verkeersprobleem van de eerste grootte uitmaakte.
Voor het huidige verkeer waren en de brug en haar
naaste omgeving ten eeneninale onbruikbaar. Een
nieuwe, breede, zware brug moest er komen. Jawel.
Maar die zou dan toch beweegbaar óf onbeweegbaar
moeten worden. Als ze onbeweegbaar werd, was ze
te betalen, maar dan kon er geen behoorlijk schip
meer de haven binnen. En als ze beweegbaar moest
worden, dan konden de Goesenaren ze niet betalen
u moet 'n Goesenaar nu al maar 'ns vragen naar z'n
belastingbiljet
Maar ze wisten er wel wat op in Goes. Dan maar
'n betaalbare vaste brug, en voor de grootere schepen
een nieuwe haven, inet meer ruimte, met breedere
kaden en met moderner accommodatie. Dan was
iedereen tevreden het verkeer, de schippers en
de belastingbetalers. En bovendien de werkloozen.
Want deze oplossing had liet voordeel, dat er twee
jaar voor een groot aantal menschen grondwerk te
verrichten viel, waardoor werkloozen aan arbeid kon
den geholpen wordendie dan nog gedeeltelijk
uit het Werkfonds kon worden betaald van de
f 60.000.aan grondwerk, dat door de gebr. Knuist,
en de f 40.000.betonwerken, die door de
fa. de Bruyn en van Riet werden aangenomen is
het allergrootste gedeelte aan loonen uitgekeerd.
Bij het zgn. zwemplekje aan den havenarm,
ieder Goesenaar welbekend, is de nieuwe haven
arm afgetakt. Vijfentwintig meter is dit vaar
water breed, terwijl de breedte van de nieuwe
zwaaihaven zevenenvijftig meter bedraagt
ruimte genoeg dus voor een toenemend scheeps
verkeer. Een zware, betonnen beschoeiing,
breede kaden, ruime opslagterreinen, royale
toegangswegen naar de stad dat zijn de
onschatbare voordeelen voor den expediteur.
En Goes wordt van zijn nijpendst ver
keersprobleem verlost, wanneer straks een
breede, moderne, zware brug over de haven
gelegd kan worden, zonder dat de scheepvaart
daarvan hinder ondervindt.
De zomer zal nauwelijks in 't land zijn,
wanneer de havenwerken gereed en de brugge-
bouw begonnen zal zijn. En Goes zal er
opnieuw moderner, jonger en welvarender bij
geworden zijn.
liven buiten Goes ligt, direct langs den ouden havenarmde nieuwe zwaaihaven al gereed, voorloopig
nog slechts met wat grondwater gevuld.
Aan den ouden havenarm worden, vóór de brug, eenige
nieuwe kaden aangelegd, die aan de reederij van der Schugt
en kleineren beurtvaarders ligplaats kunnen verschaffen.
Nieuwe betonnen damwanden verzekeren den beurtraarders
aan den ingang van de stad, vlak vóór de brug over de
oude haven, moderne accommodatie.
Op deze situatieteekening van den Goeschen Dienst der
Gemeentewerken is duidelijk te zien, hoe de nieuwe
haven ten opzichte van de oude zal komen te liggen.