Toy a rich A is Vorstelijke em igra n ten" heeft dit speldat oor spronkelijk een tooneelstuk waszijn triomftocht door Nederland gemaakt. Thans is het door Warnier Bros verfilmdzoodat ook zijdie niet in de gelegenheid waren het stuk teziennu hun schade kunnen inhalen. Claudette Colbert als de grootvorstin Taliana, een innemende en prettige verschijning. hl hun diepste armoede sneden zij de zakdoeken uit het eenige hemd dal de grootvorst bezat. De hartelijke verhoudingwelke echter tnssehen dit tweetal bestond gaj ook aan dit zeer ongezellige zolderkamertje een verkwikkende warmte welke weldadig aandeed. (Char les Hoger en Claudette Colbert.) Het is inderdaad de moeite waard deze twee Russische vorstenkinderen te zien in hun strijd om liet bestaan. Eu dat, terwijl hij, de grootvorst, de eenige in heel Europa is, tlie 11 cheque van 40 billioen dollars gehonoreerd kan krijgen. Hij weigert echter, ondanks zijn diepe armoede, er één roebel van af te nemen het geld behoort aan den czaar en al is deze nu dood, dat verandert volgens hem niets aan den toestand. Doch wat hij voor zich zelf niet deed, doet hij wel voor zijn Rusland en hij staat het geheele bedrag, zonder een cent voor zich zelf te houden, aan zijn doodsvijanden af, om te voorkomen, dat een stukje Russische grond zal worden verkocht. Dit is zoo de voornaamste lijn, welke door dit kostelijke stuk heen loopt. Daaromheen is natuurlijk nog een legio aantal conflicten gebouwd, welke stuk voor stuk soms geestig, soms raak en gevoelig, doch altijd zuiver zijn geteekend en weergegeven. Het is een bekoorlijke sfeer, waarin het geval' zich afspeelt en Charles Boyer, als de grootvorst, en Claudette Colhert, als grootvorstin Tatiana, hebben, prachtige acteurs als zij beiden zijn, wel heel erg goed deze twee karakters getypeerd. Natuurlijk konden ze geen Jan Uluseli en Else Mauhs zijn de verhoudingen tooneel en film zijn daarvoor te ongelijk, maar de wijze, waarop zij hun respectieve rollen speelden, was toch wel heel erg voornaam en vol noblesse. Ook de lijn en 't karakter van het stuk zijn in deze film volkomen bewaard gebleven en niet, zooals bij andere, tot film omgewerkte tooneelstukken wel eens liet geval is, ter wille van een filmisch effect grondig verminkt en verbanaliseerd. Het is de Tóvarich gebleven zooals hij was, met alle charme en bekoorlijkheid, welke hij oorspronke lijk bezat. Het tweetal na zijn promotie respectievelijk als butler en ids kamermeisje bij een vreemd bourgeois-echtpaar. Hun ware identiteit is ontdekt en met angst en rreeze zien zij nu het oogenblik tegemoet, dat zij hun nederige betrekking, waarin zij zoo gelukkig waren, vaarwel moeten zeggen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 34