CUTEX MAGGIjus PANAMA-KANAAL-KABAAL VapoRub- massage Het ligt binnen Uw bereik, het geluk voorU te winnen dooreen verzorgd, jeugdig frisch uiterlijk. Gebruik Khasana Rouge en Lippenstift, die Uw gelaat en lip pen steeds jeugdige frisdiheid schenken. - Beide zijn tegen weer en water bestand en kissproof. Voor een discrete teint: Superb, voor een levendige kleur: corail of carmin, voor een zongebruind uiterlijk: Khasana-Solfeil. De 3-minuten bestrijdt direct verkoudhei d Voor 't naar bed gaan 1Vapo- Rub krachtig op borst en keel wrijven, 2)óók de rug insmeren, 3) borst dik insmeren en met warm flanel bedekken. Door de massage werkt Vicks direct door de huid als pappleister, terwijl de door de lichaams warmte ontstane dampen 1 8 x per minuut naar de ontstoken luchtwegen van neus, keel en borst worden ingeademd. De urenlang aanhoudende dubbe le werking verhelpt de meeste verkoudheden in één nacht. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten i f 0.90 per grooten pot Jus heerlijke jus kunt U maken zonder er vlees voor te braden. Jus van MAGGIS Justabletten In MAGGI5 Justabletten zijn de zelfde ingrediënten verwerkt, welke U voor een goede vleesjus gebruikt. Daarom is MAGGI5 Jus even lekker en even goed, maar... goedkoper) Per tablet voor V2 L. jus 6 ct. \7ijftig jaar geleden, eind 1 s87, begon het „Panama-schandaal". Ferdinand de Lesseps, de groote Franschmau, wiens beeld aan den in gang van het Suez-ka naai thans door eenieder met eerbied wordt aangezien want ook het Suez-kanaal is zijn werk en evenmin zonder ernstige strubbelingen tot stand gekomen werd toen uitge kreten als een fantast, een Don Qui ehotte, ja een oplieliter Hij had in 1880 de maatschappij opge richt, die de landengte tussehen Noord en Zuid-Amerika doorgraven zon. Er zou een kanaal op zeepeil komen, zon der sluizen dus, en het zon in aeht jaar tijds klaar komen en 280.000.000 gulden kosten. Er kwam een prospectus uit, en het Frausche publiek greep wild naar dc aaiuleelen. Er werd voor bijna viermaal bet gewenselrte kapitaal in geschreven. Geen seconde kwam in al die geldbeleggers van 1880 de gedachte op, dat zij hun geld nooit zouden terug zien Het werk begon, en van tijd tot tijd werd er supplementair kapitaal opge nomen, tot er bijna een milliard (in guldens; was besteed. E11 toen, eind 1887, zag men in, dat het niet ging het kanaal kón niet binnen den voorge nomen tijd klaar komen, en misschien kwam het nóóit klaar, als men zich hield aan het plan van De Lesseps een ka naal zonder sluizen. De maatschappij moest geliquideerd worden en nog geen vierde deel van het kanaal was gereed. En dat kleine mil liard was op Naai' schatting was slechts een derde deel van dat kapitaal aan het eigenlijke werk besteed de rest was verkwist. Er begon een onderzoek en er kwamen ijselijke staaltjes van achte loosheid aan het licht. (Waarbij aan stonds aangeteekend moet worden Ferdinand de Lesseps had zichzelf niet verrijkthij is arm gestorven. Alleen was hij onbezonnen in het beheer der maatschappij, wijl hij uitsluitend ge dreven werd door liet verlangen, de glorie van het Suez-kanaal opnieuw te winnen, en door zijn koppig plan, een kanaal zonder sluizen te voltooien.) Men vond bijvoorbeeld honderdtwin tig locomotieven, die in loodsen stonden te verroesten. Een heele vloot sleep - booten lag werkeloos, lag te rotten aan den mond van het kanaal. Machinerieën, die millioenen gekost hadden, lagen in de bosschen en moerassen te roesten en te vervallen. Er waren honderden baggermachines uit Frankrijk en België gekomen ze hadden f 35.000 per stuk gekost en ontzaglijke stoomkranen uit Birming ham per stuk f 20.000 waard en et- waren heele rijen wagons, tonnen rails, bergen gereedschappen en stalen ka bels. en dat alles lag voor oud vuil, in modder half begraven. Over een lengte van zestig kilometer stonden langs het kanaal machines, die alleen bijna honderd millioen hadden gekost. Tien stoompompen en reservoirs, een waarde van f 120.000, lagen op 'n hoop, precies zooals ze uit de wagens waren gegooid de kratten waren er nog niet eens af. Bij het dorp Almazilla, zestien kilometer van Panama, lag een hoop roestige rails voor f 120.000 gekocht die nooit gebruikt waren en waar niemand meer naar omkeek. I11 Frankrijk bereikte het schandaal in 1892 een hoogtepunt. Daartoe was het natuurlijk opgedreven door poli tieke krachten. Zestig millioen gulden waren uit de spaarpotten der Franschen verdwenen en de ramp werd grooten- deels aan ministers en parlementsleden geweten. De Lesseps werd natuurlijk als hoofd schuldige beschouwd, al richtte het ge schreeuw onder het publiek en in de pers zich vooral tegen de politieke kopstuk ken. De geniale ingenieur werd voor de rechtbank gedaagd, en op zijn lioogen leeftijd (hij was 111 1805 geboren) in 1893 tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens misbruik van vertrouwen. Zijn zoon kreeg een gelijke straf. Maar bet is de vraag, of De Lesseps onder die ramp geleden heeft. Sommigen beweren, dat hij zich maar goed hield voor zijn fami lie, vólgens de algemeene opinie echter verviel hij kort vóór het proces in een staat van wezenloosheid en ongevoelig beid, waaruit hij slechts even werd op gewekt door een bezoek van zijn zoon, toen deze op weg was naar de gevangenis. Tegenover den vader kon het vonnis niet uitgevoerd worden. Hij stierf op 7 December van het jaar zijner ver oordeeling, en liet publiek koesterde meer medelijden dan toorn tegen hem. Hij was zóó zeker geweest van zijn sm oes, dat hij zijn heele vermogen en dat van zijn vrouw in de onderneming had gestoken. Hij was ervan overtuigd, dat hij zijn plan zou kunnen uitvoeren, en hij was blind voor al het andere. Met dat al 't tweede groote werk, waardoor zijn naam onsterfelijk is ge worden, werd voltooid, al heeft hij het zelf niet mogen weten. De Vereenigde Staten waren zieh (sinds de tachtiger jaren al) de zaak gaan aantrekken. Het werk, in 1893 gestaakt, werd in 1904 hervat, nu geheel onder Amerikaausch beheer. De kosten vielen echter wéér tegen de oorspronkelijke raming beliep ruim tweehonderd millioen dol lar, maar in 1910 bleek, dat dit bedrag verdubbeld moest wordenEn weer kwam er opschudding. „Ontzaglijke fout Amerika neemt het plan van De Lesseps over en vergooit millioenen," klaagden de kranten met vette letters. Maar de millioenen werden niet ver gooid. Het kanaal kwam gereed en geen Amerikaan zou den doorgang tus sehen de oceanen meer willen missen. Het Panama-kanaal is eigenlijk meer een hooge waterbrug dan een kanaal, want over 't grootste deel der lengte ligt het oppervlak 28 m. hooger dan de zee. Door kolossale dammen aan de uitein den wordt het water op zijn plaats gehouden en de schepen krijgen toe gang en worden stap voor stap omhoog geheven door sluizen. Het kanaal is 63 km. lang en de breedte varieert van 100 tot ruim 300 meter. Het geheele kanaal wordt bij donker eleetrisch ver licht. Het loopt niet, gelijk vaak ver ondersteld wordt, van west naar oost door de landengte, maar loopt eerst naar het zuiden, dan tiaar het oosten en verder in hoofdzaak naar het zuid oosten Het zijn vooral de Vereenigde Staten en het Britsche rijk, die van het kanaal gebruik maken. Zoo passeerden er in 1925 van de Vereenigde Staten 2326 schepen, van Groot-Brittanië 1211, van andere nationaliteiten te zameu 1136. In datzelfde jaar bedroeg de ontvangst aan tollen, enz. 21.582.618,16 dollars, terwijl aan bediening, onderhoud, enz. 8.116.693,'44 werd besteed. De Ver eeuigde Staten halen er dus liun geld wel weer uit, zou men zoo zeggen. En bovendien is een groot profijt de aanzienlijke besparing aan brandstof, enz. door bekorting van den scheep vaartweg. Voorheen bedroeg de af stand van New Vork naar San Fran cisco over zee (0111 Zuid-Amerika heen 21.000 kilometer nu spaart men een stormachtige reis van 12.000 kilometer Lw handen dwiugen bewondering af wanneer ge l w nagels behandelt met één van de nieuw e Cutex matglan zende tinten „Rust. Old Kost- of Robin Red". Daarom verkiest de modieuze vrouw deze prachtige w ar me tinten. De nieuwe samen stelling van Cutex Liquid Polish voor komt het dik wor den in de flescli. LIQUID POLISH CLTEX GeneraalvertegenwoordigingJ. WINKft JZN., Den Haag, Merwedestraat 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 18