FEODOR SCHALJAPIN MIJN ONTMOETINGEN MET OEN GROOTEX Z.l<VGlilt schooljongens liep achter, hem aan (SSShljaji twee meter lang) en uit hun opgewonden begreep ik, dat zij hem voor een der wors aanzagen, die in die dagen in '11 circus om liet v kampioenschap streden. „Hij wordt vast en zeker wereldkampioen, een der jongens en hield meteen Schaljapin 'n tje onder den neus, met de bedoeling, dat de daarop zijn handteekening zou zetten. Schf voldeed aan verzoek en zoo kwam het, 1 groote zanger op minstens twintig briefjes zijn teekening moest plaatsen als kampioen-worstel Nadien ontmoetten we elkaar nog in verscli Europeesehe landen, den laatsten keer in Den De zestigjarige maakte nog steeds den indru buitengewoon lenig en jeugdig-frisch ti zijn. „Ik voel me nog veel te jong om het tooi aan te geven. Ik ga pas heen. zoodia 't p me begint uit te fluiten en de krit-icl; mij maal afbreekt." De zanger had meer respect voor 't, voor de kritiek. Meer respect en ook me meeste tooneelspelers en zangers kritieken, die over hen geschreven w mij niet bekend of ze ook de minder gunst Schaljapin echter schonk daaraan nie belangstelling. Hij nam altijd 't, publiek voor zijn succes. Hij vertelde me eens, eerste optreden in Amerika 't publiek in eer razernij uitbarstte en boven 't lawaai uit 1 Schaljapin eenige scherpe fluittonen, dia bovi de zaal kwamen. De zanger, die toen n< g niei dat in Amerika fluitconcerten eveneenst eken bijval zijn, kreeg, in zijn kleedkamer terutgeke zenuwinzinking. „Ik ben nog steeds niet volleerd," vertr Schaljapin mij toe, „daarom kan ik mijnty opbai ublie ir ang mele irden ge be de ils nu Idat h $Kïtj De dezer dagen overleden Russische zanger Feodor SMjapin bezocht tijdens zijn.laatste verblijf i> typische rissehersplaatsjes. Een gemoedelijk kiekje op een visschersschuit. Nederland ook onze Schaljapin is voor mij niet slechts de groote zanger en geniale tooneelsjieler, hij is voor mij, zooals trouwens voor iedereen, die in Rusland ge boren werd, een begrip. Mijn jeugdherinneringen hangen nauw met hem samen. Als ik wist, dat Feodor Iwanowitsch in onze stad zou komen zingen, dan interes seerde mij de heele school niet 't minst. De heele week, die aan zijn optreden voorafging, was voor de school een verloren week en de waarschuwingen of straffen van mijn vader konden daarin niets veranderen. Ik wist maar al té goed, dat mijn vader zelf sterk met den zanger dweepte en daarop specu leerde ik natuurlijk. Dikwijls sloot ik mij óp koude wintermorgens aan bij de lange rij van enthousiaste theaterbezoekers om 'n toegangskaart machtig te worden voor Vorst Igor, Cho- wantschtina, Boris Godunow of Faust. Meermalen heb ik gespijbeld om zoo'11 entreebewijs machtig te worden. Ik had liet daar bij niet begrepen op '11 kaartje voor de parterre of de loge van mijn ouders neen, alleen boven, in 't „paradijs zooals wij de goedkoopste zitplaatsen noemden, kan men 't meest van Schaljapin genieten, kan men zich ongehinderd en vrij onder „vaklui" over den grooten zanger uitlaten. Hoeveel armere schoolkameraden lagen er weken lang voor krom 0111 den Russischen held Schaljapin te kunnen zien Zij gingen te voet naar school om het tramgeld opzij te kunnen leggen, zij kochten in die weken geen enkelen koek door ,1. Sinetaiiie-Klinskj Schaljapin in een oidyewone studie verdiept en besteedden 't geld, dat zij op die manier overhielden, voor '11 goedkoop plaatskaartje alles voor Schaljapin. De begeestering voor 't tooneel kende bij deze Russische jeugd geen grenzen en hetovergroote deel van hun enthousiasme gold den vernieuwer van de Russische opera Feodor Iwanowitsch. Wij begrepen, hoewel de kinder schoenen nauwelijks ontgroeid, dat er een groote vernieuwing plaats vond, dat er '11 frissche wind woei door de verstarde, operakunst. I11 ieder geval was de forsclie boer uit Kazan volkomen anders dan alle overige zangers. Hij was 'n speler, zooals wij er nog nooit een gezien hadden. Ilij liet ons lillen, weenen en lachen. Nooit was hij zich zelf, maar steeds degene, dien hij uit beeldde. Hij speelde de personen uit Rus- lands verleden met zooveel gloed en echtheid, dat 't geschiedenis onderwijs op school '11 levend vak werd. Bovendien schiep hij een nieuwen Mephisto, 'n Don Quicliotte, '11 verstarden, angstwekkenden Holofernes, '11 nieuwen, heldhaftiger! boer Sussanin. Ieder optreden van Schaljapin was een openbaring, die niet alleen wij, de enthousiaste Russische jeugd, op prijs wisten te stellen, maar de gansche wereld en vooral Italië, het land van den zang bij uitstek. Toen ik Schaljapin voor 't eerst in het buitenland ont moette het was in Boedapest herkende ik hem op straat direct aan zijn reusachtige gestalte. Ken troep nieuwsgierige

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 20