mm I- s 36 De Ihllmim is een der populairste Engelsehe lichte wagens Zoo ziet de nieuwe ackt-eylinder Ford De Luxe er uit. Let op den Ujzonderen radiatormantel en den op de Nederlandsche markt. Uur ts het model 1938. glooiend afloopenden achtersterenwaarin een flinke hoeveelheid bagage kan worden geborgen. Niet alleen in de kwantiteit maar ook in de kwali teit der daar uitgestalde lichte wagentjes. Nieuw voor Nederland, in deze categorie, zijn de Fransche Renault „Juvaquatre" en Rosengart, de Engelsehe „Vauxhall Ten" en de Ford „Vier de Luxe". Bij de Renault en de Vauxhall zijn chassis en carros serie vereenigd tot een wagenromp van staal- voorwielaandnjving. Dit merk is er een van een groep Fransche, welke, merkwaardig genoeg, na eenige jaren van afwezigheid vrijwel gelijktijdig hun rentrée in ons land hebben gemaakt Delahaye, Delage, Hotehkiss, Darracq (Talbot). Zij vragen de aandacht, o.a. omdat ze grootendeels zijn of kunnen worden uitgerust met gangwissels (Wilson, Cotal), welke zich spelend en altijd geruischloos laten overschakelen door een manette onder het stuur wiel. De aristocratische Engelsclie Daimler, voor het eerst na jaren op de R.A.I., heeft daarenboven een automatische oliekop peling. Bij de Amerikaan- sche 1938-modellen komt. het streven naar steeds gemakkelijker bediening van den automobiel op weer eenigszins andere wijze tot uiting. Verschillende typen van Nash, Studebaker en Graham hebben 'n kleinen versnellingshandle op het Een moderne Engelschman van sportleven bloede: de 1.5 liter M.6. plaat, een constructie, wel ke op grond van haar matig gewicht bij groote robuust heid, in de laatste jaren meer en meer in zwang gaat komen. Iets nieuws op dit gebied in den vorm van een gegoten aluminium chassis, dat tevens als een deel van het koetswerk fungeert vindt men bij de kleine Amilcar „Compound" met instrumentenbord, met de hand te besturen, doch door mechanische kracht bewogen. Hudson had reeds eerder iets dergelijks, doch met een manette onder het stuurwiel. Op deze wijze bereikt men tevens dat de voorcompartiment-vloer vrij wordt van obsta kels, hetgeen vooral de Amerikanen doelmatig vinden met het oog op het meevoeren van 'n derden persoon op de voorbank der moderne, breede carrosserieën, waarvan 't comfort en de accommodatie dit laatste ook wat de bagage betreft steeds hooger worden opgevoerd. Zoo hebben de meest luxueuze modellen van enkele merken (met name Nash en Peugeot) thans een luchtverwarmings- en ververschingstoestel voor het interieur als standaard-uitrusting. Bijzondere zorg wijdt men tegenwoordig aan de geluid- en trillingdempende alsook tocht-werende afwerking van het meestal geheel stalen koets werk, doch dat is van buiten af bezwaarlijk te zien. Heel wat sterker valt het op, dat in den vorm van de wagens, met name die „made in U.S.A.de stroomlijn-idee alweer verder is geëxploiteerd, in dien zin, dat artistieke overwegingen hier een groo- tere rol blijken te spelen dan het streven naar vermindering van den luchtweerstand, welke bij hooge snelheden het meerendeel der motor-pk's en dus van de benzine verteertDe tentoonstellingsbe zoeker vergete in dit ver band vooral niet, het ge durfde en veelbesproken Graham-model te gaan in- specteeren maar even min, een kijkje te nemen op den Adler-stand, waar het constructief zeer ver dienstelijke, nieuwe type 10 een serieuze poging beli chaamt, rationeele en dus nuttige stroomlijn te pa ren aan algelieele doel matigheid in den bouw en uitvoering der carrosserie. Wel 'n groot verschil met de Chevrolet van 'n jaar of tien geleden: het jorsehe. ruime 1938-niodel van General Motorspopulairste nurk. Ge Sedan-carrosserie van de Fiats afgebeeld in het nieuwste Balilla-model -heeft geen middenstijl tusschen de portieren, hetgeen het in- en uitstappen hijzonder gemakkelijk maakt. Een Fransche volbloed in zijn jongste uitvoeringde Delage.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 35