Primitieve Kersttafereelen in Oost en West 39 Op nevenstaande bladzijde vindt de lezer de gekleurde reproductie van een Kersttafereel uit het wereldberoemde kunstwerk, dat bekend is onder den naam van Breviarium Grimani. Dit aan alle prentverzamelaars en bibliophielen bekende vijftiende-eeuwsche Getijdenboek is, zooals de naam aanduidt, afkomstig uit de waardevolle en voor die tijden enorm uitgebreide bibliotheek (8000 deelen), welke eens toebehoorde aan kardinaal Domenico Grimani van Venetië (1463-1523), terwijl deze het op zijn beurt verworven had van paus Sixtus IV, die het omstreeks 1478 door Nederland- sclie (Vlaamsche) miniaturisten, waarschijnlijk uit Brugge, liet vervaardigen en door kostbare en talrijke miniaturen liet verluchten. Wij kunnen ons natuurlijk hier niet verdiepen in de bijzondere vraagstukken, welke naar aanleiding der anonimiteit, der bijzondere hun toegewezen taak der medewerkers, van ieders persoonlijke werkwijze en begaafdheid, in den loop der jaren zijn opgeworpen, en zelfs zeer diepgaand bestudeerd werden. Maar wel zij het ons vergund, hier te wijzen op de uiterst geraffineerde manier, waarop de onbe kende kunstenaar op liet perkament den eersten Kerstnacht in den stal van Bethlehem heeft weten weer te geven, in een ruimte, niet veel grooter dan het vlak van een hand. Hij heeft er een zeldzaam kleinood van gemaakt in teekening en kleur, dat bewondering afdwingt voor de wijze waarop hij de voorstelling heeft geënsceneerd, en waarop hij het licht laat spelen door den met engelen en herders bevolkten stal, waar het stralenschietend Kindje als centrale figuur op het voorplan ligt. Voorgelicht door St. Joseph komen op den achtergrond nog eenige herders binnen, tussclien de balken die het dak dragen van de schuur spelen de engelen en zien op het teer-rose kindeke neer. En let dan verder op de fraaie kleuren- I n tien Kerststalnaar de voorstelling van Wang-Su-ta. harmonie, waarin dit alles gehouden is, en op 't prach tig op elkaar afgestemde blauw en rood van de weidsche mantels van Maria en den engel-sera phijn. Tegenover dit heerlijk staal van westersche mid- deleeuwsehe kunst, dat er in het origineel, hetwelk in de San Marco-bibliotheek te Venetië wordt bewaard, nog uitziet, alsof het eerst gisteren geschilderd werd, zoo perfect is de techniek der vroegere verluchters geweest, plaatsen wij hier naast enkele reproducties van dezelfde voorstelling de Geboorte van Christus zooals de oostersche Chris tenkunstenaars van onze dagen, die, al is hun kunst opvatting en handwerk op zichzelf duizend en meer jaren oud, in zekeren zin toch óók als primitieven kunnen gelden ten over staan van dit voor hen geheel nieuwe terrein, zoo als deze oostersche kunste naars dan deze voorstelling nader brengen tot het ge voel en het begrip van hun landgenooten En zij handelen daarin ten slotte niet anders dan eertijds de Vlaamsche en andere primitieven, die vele eeuwen geleden voor het eerst het Kerstgebeuren in beeld brachten. Dezen namen mensehen uit hun eigen omgeving als model, zochten motieven voor den op bouw hunner voorstelling uit het eigen land, uit de eigen streek en kleedden hun figuren met de dracht dier tijden. Met hetzelfde recht voorzeker, en met hetzelfde doel, verplaatsen de Chineesche, Japansche, de Indische en Javaansche schilders en teekenaars het Kersttafereel in hun oostersche wereld. Kleeding, houding en gestalte zijn oosterseli, de omgeving is, bij alle verschil van landstreek, oosterseli. Maar terwijl de westersche kunstenaars vooral gaarne met afwisselend licht en donker het intiem-warme, het knusse weergeven van den armen stal, leggen, om bij de door ons gereproduceerde prenten te blijven, de Chineesche teekenaars door hun zonnige kleuren en hun lichten toets meer den nadruk op liet geestelijke en op de feestelijke symboliek van Christus'geboorte. Zijn de westerlingen meer van nature geneigd tot liet realisme, mystiek religieus als de oosterlingen zijn heffen zij het aardsche gemakkelijker op tot een bovènaardsche sfeer, en brengen aldus de religieuze gedachte in een nieuwen en verfijnden vorm. De eene kunstenaar doet dit natuurlijk, zooals ook in de geschiedenis der westersche schilders in alle scholen steeds het geval is geweest, met grooter beheersching der middelen en heftiger verbeeldings kracht dan een ander. De soberheid, welke bij den een uitgroeit tot een machtig en verheffend ideaal beeld. tijdeloos en dus waardeerbaar door alle tijden heen. slaat bij een ander om tot een ware uitbundig heid van vormen en details. Zoo bezit, van de drie op deze bladzijde gerepro duceerde Chineesche Kerstvoorstellingen, die met het Driekoningen-tafereel de eerste der bovengenoemde hoedanigheden, en is treffend door den eenvoud en grootsch door de soberheid, waarmee het gegeven is behandeld. Van de beide andere lieëft vooral het werkje van Wang-Suta, een leerling uit de school van Lucas Ch'en, die de grondlegger en leider is van de Christelijk Chineesche kunstrichting, de laatstge noemde kwaliteiten. In weelderige uitbundigheid laat deze kunstenaar achter de Chineesche woning een landschap oprijzen De aanbidding der Driekoningen naar een Chineesche zijdeschildering. met hooge bergtoppen en boomen, en vult hij zijn vlakken op met mensehen en dierfiguren, met bloemen en struikgewas. En liet geheel is sierlijk, rijk van teekening en kleurig van uitvoering. Alle tafereelen ten slotte geven blijk van die bijzon dere innerlijke bewogenheid, welke alleen kan voort spruiten uit een waarachtige en edele kunstopvat ting en beheersching van dit edele handwerk. SCH. liet Christuskind en de engelen in den stal van Bethlehem naar een Chineesche prent).

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 39