DE ONBEWAAKTE OVERWEG Waar de dood loert: Niet minder dan 2424 onbewaakte overwegen telt ons land 256 Is deze critlek billVk daarop vonden, m e n s c laatste i en dood! Vow ons ligt 'n staatje. Het is slechts 'n klein staatje met niet al te veel cij fers. Maar die cijfers zijn welsprekend.... en ontstellend! Want dit statistiek]c geep, van jaar tot jaar, 'n sombere opsomming van 't aantal ongelukken op de onbewaakte overwegen in ons lUiet minder dan 2424 on- bewaakte overwegen telt ons land, n.l. 1315 op hoofdspoorwegen, 914 op locaalspoorwegen en 195 op tramwegen. Een for midabel aantalDoch reeds aanstonds moet worden opgemerkt, dat een groot aantal overwegen altijd onbewaakt is geweest en dat overwegen op locaal spoorwegen en tramwegen alleen bewaakt worden in die gevallen, waar de minister van Waterstaat dit voorschrijft. Onder de onbewaakte overwegen zijn er enkele, die zich 'n zekere berucht heid verwierven. Een ervan is die bij K.M. 2.231 van den spoorweg Schiedam - Hoek van Holland in de gemeente Kethel en Spa- land, genaamd Kethelweg. Deze overweg wordt se dert 25 Juli 1923 niet be waakt en reeds herhaalde lijk vonden hier aanrij dingen plaats. Het gemeen tebestuur overweegt thans de plaatsing van een auto matische waarschuwings- installatie bij dit kruis punt. Wordt men het eens, dan zullen de Neder- landsche Spoorwegen zorgen voor het aanbrengen van dit sein. Ook onder Berkum op den weg van Zwolle naar Dalfsen bevindt zich een onbewaakte overweg, die meermalen slachtoffers eischte. In September 1935 werd hier een autobus met school kinderen aangereden, een jaar later volgde een botsing tusschen een trein en een met cylinders Butagas geladen vrachtauto, in Januari 1937 werd een personenauto door een trein gegrepen, terwijl op 6 April j.l. een medicus uit Dalfsen op dezen overweg den dood vond. Waarom worden niet alle overwegen van ons spoorwegnet bewaakt Het is onmogelijk wegens de enorme kosten, die dit zou meebrengen. Er is echter een betere oplossing, die ongelukken uitsluit en tevens het wachten voor gesloten afsluitboomen voorkomt de overbrugging van spoorbaan of ver keersweg. Hier en daar zijn reeds viaducten en over bruggingen gebouwd, doch het behoeft geen betoog, dat deze methode in 't algemeen te kostbaar is. 1933 1934 1935 1936 1937 land. En de laatste kolom bevat het aantal dooden 't Zijn slechts 'n paar nuch tere cijfers, die dit kolom metje geep. Telt men ze op, dan komt men tot 'n totaal van tweehonderdzesenvijpig. In slechts vijf jaren tijds werd op de onbewaakte krui sing van spoorbaan en ver keersweg tweehonderdzesen vijpig maal een menschen- leven vernietigd! En steeds weer eischt de onbewaakte overweg slachtoffers; in de laatste weken werd ons land opnieuw opge schrikt door enkele dooddijke ongevallen. Het is onder den indruk van deze ontstellende ge beurtenissen, dat wij, in dit nummer van „Panorama", een beschouwing wijden aan het gevaar van den onbewaakten overweg. Een ontstellend cijfer en een dreigende waarschuwing. II et bedrijf der Nederlandsche Spoorwegen gaat met den tijd mede.- Steeds vernieuwing, steeds vooruitgang. De electrische trein verdrong, op belang rijke trajecten, de verouderde stoomtractie. Daarna AANTAL ONGEVALLEN AANTAL PERSONEN irden genomen dat helaas teikenjare op doodelijke ongevallen voorkomen, waar- dacht I In aanmerking moet worden onbewaakte overwegen bij moeilijk aan een bedraagt, naar de meening der deskundigen, 12% van het totaal. kwam de dieseltrein en thans glijden reeds de sierlijk ge stroomlijnde wagons der eerste diesel-electrische treinstellen over de baanvakken van ons spoorwegnet. De rijtijden werden, in den loop der jaren, aanzienlijk bekort, de nieuwe wagons zijn comfortabel en 'n perfect seinstelsel waarborgt het reizend publiek de grootst mogelijke veilig heid. Ongelukken met passagierstremen behooren in ons land tot de hooge uitzonderingenin 't afgeloopen jaar werd geen enkele spoorwegreiziger gewond of gedood! De dienst werkt snel en regelmatig, het stelsel der goedkoope avond retours be teekent een groote tegemoetkoming aan de smalle beurzen en eigenlijk zou er niets te klagen overblijven als de critiek zich niet steeds richtte naar hetzelfde punt, het zwakke punt van ieder spoorwegnetEn dat is de onbewaakte overweg. Het bekende waarschu wingsbord. waarmede in ons land de aandacht wordt gevestigd op den onbewaakten overweg.Het dub bele Andreas kruis duidt aan, dat hier een dubbels porig baanvak wordt genaderd. 20 km. is de maximum snelheid, waarmede 'n over weg bereden mag worden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 2