(Srffïhljapin was ïwonden kreten der worstelaars s om liet wereld kampioen,'' riep -Ijapin 'n papier- g, dat de zanger tteu. Sclialjapin am het, dat de riefjes zijn hand en-worstelaar, in verschillende >er in Den Haag. den indruk van li te zijn. i liei, tooneel er odra 't publiek ritie mij lieele- 't me ven n w unst nie liek ens, liek vaai i. di( Ml in enst tem rd," lijn li (ubliek dan r angst. De i melen alle irden. 't Is ge bewaren. Ie minste maatstaf dat bij zijn n een ware uit hoorde boven uil g niet wist. ekenen van rgekeerd. 'n Om lenig te blijven bokste Sehaljapin iederen dag drie runden tegen zijn kamer dienaar. De twee nieter lange zanger maalde als bokser wel een vervaarlijken indruk Sehaljapin te midden ran zijn drie dochters. nog niet vaarwel zeggen. Ik wijd mijn vrijen tijd hee- lemaal aan de studie ter vervolmaking." Hoe ernstig Sehaljapin deze studie opnam, be wees bij reeds in de jaren van zijn opkomst. Hij leefde zich toen in een rol. die hij moest uitbeelden, zóó intens in, dat hij in staat was zijn heele omgeving te vergeten. Toen Sehaljapin de rol van Ilolofernes in de opera Judith van Serow moest overnemen, besloot hij deze als 'n verstarde figuur uit te beelden. Maar hoe moest hij zich dan ge dragen in de passage, waar zijn rol hein voorschreef de schoone Judith in zijn armen te sluiten f Zou dan de starre, onbehouwen figuur niet juist 'n groote moeilijkheid opleveren f Deze vraag stelde Sehal japin zich, terwijl hij door de straten van Moskou liep. Als bij die passage 'ns re peteerde 1 Sehaljapin dacht er op dat oogenblik in 't geheel niet aan. dat hij de dame. die hem toen juist passeerde, absoluut niet kende. Hij zag zichzelf slechts op 't tooneel. Met de woorden van zijn rol op de lippen naderde hij met plompe, zware schreden de onbekende en perste de hevig ontstelde dame aan zijn borst Sehaljapin was erg gevoelig. Als hem iets niet wou lukken, kou hij daar geweldig over tobben. Toen liij in z'n jonge jaren tijdens de repetities de rol van Iwan den Verschrikkelijken niet onder de knie kon krijgen, lag hij als jn kind in zijn kleedkamer te weenen. De groote kunstbeschermer Mamontow, die tegelijkertijd eigenaar van 't theater was, nam den vertwijfelden zanger terzijde en merkte als terloops op „Je hebt Iwan voortreffelijk uitgebeeld, probeer nu ook den verschrikkelijken zoo te spelen." Sehaljapin begreep den wenk en nadien kon nie mand hem in deze rol overtreffen of zelfs maar evenaren. De eeuwig-jeugdige zanger, de reus, dien ik in mijn jeugd zoo grenzeloos vereerd had, kon niet van 't tooneel scheiden, daar 't tooneel hem alles was, de eigenlijke zin van zijn leven. De eeuwige zwerver Sehaljapin vond nergens rust, noch in 't. landelijke Tirol, noch in de gemoedelijke Fransche provincie. Hij wou sterven op de planken, zooals 'n veldheer op 't slagveld. Zijn wensch is in vervulling gegaan. Hij was vol enthousiasme, stak vol nieuwe plannen, nieuwe rollen, toen de dood hem overviel. Het publiek had hem nog niet uitgefloten, de kri tiek nog niet afgebroken toen hij den weg ging der eeuwigheid om voor altijd onvergetelijk te blijven. Sehaljapin in Amerika. l)e reus hourlt op zijn kamer ten aanhooren ran twee hotelboys generale repetitie. Links Sehaljapin in zijn glansrol uit „Boris Godunow" De wereldberoemde zanger Sehaljapin op zijn doodsbed.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 21