DE ONBEWAAKTE
OVERWEG
Waar de dood loert:
Niet minder dan 2424 onbewaakte
overwegen telt ons land
256
Is deze critlek
billVk
daarop vonden,
m e n s c
laatste i
en dood!
Vow ons ligt 'n staatje. Het is slechts 'n klein staatje met niet al te veel cij
fers. Maar die cijfers zijn welsprekend.... en ontstellend! Want dit statistiek]c
geep, van jaar tot jaar, 'n sombere opsomming van 't aantal ongelukken op de
onbewaakte overwegen in ons
lUiet minder dan 2424 on-
bewaakte overwegen
telt ons land, n.l. 1315 op
hoofdspoorwegen, 914 op
locaalspoorwegen en 195
op tramwegen. Een for
midabel aantalDoch reeds
aanstonds moet worden
opgemerkt, dat een groot
aantal overwegen altijd
onbewaakt is geweest en
dat overwegen op locaal
spoorwegen en tramwegen
alleen bewaakt worden in
die gevallen, waar de
minister van Waterstaat
dit voorschrijft.
Onder de onbewaakte
overwegen zijn er enkele,
die zich 'n zekere berucht
heid verwierven. Een ervan
is die bij K.M. 2.231 van
den spoorweg Schiedam -
Hoek van Holland in de
gemeente Kethel en Spa-
land, genaamd Kethelweg.
Deze overweg wordt se
dert 25 Juli 1923 niet be
waakt en reeds herhaalde
lijk vonden hier aanrij
dingen plaats. Het gemeen
tebestuur overweegt thans
de plaatsing van een auto
matische waarschuwings-
installatie bij dit kruis
punt. Wordt men het eens, dan zullen de Neder-
landsche Spoorwegen zorgen voor het aanbrengen
van dit sein. Ook onder Berkum op den weg van
Zwolle naar Dalfsen bevindt zich een onbewaakte
overweg, die meermalen slachtoffers eischte. In
September 1935 werd hier een autobus met school
kinderen aangereden, een jaar later volgde een
botsing tusschen een trein en een met cylinders
Butagas geladen vrachtauto, in Januari 1937 werd
een personenauto door een trein gegrepen, terwijl
op 6 April j.l. een medicus uit Dalfsen op dezen
overweg den dood vond.
Waarom worden niet alle overwegen van ons
spoorwegnet bewaakt Het is onmogelijk wegens
de enorme kosten, die dit zou meebrengen. Er is
echter een betere oplossing, die ongelukken uitsluit
en tevens het wachten voor gesloten afsluitboomen
voorkomt de overbrugging van spoorbaan of ver
keersweg. Hier en daar zijn reeds viaducten en over
bruggingen gebouwd, doch het behoeft geen betoog,
dat deze methode in 't
algemeen te kostbaar is.
1933
1934
1935
1936
1937
land. En de laatste kolom
bevat het aantal dooden
't Zijn slechts 'n paar nuch
tere cijfers, die dit kolom
metje geep. Telt men ze op,
dan komt men tot 'n totaal
van tweehonderdzesenvijpig.
In slechts vijf jaren tijds
werd op de onbewaakte krui
sing van spoorbaan en ver
keersweg tweehonderdzesen
vijpig maal een menschen-
leven vernietigd! En steeds
weer eischt de onbewaakte
overweg slachtoffers; in de
laatste weken werd ons land opnieuw opge
schrikt door enkele dooddijke ongevallen. Het
is onder den indruk van deze ontstellende ge
beurtenissen, dat wij, in dit nummer van
„Panorama", een beschouwing wijden aan
het gevaar van den onbewaakten overweg.
Een ontstellend cijfer en een
dreigende waarschuwing.
II et bedrijf der Nederlandsche Spoorwegen gaat
met den tijd mede.- Steeds vernieuwing, steeds
vooruitgang. De electrische trein verdrong, op belang
rijke trajecten, de verouderde stoomtractie. Daarna
AANTAL
ONGEVALLEN
AANTAL PERSONEN
irden genomen dat helaas teikenjare op
doodelijke ongevallen voorkomen, waar-
dacht I
In aanmerking moet worden
onbewaakte overwegen
bij moeilijk aan een
bedraagt, naar de meening der deskundigen, 12% van het totaal.
kwam de dieseltrein en thans glijden reeds de sierlijk ge
stroomlijnde wagons der eerste diesel-electrische treinstellen
over de baanvakken van ons spoorwegnet. De rijtijden
werden, in den loop der jaren, aanzienlijk bekort, de
nieuwe wagons zijn comfortabel en 'n perfect seinstelsel
waarborgt het reizend publiek de grootst mogelijke veilig
heid. Ongelukken met passagierstremen behooren in ons
land tot de hooge uitzonderingenin 't afgeloopen jaar
werd geen enkele spoorwegreiziger gewond of gedood! De
dienst werkt snel en regelmatig, het stelsel der goedkoope avond
retours be teekent een groote tegemoetkoming aan de smalle beurzen
en eigenlijk zou er niets te klagen overblijven als de critiek zich
niet steeds richtte naar hetzelfde punt, het zwakke punt van
ieder spoorwegnetEn dat is de onbewaakte overweg.
Het bekende waarschu
wingsbord. waarmede
in ons land de
aandacht wordt
gevestigd op den
onbewaakten
overweg.Het dub
bele Andreas
kruis duidt aan,
dat hier een dubbels porig
baanvak wordt genaderd.
20 km. is de maximum
snelheid, waarmede 'n over
weg bereden mag worden.