zijn wer ken, heeft, steeds aanleiding gegeven tot tal van hypothesen. Men is bijvoorbeeld nog altijd in het onzekere, waar hij geboren werd, even goed als waar hij zijn opleiding als schilder genoot. Men weet, slechts van hem dat hij zich in het jaar 1510 te Brugge vestigde en er zich het burgerrecht kocht. Den 29en Novembei van hetzelfde jaar werd hij als meestei opgenomen in het gilde van St. Lukas en St. Eligius. Isenbrant schijnt een zeer productief schilder te zijn geweest, althans, men vindt zijn werken in tal van plaatsen. Adriaen Isenbrant ligt, begraven in de St. Jacpbskerk te Brugge.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 34