Vooral van
beteekenis
voor nachte
lijke lucht
rails
Een toekomstbeeld f Vijandelijke
rliegers scheren over den drukken
verkeersweg. de automobilisten
rijden met „Bikker"-koplampen
't land ligt donker, in steuren angst.
Van hoeveel beteekenis de nieuwe
uitvinding ook moge zijn. het is te
hopen, dat de harde werkelijkheid
ons er nooit toe dwingt deze lam
pen te moeten gebrkiken.
Twee „Bikker"-lampc» op 'n auto gemonteerd. Men
merke de smalle spleten op. die het licht doorlaten.
Reserve-kapitein J. Bikker,, de uit
vinder van de lamp met 't onzicht
bare licht.
Haast in alle stilte zijn in Nederland door de
legerautoriteiten verschillende proeven genomen
met de sensationeele uitvinding van den reserves
kapitein J. Bikker, die een lamp heeft gecon»
strueerd met onzichtbaar licht.
Een uitvinding van internationale beteekenis.
Het licht van deze „Bikker"»
lamp kan slechts worden waar»
genomen als men in den licht»
straal treedt, daarbuiten is het
volkomen onzichtbaar. Zelfs
bij de diepste duisternis wordt
de aanwezigheid van 'n bran»
dende lamp niet door den
flauwsten weerschijn verraden.
't oogeijblik worden met deze
lamp proeven genomen bij de
marine in Den Helder, terwijl ook de artillerie
werkplaats aan de Hembrug de „Bikker'Mainp voor
verschillende doeleinden toetst.
Zoo is reeds komen vast te staan, dat de lamp
bijzonder geschikt is voor het geven van lichtsignalen,
waarbij geen vrees behoeft te bestaan, dat de vijand
of eventueel spionnen de signalen kunnen aflezen.
Het is titans voor liet eerst mogelijk ook deze signalen
geheim te houden.
Trouwens de „Bikker'Mamp kan worden gemon
teerd op schijnwerpers, verkeerslichten, in kamer-
lampen en vandaar haar groote, omwentelende
beteekenis hij nachtelijke lucht-
raids, tijdens welke alle liclitbron-
5 nen tot nu toe moesten worden
gedoofd.
.\lcn heeft onlangs tijdens '11 ver-
duisteringsproef van Hilversum dc
5 „Bikker"-lamp aldaar geprobeerd.
De proeven vielen zóó gunstig uit,
dat Hilversum er toe over is gegaan
op sommige punten deze nieuwe
.J lampen op te stellen, zoodat tij
dens een nachtelijkeii luchtaanval
bv. het verkeer normaal op gang kan blijven, ter
wijl bovendien het redden der gewonden eventueel
heel wat sneller en vlugger kan geschieden.
De „Bilekee"-lamp voor automobilisten
Terwijl de stralenbundels der gewone antolampen
des nachts op grooten afstand zijn
waar te nemen, zendt de nieuwe
autolamp van kapitein Bikker
onzichtbare stralen uit, die zich in
het niets verliezen. Alleen wanneer plotseling een
voorwerp direct in den lichtstraal komt, b.v. een
huis of 'n brug, wordt liet door de lampen verlicht.
Het merkwaardige echter is, dat de reflex
van dit verlichte voorwerp zóó zwak is, dat 'n
vijandelijke vlieger zich daarop onmogelijk kan
oriënteeren. Zelfs als men vlak naast den auto
staat, die met deze lampen is uitgerust, kan
men niet constateeren of zij branden 1
Een bijzonder interessante proef heeft kapitein
Bikker genomen met een rood achterlicht, volgens
zijn nieuwe uitvinding geconstrueerd. Dit achter
licht diende tijdens een nachtelijke oefening van den
motordienst, bij welk kader kapitein Bikker is inge
deeld, als verbindingslicht van een autocolonne. De
volgwagens hadden alle hun schijnwerpers gedoofd
en konden zich gemakkelijk op het achterlicht van
den voorrijiler oriënteeren. Men reed daarbij met
een snelheid van 60 km. per uur.
Dit speciale, roode achterlicht zendt zijn stralen
uit in een hoek van 25 graden. Een auto, die op
grooten afstand volgt, kan liet dus niet zien, een die te
Hoe een verkeerssignaal, toegerust
met een „Bikker -lamp, er uitziet.