mm
I-
s
36
De Ihllmim is een der populairste Engelsehe lichte wagens Zoo ziet de nieuwe ackt-eylinder Ford De Luxe er uit. Let op den Ujzonderen radiatormantel en den
op de Nederlandsche markt. Uur ts het model 1938. glooiend afloopenden achtersterenwaarin een flinke hoeveelheid bagage kan worden geborgen.
Niet alleen in de kwantiteit maar ook in de kwali
teit der daar uitgestalde lichte wagentjes. Nieuw
voor Nederland, in deze categorie, zijn de Fransche
Renault „Juvaquatre" en Rosengart, de Engelsehe
„Vauxhall Ten" en de Ford „Vier de Luxe". Bij
de Renault en de Vauxhall zijn chassis en carros
serie vereenigd tot een wagenromp van staal-
voorwielaandnjving. Dit merk is er een van een groep
Fransche, welke, merkwaardig genoeg, na eenige
jaren van afwezigheid vrijwel gelijktijdig hun
rentrée in ons land hebben gemaakt Delahaye,
Delage, Hotehkiss, Darracq (Talbot). Zij vragen
de aandacht, o.a. omdat ze grootendeels zijn of
kunnen worden uitgerust met gangwissels (Wilson,
Cotal), welke zich spelend
en altijd geruischloos laten
overschakelen door een
manette onder het stuur
wiel. De aristocratische
Engelsclie Daimler, voor
het eerst na jaren op de
R.A.I., heeft daarenboven
een automatische oliekop
peling. Bij de Amerikaan-
sche 1938-modellen komt.
het streven naar steeds
gemakkelijker bediening
van den automobiel op weer
eenigszins andere wijze tot
uiting. Verschillende typen
van Nash, Studebaker en
Graham hebben 'n kleinen
versnellingshandle op het
Een moderne Engelschman
van sportleven bloede: de
1.5 liter M.6.
plaat, een constructie, wel
ke op grond van haar matig
gewicht bij groote robuust
heid, in de laatste jaren
meer en meer in zwang
gaat komen. Iets nieuws
op dit gebied in den
vorm van een gegoten
aluminium chassis, dat
tevens als een deel van het
koetswerk fungeert
vindt men bij de kleine
Amilcar „Compound" met
instrumentenbord, met de hand te besturen, doch
door mechanische kracht bewogen. Hudson had
reeds eerder iets dergelijks, doch met een manette
onder het stuurwiel. Op deze wijze bereikt men tevens
dat de voorcompartiment-vloer vrij wordt van obsta
kels, hetgeen vooral de Amerikanen doelmatig vinden
met het oog op het meevoeren van 'n derden persoon
op de voorbank der moderne, breede carrosserieën,
waarvan 't comfort en de accommodatie dit laatste
ook wat de bagage betreft steeds hooger worden
opgevoerd. Zoo hebben de meest luxueuze modellen
van enkele merken (met name Nash en Peugeot)
thans een luchtverwarmings- en ververschingstoestel
voor het interieur als standaard-uitrusting.
Bijzondere zorg wijdt men tegenwoordig aan de
geluid- en trillingdempende alsook tocht-werende
afwerking van het meestal geheel stalen koets
werk, doch dat is van buiten af bezwaarlijk te zien.
Heel wat sterker valt het op, dat in den vorm van
de wagens, met name die „made in U.S.A.de
stroomlijn-idee alweer verder is geëxploiteerd, in
dien zin, dat artistieke overwegingen hier een groo-
tere rol blijken te spelen dan het streven naar
vermindering van den luchtweerstand, welke bij
hooge snelheden het meerendeel der motor-pk's en
dus van de benzine verteertDe tentoonstellingsbe
zoeker vergete in dit ver
band vooral niet, het ge
durfde en veelbesproken
Graham-model te gaan in-
specteeren maar even
min, een kijkje te nemen
op den Adler-stand, waar
het constructief zeer ver
dienstelijke, nieuwe type 10
een serieuze poging beli
chaamt, rationeele en dus
nuttige stroomlijn te pa
ren aan algelieele doel
matigheid in den bouw en
uitvoering der carrosserie.
Wel 'n groot verschil met de
Chevrolet van 'n jaar of tien
geleden: het jorsehe. ruime
1938-niodel van General
Motorspopulairste nurk.
Ge Sedan-carrosserie van de Fiats afgebeeld in het nieuwste Balilla-model -heeft geen
middenstijl tusschen de portieren, hetgeen het in- en uitstappen hijzonder gemakkelijk maakt.
Een Fransche volbloed in zijn
jongste uitvoeringde Delage.