FEODOR SCHALJAPIN
MIJN ONTMOETINGEN MET
OEN GROOTEX Z.l<VGlilt
schooljongens liep achter, hem aan (SSShljaji
twee meter lang) en uit hun opgewonden
begreep ik, dat zij hem voor een der wors
aanzagen, die in die dagen in '11 circus om liet v
kampioenschap streden.
„Hij wordt vast en zeker wereldkampioen,
een der jongens en hield meteen Schaljapin 'n
tje onder den neus, met de bedoeling, dat de
daarop zijn handteekening zou zetten. Schf
voldeed aan verzoek en zoo kwam het, 1
groote zanger op minstens twintig briefjes zijn
teekening moest plaatsen als kampioen-worstel
Nadien ontmoetten we elkaar nog in verscli
Europeesehe landen, den laatsten keer in Den
De zestigjarige maakte nog steeds den indru
buitengewoon lenig en jeugdig-frisch ti zijn.
„Ik voel me nog veel te jong om het tooi
aan te geven. Ik ga pas heen. zoodia 't p
me begint uit te fluiten en de krit-icl; mij
maal afbreekt."
De zanger had meer respect voor 't,
voor de kritiek. Meer respect en ook me
meeste tooneelspelers en zangers
kritieken, die over hen geschreven w
mij niet bekend of ze ook de minder gunst
Schaljapin echter schonk daaraan nie
belangstelling. Hij nam altijd 't, publiek
voor zijn succes. Hij vertelde me eens,
eerste optreden in Amerika 't publiek in eer
razernij uitbarstte en boven 't lawaai uit 1
Schaljapin eenige scherpe fluittonen, dia bovi
de zaal kwamen. De zanger, die toen n< g niei
dat in Amerika fluitconcerten eveneenst eken
bijval zijn, kreeg, in zijn kleedkamer terutgeke
zenuwinzinking.
„Ik ben nog steeds niet volleerd," vertr
Schaljapin mij toe, „daarom kan ik mijnty opbai
ublie
ir ang
mele
irden
ge be
de
ils nu
Idat h
$Kïtj
De dezer dagen overleden Russische zanger Feodor SMjapin bezocht tijdens zijn.laatste verblijf i>
typische rissehersplaatsjes. Een gemoedelijk kiekje op een visschersschuit.
Nederland ook onze
Schaljapin is voor mij niet
slechts de groote zanger en
geniale tooneelsjieler, hij is
voor mij, zooals trouwens
voor iedereen, die in Rusland ge
boren werd, een begrip.
Mijn jeugdherinneringen hangen
nauw met hem samen. Als ik wist,
dat Feodor Iwanowitsch in onze
stad zou komen zingen, dan interes
seerde mij de heele school niet 't
minst. De heele week, die aan zijn
optreden voorafging, was voor de
school een verloren week en de
waarschuwingen of straffen van
mijn vader konden daarin niets
veranderen. Ik wist maar al té goed,
dat mijn vader zelf sterk met den
zanger dweepte en daarop specu
leerde ik natuurlijk.
Dikwijls sloot ik mij óp koude
wintermorgens aan bij de lange rij
van enthousiaste theaterbezoekers
om 'n toegangskaart machtig te
worden voor Vorst Igor, Cho-
wantschtina, Boris Godunow of
Faust. Meermalen heb ik gespijbeld
om zoo'11 entreebewijs machtig te worden. Ik had liet daar
bij niet begrepen op '11 kaartje voor de parterre of de loge
van mijn ouders neen, alleen boven, in 't „paradijs zooals
wij de goedkoopste zitplaatsen noemden, kan men 't meest
van Schaljapin genieten, kan men zich ongehinderd en
vrij onder „vaklui" over den grooten zanger uitlaten.
Hoeveel armere schoolkameraden lagen er weken lang
voor krom 0111 den Russischen held Schaljapin te kunnen
zien Zij gingen te voet naar school om het tramgeld opzij te
kunnen leggen, zij kochten in die weken geen enkelen koek
door
,1. Sinetaiiie-Klinskj
Schaljapin in een oidyewone studie verdiept
en besteedden 't geld, dat zij op
die manier overhielden, voor '11
goedkoop plaatskaartje alles voor
Schaljapin.
De begeestering voor 't tooneel
kende bij deze Russische jeugd
geen grenzen en hetovergroote
deel van hun enthousiasme gold
den vernieuwer van de Russische
opera Feodor Iwanowitsch.
Wij begrepen, hoewel de kinder
schoenen nauwelijks ontgroeid, dat
er een groote vernieuwing plaats
vond, dat er '11 frissche wind woei
door de verstarde, operakunst. I11
ieder geval was de forsclie boer uit
Kazan volkomen anders dan alle
overige zangers. Hij was 'n speler,
zooals wij er nog nooit een gezien
hadden. Ilij liet ons lillen, weenen
en lachen. Nooit was hij zich zelf,
maar steeds degene, dien hij uit
beeldde.
Hij speelde de personen uit Rus-
lands verleden met zooveel gloed
en echtheid, dat 't geschiedenis
onderwijs op school '11 levend vak
werd. Bovendien schiep hij een nieuwen Mephisto, 'n Don
Quicliotte, '11 verstarden, angstwekkenden Holofernes, '11
nieuwen, heldhaftiger! boer Sussanin. Ieder optreden van
Schaljapin was een openbaring, die niet alleen wij, de
enthousiaste Russische jeugd, op prijs wisten te stellen,
maar de gansche wereld en vooral Italië, het land van den
zang bij uitstek.
Toen ik Schaljapin voor 't eerst in het buitenland ont
moette het was in Boedapest herkende ik hem op straat
direct aan zijn reusachtige gestalte. Ken troep nieuwsgierige