Ook in het buitenland tracht men de onbewaakte overwegen te beveiligen dooihet aanbrengen van automatische waarschuwingsinstallaties. Geheel links een proefsein
in Duitschland, een wit flikkerlicht wordt rood als een trein nadert en het aantal flikkeringen wordt van 45 tot 80 per minuut verhoogd. In 't midden een „Wig-wag"sein,
dat uit een slingerende lamp en een bel bestaat. Deze foto werd genomen in Frankrijk, waar ruim 32000 onbewaakte overwegen voorkomen Rechts een Belgisch waarschiiwings -
signaal, dat op dertig onbewaakte overwegen is aangebracht. Behalve een flikkerlicht draagt de paal tevens een signaalbei, die bij de nadering van een trein begint te luiden.
in het jaar
in gesloten
stand
in dalende
beweging
in open stand (hierin
begrepen vork- en
draaipalen)
1936
130
140
89
1937
133
110
76
Slechts in de zeer bijzondere gevallen, waar de be
langen van rijk, provincies, gemeenten en die der
spoorwegen samengaan, kunnen dergelijke, werken
worden uitgevoerd.
En nu de critiek. Na elk ongeval op een onbewaak-
ten overweg gaat opnieuw een storm van protesten
op. Terecht Maar toch ljjkt het ons van belang de
kwestie ook eens van den anderen kant te bezien.
De directie der N.S. gaf ons inzage van een merk
waardig lijstje dat wij hieronder afdrukken. Het
toont aan, dat bewaking en afsluiting van overwegen
geen algeheele veiligheid beteekenen.
AANRIJDINGEN VAN AFSLUITBOOMEN
Niet minder dan 319 maal vond in 1937 een aan
rijding plaats op een bewaakten overweg. Gelukkig
betreft het hier slechts aanrijding van afsluitboo-
men, vork- en draaipalen, maar wat te denken van
een weggebruiker, die zoo zorgeloos zijn voertuig
bestuurt, dat het in botsing komt met een gesloten
afsluitboom En toch is dit in 't afgeloopen jaar
liefst 133 keer geschied
Waaraan herkent men een
onbewaakten overweg?
MIet is natuurlijk van groot belang, dat 't publiek
onmiddellijk merkt dat een onbewaakte over
weg wordt genaderd. Daar
toe dienen de bekende
waarschuwingsborden (z.g.
Andreaskruisen), opval
lend rood en wit beschil
derd, zoodat zij tegen
eiken achtergrond scherp
afsteken. De paal van het
bord draagt een rooden re
flector, terwijl aan het waar
schuwingsbord eveneens te
zien is of men een enkel
of een dubbelsporig baan
vak nadert. Verschillende
overwegen worden boven
dien kenbaar gemaakt
door een vóór-waarschu
wingsbord. Dit bord is ge
plaatst op 150 m. afstand
voor den overweg en heeft
een internationaal over
eengekomen model. Op een
wit driehoekig veld staat
een zwarte locomotief afgebeeld, terwijl het geheel
is omgeven door een breeden rooden rand. Vroe
ger was een ander vóór-waarschuwingsbord in ge
bruik, dat men hier en daar nog aantreft. Het
bestaat uit een half Andreaskruis.
Ten overvloede worden de onbewaakte overwegen
in ons land aangeduid door hekken (z.g. vleugel- of
schrikhekken) ter weerszijden van den weg. Evenals
de waarschuwingsborden zijn deze hekken fel rood
en wit beschilderd.
-fiV-, Vv k A"
't
In twee-en-een-half jaar tijds werd op den onbewaakten overweg onder Berkum vier maal een auto door een
passeerenden trein gegrepen; twee dezer ongevallen eischten een menschenleven. Onze foto toont den zwaar
gehavenden auto van dr. D. Otten, den 29-jarigen medicus uit Dalfsen, die twee weken geleden werd gedood.
Let op! Gij nadert 'n onbewaakten over
weg! Een vóór-waarschuwingsbord, dat
op 150 m. vóór de spoorwegkruising is
opgesteld.
Van minstens even groot belang voor de beveili
ging is echter het uitzicht. Reeds van verre moeten
op den verkeersweg waarschuwingsborden en nade
rende treinen duidelijk waarneembaar zijn. Als de
weersgesteldheid 't uitzicht belemmert, hebben ma
chinisten en voertuigbestuurders der N.S. opdracht
om, bij nadering van onbewaakte
overwegen op een hoofdspoorweg,
herhaalde fluitsignalen te geven.
Een nieuwe vinding
Cen beveiliging, waarmede ook
in 't buitenland proeven wor
den genomen, is de automatische
waarschuwingsinstallatie. Sedert
ruim een jaar wordt een dergelijk
apparaat beproefd op den onbe
waakten overweg nabij Steenwijk.
Een onzer illustraties toont dit sig
naal de bekende rood-witto paal
met het dubbele Andreaskruis
draagt hier tevens een lieht-in-
stallatie. Hiermede wordt niet
alleen kenbaar gemaakt, dat men
een onbewaakten overweg nadert,
doch tevens of er een trein in
aantocht is, n.l. door 't vergroote
aantal flikkeringen per minuut en
de verandering van kleur van het licht.
De praktijk leert dat dit waarschuwingssein
goed voldoet. Hoewel de toepassing ervan beperkt
zal blijven, worden toch, in den loop van dit jaar,
meerdere overwegen met een dergelijk lichtsein
beveiligd. Een prachtige verbetering dus.
Doch zelfs 't meest betrouwbare waarschu
wingssysteem faalt, als 't publiek onvoldoende
aandacht besteedt aan de seinen!
„Veilig Verkeer
'%/eilig verkeer, luidde de leus, die alom in den
lande werd aangeheven, toen de toename van 't
snelverkeer steeds meer slachtoffers ging eischen.
Voorschriften en bepalingen werden ontworpen, de
pers voerde campagnes, veilig-verkeersweken wer
den gehouden, tentoonstellingen, radio-voordrachten
en lezingen volgden. Overal verrezen lichtseinen en
verkeersteekens. „Veilig Verkeer" was 'n slagzin,
Waar opletten geboden is. Met 'n snelheid van 80 km.
per uur raast de sneltrein over den onbewaakten
overweg in de dichte bosschen rond het dorp Vught.