CUTEX
MAGGIjus
PANAMA-KANAAL-KABAAL
VapoRub-
massage
Het ligt binnen Uw bereik, het
geluk voorU te winnen dooreen
verzorgd, jeugdig frisch uiterlijk.
Gebruik Khasana Rouge en
Lippenstift, die Uw gelaat en lip
pen steeds jeugdige frisdiheid
schenken. - Beide zijn tegen weer
en water bestand en kissproof.
Voor een discrete teint: Superb,
voor een levendige kleur: corail
of carmin, voor een zongebruind
uiterlijk: Khasana-Solfeil.
De 3-minuten
bestrijdt direct
verkoudhei d
Voor 't naar bed gaan 1Vapo-
Rub krachtig op borst en keel
wrijven, 2)óók de rug insmeren,
3) borst dik insmeren en met
warm flanel bedekken. Door
de massage werkt Vicks direct
door de huid als pappleister,
terwijl de door de lichaams
warmte ontstane dampen 1 8 x
per minuut naar de ontstoken
luchtwegen van neus, keel en
borst worden ingeademd. De
urenlang aanhoudende dubbe
le werking verhelpt de meeste
verkoudheden in één nacht.
Verkrijgbaar bij Apothekers en
Drogisten i f 0.90 per grooten pot
Jus heerlijke jus
kunt U maken zonder er vlees
voor te braden.
Jus van MAGGIS Justabletten
In MAGGI5 Justabletten zijn de
zelfde ingrediënten verwerkt,
welke U voor een goede
vleesjus gebruikt.
Daarom is MAGGI5 Jus even
lekker en even goed, maar...
goedkoper) Per tablet voor
V2 L. jus 6 ct.
\7ijftig jaar geleden, eind 1 s87, begon
het „Panama-schandaal".
Ferdinand de Lesseps, de groote
Franschmau, wiens beeld aan den in
gang van het Suez-ka naai thans door
eenieder met eerbied wordt aangezien
want ook het Suez-kanaal is zijn werk en
evenmin zonder ernstige strubbelingen
tot stand gekomen werd toen uitge
kreten als een fantast, een Don Qui
ehotte, ja een oplieliter
Hij had in 1880 de maatschappij opge
richt, die de landengte tussehen Noord
en Zuid-Amerika doorgraven zon. Er
zou een kanaal op zeepeil komen, zon
der sluizen dus, en het zon in aeht jaar
tijds klaar komen en 280.000.000
gulden kosten. Er kwam een prospectus
uit, en het Frausche publiek greep wild
naar dc aaiuleelen. Er werd voor bijna
viermaal bet gewenselrte kapitaal in
geschreven. Geen seconde kwam in al
die geldbeleggers van 1880 de gedachte
op, dat zij hun geld nooit zouden terug
zien
Het werk begon, en van tijd tot tijd
werd er supplementair kapitaal opge
nomen, tot er bijna een milliard (in
guldens; was besteed. E11 toen, eind
1887, zag men in, dat het niet ging het
kanaal kón niet binnen den voorge
nomen tijd klaar komen, en misschien
kwam het nóóit klaar, als men zich hield
aan het plan van De Lesseps een ka
naal zonder sluizen.
De maatschappij moest geliquideerd
worden en nog geen vierde deel van het
kanaal was gereed. En dat kleine mil
liard was op Naai' schatting was slechts
een derde deel van dat kapitaal aan het
eigenlijke werk besteed de rest was
verkwist. Er begon een onderzoek en er
kwamen ijselijke staaltjes van achte
loosheid aan het licht. (Waarbij aan
stonds aangeteekend moet worden
Ferdinand de Lesseps had zichzelf niet
verrijkthij is arm gestorven. Alleen
was hij onbezonnen in het beheer der
maatschappij, wijl hij uitsluitend ge
dreven werd door liet verlangen, de
glorie van het Suez-kanaal opnieuw te
winnen, en door zijn koppig plan, een
kanaal zonder sluizen te voltooien.)
Men vond bijvoorbeeld honderdtwin
tig locomotieven, die in loodsen stonden
te verroesten. Een heele vloot sleep -
booten lag werkeloos, lag te rotten aan
den mond van het kanaal. Machinerieën,
die millioenen gekost hadden, lagen in
de bosschen en moerassen te roesten en
te vervallen.
Er waren honderden baggermachines
uit Frankrijk en België gekomen ze
hadden f 35.000 per stuk gekost en
ontzaglijke stoomkranen uit Birming
ham per stuk f 20.000 waard en et-
waren heele rijen wagons, tonnen rails,
bergen gereedschappen en stalen ka
bels. en dat alles lag voor oud vuil,
in modder half begraven. Over een
lengte van zestig kilometer stonden
langs het kanaal machines, die alleen
bijna honderd millioen hadden gekost.
Tien stoompompen en reservoirs, een
waarde van f 120.000, lagen op 'n hoop,
precies zooals ze uit de wagens waren
gegooid de kratten waren er nog niet
eens af. Bij het dorp Almazilla, zestien
kilometer van Panama, lag een hoop
roestige rails voor f 120.000 gekocht
die nooit gebruikt waren en waar
niemand meer naar omkeek.
I11 Frankrijk bereikte het schandaal
in 1892 een hoogtepunt. Daartoe was
het natuurlijk opgedreven door poli
tieke krachten. Zestig millioen gulden
waren uit de spaarpotten der Franschen
verdwenen en de ramp werd grooten-
deels aan ministers en parlementsleden
geweten.
De Lesseps werd natuurlijk als hoofd
schuldige beschouwd, al richtte het ge
schreeuw onder het publiek en in de pers
zich vooral tegen de politieke kopstuk
ken. De geniale ingenieur werd voor de
rechtbank gedaagd, en op zijn lioogen
leeftijd (hij was 111 1805 geboren) in 1893
tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld
wegens misbruik van vertrouwen. Zijn
zoon kreeg een gelijke straf. Maar bet is
de vraag, of De Lesseps onder die ramp
geleden heeft. Sommigen beweren, dat
hij zich maar goed hield voor zijn fami
lie, vólgens de algemeene opinie echter
verviel hij kort vóór het proces in een
staat van wezenloosheid en ongevoelig
beid, waaruit hij slechts even werd op
gewekt door een bezoek van zijn zoon,
toen deze op weg was naar de gevangenis.
Tegenover den vader kon het vonnis
niet uitgevoerd worden. Hij stierf op
7 December van het jaar zijner ver
oordeeling, en liet publiek koesterde
meer medelijden dan toorn tegen hem.
Hij was zóó zeker geweest van zijn sm
oes, dat hij zijn heele vermogen en dat
van zijn vrouw in de onderneming
had gestoken. Hij was ervan overtuigd,
dat hij zijn plan zou kunnen uitvoeren,
en hij was blind voor al het andere.
Met dat al 't tweede groote werk,
waardoor zijn naam onsterfelijk is ge
worden, werd voltooid, al heeft hij het
zelf niet mogen weten. De Vereenigde
Staten waren zieh (sinds de tachtiger
jaren al) de zaak gaan aantrekken. Het
werk, in 1893 gestaakt, werd in 1904
hervat, nu geheel onder Amerikaausch
beheer. De kosten vielen echter wéér
tegen de oorspronkelijke raming
beliep ruim tweehonderd millioen dol
lar, maar in 1910 bleek, dat dit bedrag
verdubbeld moest wordenEn weer
kwam er opschudding. „Ontzaglijke
fout Amerika neemt het plan van
De Lesseps over en vergooit millioenen,"
klaagden de kranten met vette letters.
Maar de millioenen werden niet ver
gooid. Het kanaal kwam gereed en
geen Amerikaan zou den doorgang tus
sehen de oceanen meer willen missen.
Het Panama-kanaal is eigenlijk meer
een hooge waterbrug dan een kanaal,
want over 't grootste deel der lengte ligt
het oppervlak 28 m. hooger dan de zee.
Door kolossale dammen aan de uitein
den wordt het water op zijn plaats
gehouden en de schepen krijgen toe
gang en worden stap voor stap omhoog
geheven door sluizen. Het kanaal is
63 km. lang en de breedte varieert van
100 tot ruim 300 meter. Het geheele
kanaal wordt bij donker eleetrisch ver
licht. Het loopt niet, gelijk vaak ver
ondersteld wordt, van west naar oost
door de landengte, maar loopt eerst
naar het zuiden, dan tiaar het oosten
en verder in hoofdzaak naar het zuid
oosten
Het zijn vooral de Vereenigde Staten
en het Britsche rijk, die van het kanaal
gebruik maken. Zoo passeerden er in
1925 van de Vereenigde Staten 2326
schepen, van Groot-Brittanië 1211, van
andere nationaliteiten te zameu 1136.
In datzelfde jaar bedroeg de ontvangst
aan tollen, enz. 21.582.618,16 dollars,
terwijl aan bediening, onderhoud, enz.
8.116.693,'44 werd besteed. De Ver
eeuigde Staten halen er dus liun geld
wel weer uit, zou men zoo zeggen.
En bovendien is een groot profijt de
aanzienlijke besparing aan brandstof,
enz. door bekorting van den scheep
vaartweg. Voorheen bedroeg de af
stand van New Vork naar San Fran
cisco over zee (0111 Zuid-Amerika heen
21.000 kilometer nu spaart men een
stormachtige reis van 12.000 kilometer
Lw handen dwiugen bewondering af
wanneer ge l w nagels behandelt met
één van de nieuw e Cutex matglan
zende tinten „Rust. Old Kost- of
Robin Red".
Daarom verkiest de modieuze vrouw
deze prachtige w ar
me tinten.
De nieuwe samen
stelling van Cutex
Liquid Polish voor
komt het dik wor
den in de flescli.
LIQUID POLISH
CLTEX
GeneraalvertegenwoordigingJ. WINKft JZN.,
Den Haag, Merwedestraat 47