Een New-Yorksche spoorwegmaatschappij heeft een proef genomen met rijtuigen die twee verdiepingen bezitten. Indien dit rijtuigtype aan alle eisehen voldoet, zal het spoedig op de drukste trajecten in bedrijf worden gesteld. Hangen hier doeken te drogen of netten of touwen t Dit zijn vragen, die men zich redelijkerwijze mag stellen, want niemand ziet meteen, dat het. macaroni is! Zooals men weet wordt macaroni vervaardigd door uit gries van tarwe en water I een zeer stijf deeg te maken, dit wordt speciaal gekneed en door hydraulische persen door nauwe openingen gedrukt, Deze deegslierten ziet men. op bovenstaande foto te drogen hangen. ■HHHHBHHIHi Professor Wiesinger, docent aan de Technische Hoogeschool te Zurich, heeft een nieuw treintype geconstrueerd, waarmede hij snelheden tot vierhonderd kilo meter per uur hoopt te bereiken. In hoofdzaak komt zijn uitvinding neer op 'n aanzienlijke gewichtsvermindering der spoorwagens en de binnenwaartsche richting van lijnen en wielen om ontsporing te voorkomen. Professor Wiesinger heeft te Zurich een 300 meter lange proefbaan gebouwd, waarop hij met 'n miniatuurwagen van één meter lengte proeven neemt. De wagen wordt door een benzinemotortje voortgedreven. De wielen en de spoorstaven staan dertig graden naar binnen. In de bochten ligt de spoorbaan 45 graden hooger. Ver meld dient, dat dit proefwagentje een snelheid bereikte van 115 km. per uur. Links Tal van buitenlandsche spoorwegautoriteiten volgen de proeven van professor Wiesinger te Zurich met de grootste belangstelling. De wagen suist door de bocht. Het ligt in de bedoeling eveneens proeven te nemen met 'n rijtuig, dat door 'n propeller wordt aangedreven,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 35