DE STERVENDE ZWAAN Mia Slavenska, de eens begaafde danseres, die door Hose Souris I eerste meisje rechts op den roor- grond) tot invalide werd gemaakt. Het tragische van het geval is, dat de danseres, die nu leem re» wordt op de balletschool, daar niet mee bekend is en 't bewuste meisje tot haar beschermelinge maakt. Frette Chaurire ah mètdrmoisellc Beau- - préa, hek danseresje dat Ids beschermster van l\se Souris op treedt en uit oube- V a a r deze L UMINA- film werd reeds lung reikhalzend uitge ziendaar zij het nieuwste werk is van den hefaamden La Ut a terne lie-regis seur Jean Benoit- Levy. Het is dan ook niet te verwonderen dat zij, nauwelijks verschenen, reeds thans in dehoofdstad van ons land gaat. Wiet zijn kleinigheden, welke een kinderziel uit het even- wicht kunnen brengen. Dat toonde Jean Benoit-Levy aan in zijn filmDe Bewaarschool en dat behandelt hij andermaal in zijn nieuwste film La Mort du Cygne of De stervende Zwaan. Zijn eerste film was misschien ster ker en gaver van conceptie, beter doorwrocht en met meer gloed en passie te zamen gesteld dan deze, doch daar staat tegenover dat het milieu in deze film minder eng is en iets zwieriger van schildering, gelijk een ballet school dat uit den aard der zaak heeft. Op een bewaarschool zijn nog geen idealen en komt het er slechts op aan, de zoo uiterst teere kinderziel een vorm te geven hier op die balletschool gaat het om kinderen, die reeds een bepaalde ambitie hebben en uitsluitend dftarin gesterkt en geschoold moeten worden, in dat opzicht zijn ze gelijk aan de grooteren, de volwassenen, die met hen omhoog willen, doch die daarnaast nog andere idealen koesteren, waarvan liet kind-danseresje nog niets begrijpt. Dat geeft natuurlijk aanleiding tot conflicten en een daarvan is de basis van deze film. Ook nu zijn het weer doodgewone kinderen, die de hoofdrollen vervullen en geen onwezenlijke schepseltjes uit een of ander feeënrijk. Janine Charrat mag dan al een beetje eigenaardig en geëxalteerd schijnen, au fond is liet toch een alledaagsch kind, waarvan aan te nemen is, dat zij de portee van haar daden niet heelemaal begrepen heeft. Van de beide danseressen, belangrijke haar spelen, Mia Slavenska naar ons inzien 100% belangrijker dan haar gSBSP partner Yvette Chauvire, ook al lijkt laatstgenoemde I r -it' HHgB: 1 ïg[ IR ook liefelijker. Dat zij, die van „De Bewaarschool" terecht zoo Y v Bi bijster genoten hebben, ook hé.dit kinderdrama van den- zelfden regisseur zullen willen aanschouwen, is zeer begrij pelijk. Het zij hun van harte aanbevolen Uit angst voor de ontdekking van haar daad is Hose Souris in het labyrint ran gangen onder de opera gevlucht, waaruit zij door een employé wordt gered.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 35