De loge-rijen in het Teatro della 8caUi te Milaan.
Een scène uit een der meest beroemde werken van Giuseppe Verdi, ,,Aida", waarvan Zondag 24 December 1871
de eerste opvoering te Cairo plaats vond. In den tempel van Isis.
kerinneringsmedailles en voorwerpen, ter eere van
den verafgoden meester gemaakt, en de pleinen
waren met triomfbogen, vlaggen en standaarden
versierd. Nooit werd aan een vorst zooveel hulde
en eer bewezen. In de zaal, overvol van toeschouwers,
uit alle landen te zamen gekomen, heersokte een
aan waanzin grenzende geestdrift.
Welk een woeste toejuichingen en donderende
bravo's De vrouwen stonden overeind in haar loges,
zij schreeuwden en gesticuleerden nog heftiger dan
de mannen. Zij wuifden met haar zakdoekjes en
wierpen kushanden toe aan den ouden meester, die,
zeer kalm, met een eenigszins sceptisch glimlachje,
aan al die demonstraties gewoon, tienmaal tot dertig
maal het tooneel overliep, de hand gevende aan zijn
vertolkers, die hij met zich voorttrok, eerst in statigen
optocht, doch al sneller en sneller, ze zonder ophou
den latende voorbijtrekken als een mensclielijke ris,
die bezield scheen door de duizelingwekkende be
weging van een oneindige, galoppeerende farandole."
Men kan zich voorstellen, wat
dit moet geweest zijn, wanneer
men weet, dat in dit theaterge
bouw, na het San Carlo-theater te
^Tapels het grootste van Italië, niet
minder dan 3600 personen een
plaats kunnen vinden.
Buiten deze enorme theater
ruimte heeft men in enkele neven
zalen een alleszins bezienswaardig
museum ingericht, waar men een uitgebreide collec
tie merkwaardigheden op het gebied van opera,
muziek, tooneel- en decorbouw kan bewonderen.
Dat ten slotte op het zeer ruime tooneel met zijn
schitterende inrichting en hulpmiddelen de opvoe
ringsmogelijkheden bijna onbegrensd zijn, toonen de
fotografische illustraties op deze bladzijden wel
zeer overtuigend aan.
Twee sterren van de Scala". Links de bariton Sjorza in de titelrol van Verdi's opera
„Rigoletto" en rechts de sopraan-zangerts Toti dal Monte in haar rol van Gilda in dezelfde opera.