Toy a rich
A is Vorstelijke em igra n
ten" heeft dit speldat oor
spronkelijk een tooneelstuk
waszijn triomftocht door
Nederland gemaakt. Thans
is het door Warnier Bros
verfilmdzoodat ook zijdie
niet in de gelegenheid waren
het stuk teziennu hun
schade kunnen inhalen.
Claudette Colbert als de grootvorstin Taliana, een
innemende en prettige verschijning.
hl hun diepste armoede sneden zij de zakdoeken uit
het eenige hemd dal de grootvorst bezat. De hartelijke
verhoudingwelke echter tnssehen dit tweetal bestond
gaj ook aan dit zeer ongezellige zolderkamertje een
verkwikkende warmte welke weldadig aandeed. (Char
les Hoger en Claudette Colbert.)
Het is inderdaad de moeite waard deze twee
Russische vorstenkinderen te zien in hun
strijd om liet bestaan. Eu dat, terwijl hij, de
grootvorst, de eenige in heel Europa is, tlie 11 cheque
van 40 billioen dollars gehonoreerd kan krijgen. Hij
weigert echter, ondanks zijn diepe armoede, er één
roebel van af te nemen het geld behoort aan den
czaar en al is deze nu dood, dat verandert volgens
hem niets aan den toestand. Doch wat hij voor zich
zelf niet deed, doet hij wel voor zijn Rusland en hij
staat het geheele bedrag, zonder een cent voor zich
zelf te houden, aan zijn doodsvijanden af, om te
voorkomen, dat een stukje Russische grond zal
worden verkocht.
Dit is zoo de voornaamste lijn, welke door dit
kostelijke stuk heen loopt. Daaromheen is natuurlijk
nog een legio aantal conflicten gebouwd, welke stuk
voor stuk soms geestig, soms raak en gevoelig, doch
altijd zuiver zijn geteekend en weergegeven. Het is
een bekoorlijke sfeer, waarin het geval' zich afspeelt
en Charles Boyer, als de grootvorst, en Claudette
Colhert, als grootvorstin Tatiana, hebben, prachtige
acteurs als zij beiden zijn, wel heel erg goed deze
twee karakters getypeerd. Natuurlijk konden ze geen
Jan Uluseli en Else Mauhs zijn de verhoudingen
tooneel en film zijn daarvoor te ongelijk, maar de
wijze, waarop zij hun respectieve rollen speelden,
was toch wel heel erg voornaam en vol noblesse.
Ook de lijn en 't karakter van het stuk zijn in deze
film volkomen bewaard gebleven en niet, zooals bij
andere, tot film omgewerkte tooneelstukken wel eens
liet geval is, ter wille van een filmisch effect grondig
verminkt en verbanaliseerd.
Het is de Tóvarich gebleven zooals hij was, met
alle charme en bekoorlijkheid, welke hij oorspronke
lijk bezat.
Het tweetal na zijn promotie respectievelijk als butler
en ids kamermeisje bij een vreemd bourgeois-echtpaar.
Hun ware identiteit is ontdekt en met angst en
rreeze zien zij nu het oogenblik tegemoet, dat zij hun
nederige betrekking, waarin zij zoo gelukkig waren,
vaarwel moeten zeggen.