Kaloderma Gelee WK*4 RADION rx Ad speciale ■middel iefo vehountyUtg dei NU... voor minder geld een met Radion J - (Roede ex'ruwe (laude# urordMsao/deud^udcdoor: ONVERANDERDE, VOLMAAKTE KWALITEIT EN ONVERANDERD GEWICHT i man had gespot, door te zeggen „Als het yolk geen brood kan krijgen, moet het maar stroo eten." Het volk eischte Necker terug Een groote menigte woedende Parijzenaars, aangevoerd door Camille Desmoulins, trok op naar den Boulevard du Temple, drong het museum van Curtius binnen, en eischte, dat de borstbeelden van hun gunstelingen, Necker en den hertog van Orleans, zouden worden uitgele verd. Curtius gaf die beelden. De busten werden met krip omwikkeld, op hooge voetstukken geplaatst en als emblemen van ontevredenheid meegedragen. De menigte begon een protest-optocht door de straten van Pai'ijs, en steeds meer ontevredenen sloten zich bij den stoet aan. Steeds aangroeiend trok de optocht voort, door de Kue St. Dénis, door de Rue St. Honoré, de Place Vendöme op. Daar echter werd de menschenstioom gestuit. Een detachement koninklijke troepen kwam den betoogers tegemoet, en trachtte vruchteloos, hen uit elkaar te jagen. De demonstranten dreven de soldaten terug met een hagelbui van steenen, en zetten daarna hun weg voort, steeds grooter in aantal en steeds onweerstaanbaarder, naar de Place Louis XV (nu Place de la Concorde). Daar ondernam een detachement cavalerie, Duitsche huurtroepen, een charge met getrokken zwaarden. Er volgde een verbitterd gevecht, waarvan Marie Tussaud-Grosholtz, de stichtster van het wereldberoemde wassenbeelden- kabinet te Londen. de twee borstbeelden uit Curtius' ver zameling het brandpunt vormden. De buste van Necker werd versplinterd. Een garde-soldaat sneuvelde, en eenigé bur gers werden ernstig gewond bij de ver dediging der buste van den hertog van Orleans. Het eerste bloed der revolutie had de straatsteenen bevlekt Twee dagen later werd de Bastille be stormd en ingenomen, en nog geen twee weken na Necker's verbanning werd Foullon door het woedende gepeupel aan een lantarenpaal opgehangen (22 Juli) en zijn hoofd op een piek de Parij- sche straten rondgedragen. Tusschen de doode lippen had men een stroohalm gestoken. De lang verkropte woede van het onderdrukte volk overviel Parijs als een orkaan. De revolutionnaire justitie velde ijverig doodvonnissen, en het ge peupel moordde. Jean C'hristophe Curtius had den ernst van den toestand alras doorzien, en was zoo wijs geweest, zijn nicht terug te roepen uit Versailles. Marie verliet het paleis met tegenzin, maar won vei ligheid door de bescherming van haar oom, die haar als dochter adopteerde. Curtius had partij getrokken voor de omwenteling. In dienst van de.republi- keinsche regeering was hij menigmaal afwezig uit Parijs, zoodat het beheer van atelier en museum geheel aan Marie overgelaten bleef. De revolutionnaire kopstukken lieten haar hun eigen beel tenissen modeleeren, maar droegen haar ook op, het bloedig werk der guil lotine in kunst te vieren Misschien was het de bedoeling, een bewijs te vestigen een herinnering vast te leggen aan de uitroeiing der onderdrukkers in ieder geval, Marie moest doodenmaskers ma ken van de pas afgehouwen hoofden. Nog nooit had de jonge vrouw haar handen zoo vol werk gehad. Zóó ontmoette zij andermaal haar bekenden van het hof In de jaren van razenden bloeddorst modeleerde zij, onder andere, de afgehakte hoofden van Bodewijk XVI, Marie Antoinette, de prinses de Lamballe, den lagen Hébert, Danton, Charlotte Corday, en Marat's vriend Robespierre, die naar het schavot was gegaan met een bloederigen doek om zijn kaak, waar hij door een kogel getroffen was. Die hoofden, met de gesloten oogen, de bleeke trekken, nog meer afgrijzen wekkend door de stroompjes bloed, die uit neus en mond waren geweld, werden en bleven de merkwaardigste nummers der verzameling. Stuitend was de taak, die Marie Grosholtz in die jaren ver vulde haar talent en bekwaamheid echter kwamen in de vervulling dier taak op bewonderenswaardige wijze uit. Haar oom was al vóór het einde van het schrikbewind gestorven. Marie zelf echter werd door het Comité voor Pu blieke Veiligheid als een verdacht per soon beschouwd, wijl zij vroeger aan het hof had gewerkt. Zij werd gevangen gezet en bleef drie maanden van haar vrijheid beroofd. Zij deelde haar cel met een dame, die Joséphine de Beauharnais heette. Na den val van Robespierre werd Marie vrijgelaten, en begon zij te trach ten, zich een nieuwe levenssfeer te scheppen. Zij was vijfendertig jaar oud haar oom was dood en de revolutie had niet veel van haar vroegere vrienden in leven gelaten. Zoo kwam zij tot hei huwelijk met een zekeren FranpoL Tussaud, een man, eenige jaren jonger dan zij. In de eerste vijf jaren van haai huwelijk schonk zij hem twee zoons, maar het huwelijk was niet gelukkig de echtgenooten gingen in 1800 van elkaar, en madame Tussaud zag haar man nooit weer. Intusschen waren de toestanden in Frankrijk herhaaldelijk en grondig ge wisseld. Macht ging te gronde, nieuwe macht rees. De vroegere medegevangene van Marie Tussaud was nu keizerin Joséphine, de echtgenoote van Napoleon. Op een och tend om zes uur werd Marie Tussaud uitgenoodigd, om naar de Tuilerieën te komen, teneinde de beeltenis van den keizer te vervaardigen, en Joséphine. die haar gewezen celgenoote graag mocht en iets trachtte te herstellen van de sfeer van Versailles, drong er opaan. dat zij aan het hof zou blijven. Madame Tussaud echter wilde weg uit Parijs, waai' zij zooveel ongeluk had beleefd, en zoo kwam zij er óp tweeënveertig jarigen leeftijd toe, andermaal een nieuw bestaan te beginnen stoutmoedig trok zij met haar heele cabinet de cire naar Engeland. Te Londen opende zij. zonder hulp, en met de verantwoording over twee kleine kinderen, een museum aan het Strand. Zij breidde haai' col lectie steeds uit ook met souvenir- aan de Fransche revolutie o.a. het me> en de plank met de ronde opening van de guillotine, en den bijl van den beul Charles Sanson. Madame Tussaud stierf in 1850. Nu is ook haar eigen beeld een nummer in het museum, dat over de heele wereld vermaardheid geniet, tot den huidigen dag. Ik heb, ook voorol met koud weer, altijd zulke roode en we handen gehad, tot men mij op Kaloderma-Gelée attent heelt gemaakt Kijk toch maar eens handen schaam me werkelijk Vaarom dans ie nu niet, 1 's Avonds voor 'f naar bed gaan de handen wasschen en goed afdrogen,- daarna met Kalo derma-Gelée goed inwrijven kaloderma-Gelee is beslist ee beproefd speciaal i'ddel en U kunt er vast op aan, dat het helpt Beslist de mooiste handen, die ik ooit heb gezien F W O L F F SOH N-KARLSRUHE Als het wasgoed schoner wordt ge wassen, wordt het altijd witter. Dit is de oorzaak, dat Radion zulk een schitterende helderheid geelt vuil en vlekken zijn eenvoudig niet bestand tegen het zelfwerkende Radion-sop. Zulk een keurig witte Radion-was krijgt U zonder boenen en zonder extra bleekmiddelen. Alleen maar koken in Radion en Uw goed krijgt het echte Radion-wit! En door de enorm verlaagde prijs en de bon voor fraaie geschenken is Radion thans voordeliger dan ooit. RAD 46-014

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 13