KLOOSTERBALSEM PAGANINI khasana! Wond-en Wrijf middel IN DE GEVANGENIS AKI^ER."Geen goud 200 goed Geneesmiddelen en Geneeswijzen ByRheumatiekenSpierpijti Annonces betreffende BIJ ONZE KLEURPLAAT 32 Generaal vertegenwoordigingJ. WINKEL JZN., - Den Haag - Merwedestraat 47 bii uitnemendheid it de vanoud# beroemde Akker'# Klooster balsem, wan» die heeft een verrassend snelle wond-zuiverende en wond-heelende werking, met tegelij kertijd een wondere uitwerking op spieren en gewrichten. Daarom is Akker's Kloosterbalsem onmisbaar in elk gezin en komt U als 't ware eiken dag bijzonder goed van pas. Gesprongen handen, winter aan handen en voeten ge- nezen in 2k uur ermede. Kloosterbalsem b ij t *det, verzacht dadelijk en geeft een gave huid en doet de kloven in handen en vingers voorgoed verdwijnen. Onovertroffen middel bij brandwonden en oude wonden. helpt wrijven met Kloosterbalsem In één nacht, want Kloosterbalsem dringt door de huid diep in de weefsels welke pijn-veroorzakende stoffen bevatten, lost deze op en tast daardoor de pijn in haar oorzaak aan. Eenmaal geprobeerd, altijd gebruikt, dat zegt elk gebruiker. tegen oüde en nieuwe wonden, ontvellingen, blaren, Schroefdoos 35 ct. tegen kloven, winterhanden, schraalheid, ruwe huid. Potten van 62 /j ct., tegen rheumatiek, spit in den rug en spierpijnen. f 1.04 en t 1.82 worden in dit blad slechts opgenomen, indien zij vooraf voorzien zijn van het stempel „Geen bezwaar" tegen de plaatsing, afgegeven door de Commissie van Controle op de Aanprijzing van Geneesmiddelen en Geneeswijzen, waar van het Secretariaat is gevestigdSegbroek- laan 33, 's-Gravenhage. Ontelbaar zijn de verdichtsels en ariecdoten, welke in den loop der romantische eerste helft der negentiende eeuw geweven zijn rond het muziekfenomeen Nicolo Paganini, die honderd jaar geleden aan het einde stond van een zeldzaam roemrijke loopbaan als vioolvirtuoos. De naam Paganini roept nu nog de herinnering op aan ebn lange, bijna dui- velsch sinistere figuur, welke gedurende een menschenleeftijd half Europa biolo geerde. Een figuur, in wiens veelbe wogen leven een duistere periode, waaruit van zijn doen en laten weinig bekend werd, aanleiding gaf tot een mythe, die aanvankelijk wel in de recla me-kraam van het vioolwonder te pas kwam, doch die hij later, toen hij er den oorsprong zijner virtuositeit om mis kend zag, zelf als onwaar bestreed, en in een open brief van den 21en April 1831 aan de „Revue Musicale" te Parijs weerlegde. Volgens deze legende dan zou Paga nini zioli zijn weergalooze techniek op het viersnarig instrument hebben eigen gemaakt tijdens een langdurig verblijf in de gevangenis, waartoe hij wegens moord op zijn minnares zou zijn ver oordeeld geworden. In die gevangen schap zou hij, nadat achtereenvolgens drie snaren van zijn instrument waren gesprongen, zich gedwongen hebben ge zien, alleen nog op de overgebleven le snaar te oefenen. En dergelijk fraais meer. In tal van lithographieën en schilderij en uit dien tijd en later werd hij dan ook afgebeeld, zittend in zijn cel, en den strijkstok hanteerend. Ook onze plaat is een reproductie naar een origineele schilderij uit de vorige eeuw, naar aan- I leiding dezer anecdote vervaardigd. Men vergelijke haar met de litho van Louis Boulanger, waar aan Paganini zich zoo ergerde, toen j hij haar op een wandeling langs den Boulevard des 11 aliens in een kunsthandel zag uitgestald, en welke we hiernaast af drukken. Wanneer men de uitspraken nagaat van Paganini's tijd- genooten Liszt en Berlioz, Chopin, Bralims en Schu mann, omtrent zijn fenomenaal viool spel, valt 't gemak kelijk te begrijpen, dat de gebiologeer de massa al spoe dig zijn wonder lijke techniek aan buitennatuurlijke Pagemini in de gevangenis", naar een lithografie van Louis Boulanger. invloeden, ja, tot zelfs aan den duivel, toeschreef. Ten slotte echter vallen al deze legenden terug te voeren tot enkele gemakkelijk te verklaren feiten. Op de eerste plaats dan tot het feit, dat van enkele levensjaren van den kunstenaar, die een vrij stormachtige jeugd en tal van liefdesavonturen achter den rug had, zoo goed als niets bekend is. Bovendien werd zijn leven en reputatie meer dan eens in gevaar gebracht door jaloersche kunstbroeders. Ook trok Paganini, ge weldige virtuoos als hij was, er zich weinig van aan, wanneer tijdens een concert een of andere snaar het begaf, en speelde hij op de overige snaren ver der. En ten slotte, zijn wonderlijk spel op de G-snaar gaf hij slechts bij wijze van virtuositeit ten beste. Wel treffend is ten slotte de verzuch ting van den grooten violist, waarmee hij zijn protest besluit tegen deze las terlijke fabels, rondgestrooid omtrent zijn kunst. „Ik zal deze tegen alle waar schijnlijkheid indruiscliende geruchten," zoo zegt hij in dit protest, dat in alle wereldsteden weerklank vond, „wel ge duldig moeten verdragen, zoolang zij duren. Eén hoop echter blijft me en wel deze, dat na mijn dood de laster zichzelf zal hebben verteerd, en dat degenen, die zich zoo wreed hebben ge wroken over mijn successen, dan ein delijk m'n asch in vrede zullen laten rusten De geschiedenis heeft intusschen de waarheid achterhaald. Van alle ver dichtsels en legenden is alleen de her innering overgebleven aan wat Liszt, in zijn necrologie gewijd aan den ge storven vioolkunstenaar Paganini, heeft genoemd de onbereikbare, alles over treffende grootheid van zijn genie. Sch. LIPPENSTIFT en ROUGE zijn tegen weer en water be stand en kissproof. Onder de 6 kleuren van Khasana Lippenstift is ook de juiste kleur voor U. Lippenstift: Fl. 1.25, -.75, -.35 Rouge: 1.-, -.35

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 32