DE STERVENDE
ZWAAN
Mia Slavenska, de eens begaafde danseres, die door Hose Souris I eerste meisje rechts op den roor-
grond) tot invalide werd gemaakt. Het tragische van het geval is, dat de danseres, die nu leem re»
wordt op de balletschool, daar niet mee bekend is en 't bewuste meisje tot haar beschermelinge maakt.
Frette Chaurire ah
mètdrmoisellc Beau-
- préa, hek danseresje
dat Ids beschermster
van l\se Souris op
treedt en uit oube-
V a a r deze
L UMINA-
film werd reeds lung
reikhalzend uitge
ziendaar zij het
nieuwste werk is van
den hefaamden La
Ut a terne lie-regis
seur Jean Benoit-
Levy. Het is dan ook
niet te verwonderen
dat zij, nauwelijks
verschenen, reeds
thans in dehoofdstad
van ons land gaat.
Wiet zijn kleinigheden, welke een kinderziel uit het even-
wicht kunnen brengen. Dat toonde Jean Benoit-Levy
aan in zijn filmDe Bewaarschool en dat behandelt hij
andermaal in zijn nieuwste film La Mort du Cygne of
De stervende Zwaan. Zijn eerste film was misschien ster
ker en gaver van conceptie, beter doorwrocht
en met meer gloed en passie te zamen gesteld
dan deze, doch daar staat tegenover dat het
milieu in deze film minder eng is en iets
zwieriger van schildering, gelijk een ballet
school dat uit den aard der zaak heeft.
Op een bewaarschool zijn nog geen idealen
en komt het er slechts op aan, de zoo uiterst teere kinderziel een vorm te
geven hier op die balletschool gaat het om kinderen, die reeds een bepaalde
ambitie hebben en uitsluitend dftarin gesterkt en geschoold moeten worden, in
dat opzicht zijn ze gelijk aan de grooteren, de volwassenen, die met hen omhoog willen, doch
die daarnaast nog andere idealen koesteren, waarvan liet kind-danseresje nog niets begrijpt.
Dat geeft natuurlijk aanleiding tot conflicten en een daarvan is de basis van deze film. Ook
nu zijn het weer doodgewone kinderen, die de hoofdrollen vervullen en geen onwezenlijke
schepseltjes uit een of ander feeënrijk.
Janine Charrat mag dan al een beetje eigenaardig en geëxalteerd schijnen, au fond is liet
toch een alledaagsch kind, waarvan aan te nemen is, dat zij de portee van haar daden niet
heelemaal begrepen heeft.
Van de beide danseressen,
belangrijke
haar spelen, Mia
Slavenska naar ons inzien
100% belangrijker dan haar
gSBSP partner Yvette Chauvire,
ook al lijkt laatstgenoemde
I r -it' HHgB: 1 ïg[ IR ook liefelijker.
Dat zij, die van „De
Bewaarschool" terecht zoo
Y v Bi bijster genoten hebben, ook
hé.dit kinderdrama van den-
zelfden regisseur zullen willen
aanschouwen, is zeer begrij
pelijk. Het zij hun van harte
aanbevolen
Uit angst voor de ontdekking
van haar daad is Hose Souris
in het labyrint ran gangen
onder de opera gevlucht,
waaruit zij door een employé
wordt gered.