LA HABANERA
PERSONEN:
Astrée Stern hjeltn
ZARAH LEANDER
Don Pedro de A vita I
FERD. MARIAN I
Dr. Sven Nagel
KARL MARTELL
REGIE: DETLEF SIERCK
UFA-FILM
■~^e mooie Zweedsche met haar sonore donkere
stem, Zarah Leander, schijnt'n zwak te hebben
voor tragische films. Misschien komt zij daarin ook
wel het beste uit, omdat haar persoon zich nu een
maal niet leent voor een komische creatie. Dat heb
ben we gezien in haar eersteling Première, waarin
zij als revuester niet bijster indruk maakte. Het
beste is zij, als zij. gelijk hierin, een ongelukkige
vrouw moet uitbeelden, die op een of andere wijze
met liefdes- of levensmoeilijkheden te kampen heeft.
In La Habanera is het de liefde die haar dwars zit,
omdat zij als jong meisje (het is bewonderenswaardig
hoe goed zij dat. uitbeeldde) heel impulsief op Porto-
rico heur hart en hand aan een zuiderling schonk en
dan veel later met haar man in conflict komt van
wege het verschil in opvattingen betreffende de op
voeding van het kind. Als dan een jeugdvriend op
het eiland verschijnt en zij op het punt staat, zich
aan die omgeving los te rukken, sterft plotseling haar
man. Misschien is nog nooit sedert het bestaan van
de wereld iemand zoo mooi op tijd gestorven als deze
Don Pedro. Want niet alleen werd door zijn over
lijden een heele serie conflicten voorkomen, maar
bovendien kan zijn jonge weduwe nu liet, geluk
vinden, waarnaar zij als Zweedsche zoo lang heeft
gehaakt.
De voornaamste verdiensten van deze film zijn de
locale sfeer, welke buitengewoon zuiver getroffen is,
het zeer gereserveerde, uitstekende spel van Ferd.
Marian en de bekoorlijke zang van Zarah Leander.
Dat de handeling hier en daar onhandig geforceerd
is, zal de geïnteresseerde toeschouwer zeker wel over
het hoofd zien, vooral ook, omdat het geheel lang
geen vervelende en traagkruipende geschiedenis is.
De taxi niet Zarah Leander, als jong meisje, en. juist, achter het hoofd
ran den chauffeur, haar tante, op weg naar liet stieren gerecht. De
mensehen op Portorieo hebben geen haast, zelfs niet cm roer een taxi
uit te wijken.
Astrée en haar zoontje, dat. volgens zijn vader een verkeerde opvoeding
kreeg, en dat de indirecte aanleiding werd voor het conflict tusschen
man en vrouw.
Het huwelijk tusschen Don Pedro en Astrée Stern,hjelm.
Ferd. Marian en Zarah Leander).