f
OBJECT niLVEg.BUM
AFGESCHERMDE auto koplamp.
De nieuwe „Bikker"-lamp, aangebracht op den hoek van
den muureen ongewone plaats, een ongewone lamp!
Een moMteekening van een afgeschermde auto-koplamp Hilversum.... de eerste gemeente der wereld, die tol het plaatsen van „Bikker"-lampen
volgens ele uitvinding van reserve-kapitein J. Bikker. overging, nadat zij tijdens een verduisteringsproef hun doeltreffendheid hadden bewezen.
v:y
dicht bij komt evenmin. Op die manier kan men zich
altijd richten naar de snelheid van den voorrijder.
De „Bikkei'"-lamp op verkeerssignalen
Van groote beteekenis in de verduisterde steden
vooral is de „Pikker"-lamp,
gemonteerd op verkeers-
En
in de huiskamer
Wij, Nederlanders, die over 't algemeen niet zoo
enthousiast zijn voor alle „militair gedoe", zullen
vermoedelijk niet zoo afwijzend staan tegenover de
„Bikker"-lamp in de huiskamer. Immers, als u zoo'n
lamp in uw kap of leeslamp draait, kunt u verder
geheel ongestoord, met
de gemakkelijkste sloffen
aan uw voeten, uw krant
je lezen en uw kinderen
eventueel hun huiswerk
laten maken. U hoeft zelfs
de gordijnen niet eens dicht
te doen, als u tijdens een naehtelijken lueht-
raid deze „Bikker"-lampen in uw huiskamer
laat branden Van buiten valt dan niet de
geringste lichtschijn
waar te nemen.
werd de kapitein een hel verlicht venster van
een afgelegen boerderij gewaar. Het viel hem
op, dat 't venster van de verschillende hoeken
uit steeds even helder bleef, of hij nu in rechte,
dan wel in zig=zaglijn er op toeliep.
Hij kwam hierdoor op 't idee, dat een begrensde
lichtstraal als richtinggever minder misleidend
en veel doeltreffender zou zijn. De lamp, die hij
daarna in een metalen huls construeerde, werd de
primitieve voorloopster van de uitvinding, die weldra
als „Bikker"-lamp meer algemeen bekend zal zijn.
Waar het hier een belangrijke Nederlandsche
uitvinding betreft, zullen onze lezers deze zeldzame
fotoserie ongetwijfeld met dubbele interesse bekijken.
De „Bikker"-lamp in het moderne straatbeeld.
Het geren van lichtsignalen kan thans voor 't eerst
worden geheim gehouden.
signalen. Tijdens een proef op dit gebied konden
particuliere chauffeurs, die van de heele „Bikker" -
limp nog niets wisten, gemakkelijk en veilig met een
snelheid van 40 km. per uur door de donkere straten
rijden, zonder dat zelfs drukke verkeerspunten meer
gevaar opleverden dan gewoonlijk.
Eureka
Na "deze korte beschou
wing over de vele mogelijk
heden van deze „lamp
der toekomst" is het wel
interessant te vernemen,
hoe de uitvinder op het
idee ervan kwam.
De heer Bikker, die
reserve-kapitein is bij den
motordienst, had reeds lang
naar een middel gezocht
om te voorkomen, dat tij
dens nachtelijke oefenin
gen, waarbij met gedoofde
lichten moest worden gere
den, zooveel auto's en mo
tors op elkander botsten
en verongelukten.
Tijdens 'n nachtelijke
oefening op de heide