*WBê 'r mmtm- De Bhils en andere primitieve stammen, die hun be staan slijten in de bosschen, kennen den huwelijkskus niet. Maar ze hebben er wel iets voor in de plaats. Bruid en bruidegom hurken tegenover elkaar en de bruid houdt het uiteinde van een blad in haar mond. De bruidegom knabbelt lustig op hel andere uiteinde en probeert de bruid aldus te naderen. Zoodra hij te dicht bij komt, neemt de bruid echter snel een nieuw blad in den mond en het spelletje kan van voor al aan beginnen. Moderne menschen kennen dit spelletje trouwens ook wel, met behulp van een draad garen en een klontje suiker. Wat weer bewijst dat er tenslotte weinig nieuws omler de zon is. De voorbereidingen tot een huwelijk verloopen in het Oosten wel eenigs- zins anders dan bij ons. BH de lagere klassen ziin het veelal de ouders, die de voornaamste rol spelen en alle finaneieele besprekingen voeren bij de meer beschaafden, b.v. bij de Par- sis, krijgen jongen en meisje daaren tegen weer méér gelegenheid elkaar te leeren kennen. Het ceremonieel is soms ingewikkeld, soms eenvoudig. In de meeste gevallen gaat een Oos- tersche huwelijksplechtigheid echter gepaard met allerlei eigenaardige gebruiken, waarvan wij er enkele in beeld brengen. Het- stortbad na de ro mantiek. Bruid en brui degom zijn vóór de h wwelij ksplechlighe id g rond ig-beh a ndeld met allerlei hardnekkige kleefstoffen en pleister werken. /let afwassehen daarvan geschiedt, naar oud gebruik, in '1 open baar. De bruidegom zet er al les op om. zoo deftig en voordeelig mogelijk rooi den dag te komen. Zijn hoofd is getooid mei vlechtwerk van planten - vezels en bloemgn. Ook aan zijn costuum wordt de uiterste zorg besteed, zoodat hij de bruid, die overigens heelemaal op den achtergrond moet blijven, volkomen in de schaduw stelt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 3