Ook in het buitenland tracht men de onbewaakte overwegen te beveiligen dooihet aanbrengen van automatische waarschuwingsinstallaties. Geheel links een proefsein in Duitschland, een wit flikkerlicht wordt rood als een trein nadert en het aantal flikkeringen wordt van 45 tot 80 per minuut verhoogd. In 't midden een „Wig-wag"sein, dat uit een slingerende lamp en een bel bestaat. Deze foto werd genomen in Frankrijk, waar ruim 32000 onbewaakte overwegen voorkomen Rechts een Belgisch waarschiiwings - signaal, dat op dertig onbewaakte overwegen is aangebracht. Behalve een flikkerlicht draagt de paal tevens een signaalbei, die bij de nadering van een trein begint te luiden. in het jaar in gesloten stand in dalende beweging in open stand (hierin begrepen vork- en draaipalen) 1936 130 140 89 1937 133 110 76 Slechts in de zeer bijzondere gevallen, waar de be langen van rijk, provincies, gemeenten en die der spoorwegen samengaan, kunnen dergelijke, werken worden uitgevoerd. En nu de critiek. Na elk ongeval op een onbewaak- ten overweg gaat opnieuw een storm van protesten op. Terecht Maar toch ljjkt het ons van belang de kwestie ook eens van den anderen kant te bezien. De directie der N.S. gaf ons inzage van een merk waardig lijstje dat wij hieronder afdrukken. Het toont aan, dat bewaking en afsluiting van overwegen geen algeheele veiligheid beteekenen. AANRIJDINGEN VAN AFSLUITBOOMEN Niet minder dan 319 maal vond in 1937 een aan rijding plaats op een bewaakten overweg. Gelukkig betreft het hier slechts aanrijding van afsluitboo- men, vork- en draaipalen, maar wat te denken van een weggebruiker, die zoo zorgeloos zijn voertuig bestuurt, dat het in botsing komt met een gesloten afsluitboom En toch is dit in 't afgeloopen jaar liefst 133 keer geschied Waaraan herkent men een onbewaakten overweg? MIet is natuurlijk van groot belang, dat 't publiek onmiddellijk merkt dat een onbewaakte over weg wordt genaderd. Daar toe dienen de bekende waarschuwingsborden (z.g. Andreaskruisen), opval lend rood en wit beschil derd, zoodat zij tegen eiken achtergrond scherp afsteken. De paal van het bord draagt een rooden re flector, terwijl aan het waar schuwingsbord eveneens te zien is of men een enkel of een dubbelsporig baan vak nadert. Verschillende overwegen worden boven dien kenbaar gemaakt door een vóór-waarschu wingsbord. Dit bord is ge plaatst op 150 m. afstand voor den overweg en heeft een internationaal over eengekomen model. Op een wit driehoekig veld staat een zwarte locomotief afgebeeld, terwijl het geheel is omgeven door een breeden rooden rand. Vroe ger was een ander vóór-waarschuwingsbord in ge bruik, dat men hier en daar nog aantreft. Het bestaat uit een half Andreaskruis. Ten overvloede worden de onbewaakte overwegen in ons land aangeduid door hekken (z.g. vleugel- of schrikhekken) ter weerszijden van den weg. Evenals de waarschuwingsborden zijn deze hekken fel rood en wit beschilderd. -fiV-, Vv k A" 't In twee-en-een-half jaar tijds werd op den onbewaakten overweg onder Berkum vier maal een auto door een passeerenden trein gegrepen; twee dezer ongevallen eischten een menschenleven. Onze foto toont den zwaar gehavenden auto van dr. D. Otten, den 29-jarigen medicus uit Dalfsen, die twee weken geleden werd gedood. Let op! Gij nadert 'n onbewaakten over weg! Een vóór-waarschuwingsbord, dat op 150 m. vóór de spoorwegkruising is opgesteld. Van minstens even groot belang voor de beveili ging is echter het uitzicht. Reeds van verre moeten op den verkeersweg waarschuwingsborden en nade rende treinen duidelijk waarneembaar zijn. Als de weersgesteldheid 't uitzicht belemmert, hebben ma chinisten en voertuigbestuurders der N.S. opdracht om, bij nadering van onbewaakte overwegen op een hoofdspoorweg, herhaalde fluitsignalen te geven. Een nieuwe vinding Cen beveiliging, waarmede ook in 't buitenland proeven wor den genomen, is de automatische waarschuwingsinstallatie. Sedert ruim een jaar wordt een dergelijk apparaat beproefd op den onbe waakten overweg nabij Steenwijk. Een onzer illustraties toont dit sig naal de bekende rood-witto paal met het dubbele Andreaskruis draagt hier tevens een lieht-in- stallatie. Hiermede wordt niet alleen kenbaar gemaakt, dat men een onbewaakten overweg nadert, doch tevens of er een trein in aantocht is, n.l. door 't vergroote aantal flikkeringen per minuut en de verandering van kleur van het licht. De praktijk leert dat dit waarschuwingssein goed voldoet. Hoewel de toepassing ervan beperkt zal blijven, worden toch, in den loop van dit jaar, meerdere overwegen met een dergelijk lichtsein beveiligd. Een prachtige verbetering dus. Doch zelfs 't meest betrouwbare waarschu wingssysteem faalt, als 't publiek onvoldoende aandacht besteedt aan de seinen! „Veilig Verkeer '%/eilig verkeer, luidde de leus, die alom in den lande werd aangeheven, toen de toename van 't snelverkeer steeds meer slachtoffers ging eischen. Voorschriften en bepalingen werden ontworpen, de pers voerde campagnes, veilig-verkeersweken wer den gehouden, tentoonstellingen, radio-voordrachten en lezingen volgden. Overal verrezen lichtseinen en verkeersteekens. „Veilig Verkeer" was 'n slagzin, Waar opletten geboden is. Met 'n snelheid van 80 km. per uur raast de sneltrein over den onbewaakten overweg in de dichte bosschen rond het dorp Vught.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 3