KLOOSTERBALSEM
PAGANINI
khasana!
Wond-en Wrijf middel
IN DE
GEVANGENIS
AKI^ER."Geen goud 200 goed
Geneesmiddelen en Geneeswijzen
ByRheumatiekenSpierpijti
Annonces betreffende
BIJ ONZE KLEURPLAAT
32
Generaal vertegenwoordigingJ. WINKEL JZN., - Den Haag - Merwedestraat 47
bii uitnemendheid it de vanoud# beroemde Akker'#
Klooster balsem, wan» die heeft een verrassend snelle
wond-zuiverende en wond-heelende werking, met tegelij
kertijd een wondere uitwerking op spieren en gewrichten.
Daarom is Akker's Kloosterbalsem onmisbaar in elk gezin
en komt U als 't ware eiken dag bijzonder goed van pas.
Gesprongen handen, winter aan handen en voeten ge-
nezen in 2k uur ermede. Kloosterbalsem b ij t *det,
verzacht dadelijk en geeft een gave huid en doet
de kloven in handen en vingers voorgoed verdwijnen.
Onovertroffen middel bij brandwonden en oude wonden.
helpt wrijven met Kloosterbalsem In één nacht, want
Kloosterbalsem dringt door de huid diep in de weefsels
welke pijn-veroorzakende stoffen bevatten, lost deze op
en tast daardoor de pijn in haar oorzaak aan. Eenmaal
geprobeerd, altijd gebruikt, dat zegt elk gebruiker.
tegen oüde en nieuwe wonden, ontvellingen, blaren, Schroefdoos 35 ct.
tegen kloven, winterhanden, schraalheid, ruwe huid. Potten van 62 /j ct.,
tegen rheumatiek, spit in den rug en spierpijnen. f 1.04 en t 1.82
worden in dit blad slechts opgenomen, indien
zij vooraf voorzien zijn van het stempel „Geen
bezwaar" tegen de plaatsing, afgegeven door
de Commissie van Controle op de Aanprijzing
van Geneesmiddelen en Geneeswijzen, waar
van het Secretariaat is gevestigdSegbroek-
laan 33, 's-Gravenhage.
Ontelbaar zijn de verdichtsels en
ariecdoten, welke in den loop
der romantische eerste helft der
negentiende eeuw geweven zijn rond
het muziekfenomeen Nicolo Paganini,
die honderd jaar geleden aan het einde
stond van een zeldzaam roemrijke
loopbaan als vioolvirtuoos.
De naam Paganini roept nu nog de
herinnering op aan ebn lange, bijna dui-
velsch sinistere figuur, welke gedurende
een menschenleeftijd half Europa biolo
geerde. Een figuur, in wiens veelbe
wogen leven een duistere periode,
waaruit van zijn doen en laten weinig
bekend werd, aanleiding gaf tot een
mythe, die aanvankelijk wel in de recla
me-kraam van het vioolwonder te pas
kwam, doch die hij later, toen hij er den
oorsprong zijner virtuositeit om mis
kend zag, zelf als onwaar bestreed, en in
een open brief van den 21en April 1831
aan de „Revue Musicale" te Parijs
weerlegde.
Volgens deze legende dan zou Paga
nini zioli zijn weergalooze techniek op
het viersnarig instrument hebben eigen
gemaakt tijdens een langdurig verblijf
in de gevangenis, waartoe hij wegens
moord op zijn minnares zou zijn ver
oordeeld geworden. In die gevangen
schap zou hij, nadat achtereenvolgens
drie snaren van zijn instrument waren
gesprongen, zich gedwongen hebben ge
zien, alleen nog op de overgebleven le
snaar te oefenen. En dergelijk fraais
meer.
In tal van lithographieën en schilderij
en uit dien tijd en later werd hij dan ook
afgebeeld, zittend in zijn cel, en den
strijkstok hanteerend. Ook onze plaat is
een reproductie naar een origineele
schilderij uit de vorige eeuw, naar aan-
I leiding dezer anecdote vervaardigd. Men
vergelijke haar met
de litho van Louis
Boulanger, waar
aan Paganini zich
zoo ergerde, toen
j hij haar op een
wandeling langs
den Boulevard des
11 aliens in een
kunsthandel zag
uitgestald, en welke
we hiernaast af
drukken.
Wanneer men de
uitspraken nagaat
van Paganini's tijd-
genooten Liszt en
Berlioz, Chopin,
Bralims en Schu
mann, omtrent zijn
fenomenaal viool
spel, valt 't gemak
kelijk te begrijpen,
dat de gebiologeer
de massa al spoe
dig zijn wonder
lijke techniek aan
buitennatuurlijke
Pagemini in de
gevangenis", naar
een lithografie van
Louis Boulanger.
invloeden, ja, tot zelfs aan den duivel,
toeschreef. Ten slotte echter vallen al
deze legenden terug te voeren tot enkele
gemakkelijk te verklaren feiten. Op de
eerste plaats dan tot het feit, dat van
enkele levensjaren van den kunstenaar,
die een vrij stormachtige jeugd en tal
van liefdesavonturen achter den rug had,
zoo goed als niets bekend is. Bovendien
werd zijn leven en reputatie meer dan
eens in gevaar gebracht door jaloersche
kunstbroeders. Ook trok Paganini, ge
weldige virtuoos als hij was, er zich
weinig van aan, wanneer tijdens een
concert een of andere snaar het begaf,
en speelde hij op de overige snaren ver
der. En ten slotte, zijn wonderlijk spel
op de G-snaar gaf hij slechts bij wijze
van virtuositeit ten beste.
Wel treffend is ten slotte de verzuch
ting van den grooten violist, waarmee
hij zijn protest besluit tegen deze las
terlijke fabels, rondgestrooid omtrent
zijn kunst. „Ik zal deze tegen alle waar
schijnlijkheid indruiscliende geruchten,"
zoo zegt hij in dit protest, dat in alle
wereldsteden weerklank vond, „wel ge
duldig moeten verdragen, zoolang zij
duren. Eén hoop echter blijft me en
wel deze, dat na mijn dood de laster
zichzelf zal hebben verteerd, en dat
degenen, die zich zoo wreed hebben ge
wroken over mijn successen, dan ein
delijk m'n asch in vrede zullen laten
rusten
De geschiedenis heeft intusschen de
waarheid achterhaald. Van alle ver
dichtsels en legenden is alleen de her
innering overgebleven aan wat Liszt,
in zijn necrologie gewijd aan den ge
storven vioolkunstenaar Paganini, heeft
genoemd de onbereikbare, alles over
treffende grootheid van zijn genie.
Sch.
LIPPENSTIFT en ROUGE
zijn tegen weer en water be
stand en kissproof. Onder de 6
kleuren van Khasana Lippenstift
is ook de juiste kleur voor U.
Lippenstift: Fl. 1.25, -.75, -.35
Rouge: 1.-, -.35