II Comelis Dopper Nederlandsch componist van beteeken is, dirigent ran hei Concertgebouw-orkest van 1908-1931 leiding van een permanent aan de instelling verbon den orkest op zich te nemen, is Willem Kes de eerste leider geworden van het ensemble, dat als Concert gebouw-orkest op 3 Novem ber 1888 vooi' de eerste maal op het podium van de groote zaal ten overstaan van het publiek verscheen. Van 1888—1895 is er door Kes en de zijnen pioniersarbeid verricht in dien zin, dat niet alleen een orkest, doch ook een publiek werd gedrild en gevormd. Van oen zekere lijn in het repertoire kon in die jaren nog moeilijk sprake wezen. Daartoe waren do verschillende samenwer kende elementen nog te jong. Maar 't Amsterdam- sclie muziekleven werd opgeheven uit de sleur van gemoedelijkheid en alle- daagschlieid. Toen Willem Kes op het einde van October 1895 Mr. Henri Viotta dirigeerde het. openingsconcert bij de feestelijke inwijding van het gebouw op 11 April 1888. Gustav Ma hier (1869-1911) componist, wiens werken in het Concertgebouw meer dan in ccnig instituut ter wereld geregeld ten gehoore wordengebracht. den dirigeerstai aan zijn jongeren collega en opvolger kon overgeven, mocht hij dit doen met vertrouwen op de zekere toekomst van het. door hem gecreëerde ensemble. Een geschiedkundig overzicht van 1895 tot heden zou zelfs met alleen reeds vermelding van de belangrijkste gebeurtenissen te ver voeren en geheel buiten het mij toegemeten bestek vallen. Ik be paal mij derhalve tot. enkele grepen uit 't repertoire, dat ten slotte het universeele karakter van de instel ling heeft gekenteekend. De ge schiedenis van het Concertgebouw is voor een niet gering deel de ge schiedenis van het muziekleven in ons land gedurende de laatste vijftig jaren. In de evolutie van onze eigen toonkunst is stellig het Concert gebouw 'n factor van beteekenis ge weest. Nimmer is zoo veel zorg be steed aan de interpretatie en re generatie der groote meesterwer ken der symphonische kunst als in het Concertgebouw. Namen als Bach, BeethovenBerlioz, Schubert, It ie/tar tl Strauss wiens oeuvre in het Concertgebouw sedert kort na de opening geregeld weerklank heelt gevonden. Als dank heeft de meester in 1898 zijn Tondichtung „Ein Heldenlebenaan Willem Mengelberg en het Concertgebouw orkest opgedragen. Mr. R. van Rees bij de opening van het Concertgebouw secretaris van hel bestuur, van 1913-1920 voorzitter, thans nog eere-voorzitter van het bestuur. Schumann, Mendelssohn, Liszt, Brahms, Bruckner. César Franck zijn te dien opzichte volkomen rele vant. Maar daarnaast kreeg het muziekminnend publiek volledig inwijding in het oeuvre van de Russische negentiende-eeuwsche componisten, als Tschaikowsky, Glazoenoff, Borodine, Rinisky Kor sakoff. Vervolgens kwam Richard Strauss met zijn uitgebreid symphoniseh oeuvre. Als jong kunstenaar en baanbreker reeds vroegtijdig dermate verrukt over den voornamen steun hem verleend door Willem Mengelberg en zijn medewerkers, dat hij deze één heid in 1898 met de opdracht van zijn kostbaar „Ein Heldenleben" vereerde. Na Strauss kwam de aansluiting tot Gustav Mahler vrij Tas en het is nauwelijks te realiseeren, dat er reeds meer dan een derde van een eeuw is verloopen, sedert Gustav Mahler hier voor het eerst verscheen om met zijn groote Derde Symphonic zijn intrede in het Concertgebouw te doen. De jongere Fransche toonkunst vond in Claude Debussy en Maurice Ravel haar heide meest Claude Debussy (1862-1918) rond m Willem Mengelberg en het Concertgebouw orkest toegewijde vertolkers van zijn aanzienlijk oeuvre. Debussy's werken nemen een belangrijke plaats m in 't. groote repertoire van 't Concertgebouw.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 3