f OBJECT niLVEg.BUM AFGESCHERMDE auto koplamp. De nieuwe „Bikker"-lamp, aangebracht op den hoek van den muureen ongewone plaats, een ongewone lamp! Een moMteekening van een afgeschermde auto-koplamp Hilversum.... de eerste gemeente der wereld, die tol het plaatsen van „Bikker"-lampen volgens ele uitvinding van reserve-kapitein J. Bikker. overging, nadat zij tijdens een verduisteringsproef hun doeltreffendheid hadden bewezen. v:y dicht bij komt evenmin. Op die manier kan men zich altijd richten naar de snelheid van den voorrijder. De „Bikkei'"-lamp op verkeerssignalen Van groote beteekenis in de verduisterde steden vooral is de „Pikker"-lamp, gemonteerd op verkeers- En in de huiskamer Wij, Nederlanders, die over 't algemeen niet zoo enthousiast zijn voor alle „militair gedoe", zullen vermoedelijk niet zoo afwijzend staan tegenover de „Bikker"-lamp in de huiskamer. Immers, als u zoo'n lamp in uw kap of leeslamp draait, kunt u verder geheel ongestoord, met de gemakkelijkste sloffen aan uw voeten, uw krant je lezen en uw kinderen eventueel hun huiswerk laten maken. U hoeft zelfs de gordijnen niet eens dicht te doen, als u tijdens een naehtelijken lueht- raid deze „Bikker"-lampen in uw huiskamer laat branden Van buiten valt dan niet de geringste lichtschijn waar te nemen. werd de kapitein een hel verlicht venster van een afgelegen boerderij gewaar. Het viel hem op, dat 't venster van de verschillende hoeken uit steeds even helder bleef, of hij nu in rechte, dan wel in zig=zaglijn er op toeliep. Hij kwam hierdoor op 't idee, dat een begrensde lichtstraal als richtinggever minder misleidend en veel doeltreffender zou zijn. De lamp, die hij daarna in een metalen huls construeerde, werd de primitieve voorloopster van de uitvinding, die weldra als „Bikker"-lamp meer algemeen bekend zal zijn. Waar het hier een belangrijke Nederlandsche uitvinding betreft, zullen onze lezers deze zeldzame fotoserie ongetwijfeld met dubbele interesse bekijken. De „Bikker"-lamp in het moderne straatbeeld. Het geren van lichtsignalen kan thans voor 't eerst worden geheim gehouden. signalen. Tijdens een proef op dit gebied konden particuliere chauffeurs, die van de heele „Bikker" - limp nog niets wisten, gemakkelijk en veilig met een snelheid van 40 km. per uur door de donkere straten rijden, zonder dat zelfs drukke verkeerspunten meer gevaar opleverden dan gewoonlijk. Eureka Na "deze korte beschou wing over de vele mogelijk heden van deze „lamp der toekomst" is het wel interessant te vernemen, hoe de uitvinder op het idee ervan kwam. De heer Bikker, die reserve-kapitein is bij den motordienst, had reeds lang naar een middel gezocht om te voorkomen, dat tij dens nachtelijke oefenin gen, waarbij met gedoofde lichten moest worden gere den, zooveel auto's en mo tors op elkander botsten en verongelukten. Tijdens 'n nachtelijke oefening op de heide

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 7