BERGEN
Met de camera
in de
~WTan de ongeloofelijke moeilijkheden, welke er ver-
bonden zjjn aan het opnemen van films, welke
zich in de bergen afspelen, krijgt de toeschouwer pas
een goeden indruk, als h\j zich tijdens de voorstelling
even indenkt, dat de cameraman met zjjn toestel moet
hebben gestaan op het punt, waar hij zit. Vaak zal
het hem dan onbegrijpelijk voorkomen, dat het beeld
kon worden gefotografeerd, omdat er volgens zyn be
rekening geen ruimte moet zijn geweest, waar het
opnameapparaat had kunnen staan.
Van de nieuwe London-United-Artists-film The
Challenge (De uitdaging), met Louis Trenker, bieden
wij hierbij onzen lezers eeuige geslaagde ,,achter-de-
coulissen"-opnamen, waaruit ongeveer valt op te
maken, hoe zoo'n bergfilm tot stand komt.
Louis Trenker in zijn rol van den lUdiaanschen berggids Jean
Carrel met Jean Gardner bij het bestudeeren ran het scenario.
Deze zeer dramatische en spannende film behoort tot de Gunther
Stapenhorstprodnetie en wordt geregisseerd door Milton Rosmer.
In een der berghutten op de flanken van den Matterhorn vond het fümgezelschap
een onderkomen. Van daar uit werden ieder en dag de tochten ondernomen, om. den
geweldigen berg, welken men op den achtergrond ziet oprijzen, te bestijgen.
Het is deze opname, die met zooveel moeite verkregen is. Louis Trenker beklimt
hier den Matterhorn, waarbij zijn leven hangt aan de zekerheid van zijn hand en
voet en aan een onzeker touw.
Het zware opnameapparaat is met ongeloofelijk veel moeite tegen
een berghelling aan gezet, waarbij de tan zware punten voor
ziene pooien van het statief diep in den grond zijn geboord.
De regisseur en zijn staf, waaronder geroutineerde bergbeklim
mers, dienen er voor te zorgen, dat de opname in één keer goed
is, want het herhalen tan een scène is txtak niet mogelijk.