BERGEN Met de camera in de ~WTan de ongeloofelijke moeilijkheden, welke er ver- bonden zjjn aan het opnemen van films, welke zich in de bergen afspelen, krijgt de toeschouwer pas een goeden indruk, als h\j zich tijdens de voorstelling even indenkt, dat de cameraman met zjjn toestel moet hebben gestaan op het punt, waar hij zit. Vaak zal het hem dan onbegrijpelijk voorkomen, dat het beeld kon worden gefotografeerd, omdat er volgens zyn be rekening geen ruimte moet zijn geweest, waar het opnameapparaat had kunnen staan. Van de nieuwe London-United-Artists-film The Challenge (De uitdaging), met Louis Trenker, bieden wij hierbij onzen lezers eeuige geslaagde ,,achter-de- coulissen"-opnamen, waaruit ongeveer valt op te maken, hoe zoo'n bergfilm tot stand komt. Louis Trenker in zijn rol van den lUdiaanschen berggids Jean Carrel met Jean Gardner bij het bestudeeren ran het scenario. Deze zeer dramatische en spannende film behoort tot de Gunther Stapenhorstprodnetie en wordt geregisseerd door Milton Rosmer. In een der berghutten op de flanken van den Matterhorn vond het fümgezelschap een onderkomen. Van daar uit werden ieder en dag de tochten ondernomen, om. den geweldigen berg, welken men op den achtergrond ziet oprijzen, te bestijgen. Het is deze opname, die met zooveel moeite verkregen is. Louis Trenker beklimt hier den Matterhorn, waarbij zijn leven hangt aan de zekerheid van zijn hand en voet en aan een onzeker touw. Het zware opnameapparaat is met ongeloofelijk veel moeite tegen een berghelling aan gezet, waarbij de tan zware punten voor ziene pooien van het statief diep in den grond zijn geboord. De regisseur en zijn staf, waaronder geroutineerde bergbeklim mers, dienen er voor te zorgen, dat de opname in één keer goed is, want het herhalen tan een scène is txtak niet mogelijk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 35