Vooral van beteekenis voor nachte lijke lucht rails Een toekomstbeeld f Vijandelijke rliegers scheren over den drukken verkeersweg. de automobilisten rijden met „Bikker"-koplampen 't land ligt donker, in steuren angst. Van hoeveel beteekenis de nieuwe uitvinding ook moge zijn. het is te hopen, dat de harde werkelijkheid ons er nooit toe dwingt deze lam pen te moeten gebrkiken. Twee „Bikker"-lampc» op 'n auto gemonteerd. Men merke de smalle spleten op. die het licht doorlaten. Reserve-kapitein J. Bikker,, de uit vinder van de lamp met 't onzicht bare licht. Haast in alle stilte zijn in Nederland door de legerautoriteiten verschillende proeven genomen met de sensationeele uitvinding van den reserves kapitein J. Bikker, die een lamp heeft gecon» strueerd met onzichtbaar licht. Een uitvinding van internationale beteekenis. Het licht van deze „Bikker"» lamp kan slechts worden waar» genomen als men in den licht» straal treedt, daarbuiten is het volkomen onzichtbaar. Zelfs bij de diepste duisternis wordt de aanwezigheid van 'n bran» dende lamp niet door den flauwsten weerschijn verraden. 't oogeijblik worden met deze lamp proeven genomen bij de marine in Den Helder, terwijl ook de artillerie werkplaats aan de Hembrug de „Bikker'Mainp voor verschillende doeleinden toetst. Zoo is reeds komen vast te staan, dat de lamp bijzonder geschikt is voor het geven van lichtsignalen, waarbij geen vrees behoeft te bestaan, dat de vijand of eventueel spionnen de signalen kunnen aflezen. Het is titans voor liet eerst mogelijk ook deze signalen geheim te houden. Trouwens de „Bikker'Mamp kan worden gemon teerd op schijnwerpers, verkeerslichten, in kamer- lampen en vandaar haar groote, omwentelende beteekenis hij nachtelijke lucht- raids, tijdens welke alle liclitbron- 5 nen tot nu toe moesten worden gedoofd. .\lcn heeft onlangs tijdens '11 ver- duisteringsproef van Hilversum dc 5 „Bikker"-lamp aldaar geprobeerd. De proeven vielen zóó gunstig uit, dat Hilversum er toe over is gegaan op sommige punten deze nieuwe .J lampen op te stellen, zoodat tij dens een nachtelijkeii luchtaanval bv. het verkeer normaal op gang kan blijven, ter wijl bovendien het redden der gewonden eventueel heel wat sneller en vlugger kan geschieden. De „Bilekee"-lamp voor automobilisten Terwijl de stralenbundels der gewone antolampen des nachts op grooten afstand zijn waar te nemen, zendt de nieuwe autolamp van kapitein Bikker onzichtbare stralen uit, die zich in het niets verliezen. Alleen wanneer plotseling een voorwerp direct in den lichtstraal komt, b.v. een huis of 'n brug, wordt liet door de lampen verlicht. Het merkwaardige echter is, dat de reflex van dit verlichte voorwerp zóó zwak is, dat 'n vijandelijke vlieger zich daarop onmogelijk kan oriënteeren. Zelfs als men vlak naast den auto staat, die met deze lampen is uitgerust, kan men niet constateeren of zij branden 1 Een bijzonder interessante proef heeft kapitein Bikker genomen met een rood achterlicht, volgens zijn nieuwe uitvinding geconstrueerd. Dit achter licht diende tijdens een nachtelijke oefening van den motordienst, bij welk kader kapitein Bikker is inge deeld, als verbindingslicht van een autocolonne. De volgwagens hadden alle hun schijnwerpers gedoofd en konden zich gemakkelijk op het achterlicht van den voorrijiler oriënteeren. Men reed daarbij met een snelheid van 60 km. per uur. Dit speciale, roode achterlicht zendt zijn stralen uit in een hoek van 25 graden. Een auto, die op grooten afstand volgt, kan liet dus niet zien, een die te Hoe een verkeerssignaal, toegerust met een „Bikker -lamp, er uitziet.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 6