..Ik beschuldig... m De ze film van Abel Dance is een der meest felle anti-oorlogsfilms, welke wij ooit onder oogen heb ben gehad. Door Film- Trust wordt lij thans in Nederland uitgebracht. oe harder er met oorlogs- materialen wordt gerinkeld, des te feller en realistischer worden ook de aanklachten, welke tegen een oorlog gericht zijn. Speciaal de film heeft in de laatste jaren reeds heel wat op dat gebied gepresteerd en kosten noch moeiten zijn ge spaard om maar zoo duidelijk en overtuigend mogelijk de verschrik kingen van een oorlog aan de rnen- schen voor te houden. Doch iedere film, hoe knap ook gemaakt, lijkt slechts even effect te hebben, waar schijnlijk wijl de menschen in het algemeen te oneerlijk zijn tegen over zichzelven en tegenover anderen, om die voorbeelden voorgoed voor oogen te houden. Hoe het zij, Abel Dance, een Fransche filmman van formaat, heeft thans met deze film andermaal een poging gewaagd, om de tastbare oorlogsonrust, welke nu over de wereld gaat, met een grandioos filmidee te lijf te gaan, waarbij het ongeloofelijke leed van een oorlog in al zijn ontzetting aan het menschdom wordt getoond. Hij roept de millioenen van alle nationaliteiten, die op het slagveld begraven liggen, op, om een ontzaglijke demonstratie te houden tegen den nieuwen oorlog, welke op stapel wordt gezet. Hun aanvoerder is een oud-gediende, die bezeten is van de idéé fixe een middel te vinden, dat een nieuwen oorlog kan voor komen. Hg vindt een glaspantser uit, dat de soldaten tegen de kogels beschermt, doch de vijand vindt weer een middel uit om die glaspantsers te vernietigen. Als hij dan ziet, dat al zijn middelen falen, roept hij in wilde kracht al de dooden op om hem te helpen. Zij geven aan die roepstem gehoor, verlaten hun graven en komen in dreigende De beide vrienden in het hospitaal, alwaar zij door een schikking ran het lot naast elkaar kwamen te liggen. Nog even grijpt de stervende de hand van zijn vriend en dan heeft de oorlog het laatste slachtoffer opgeeischt. massa's naar al de oorlogzuchtige levenden, om met hun afgrijselijke verminkingen de oorlogsbezetenen tot rede te brengen. Er volgt een ongeloofelijke chaos en daaruit wordt dan ten slotte een algemeen verbond van ontwapening en vrede gesloten. Dat de film begint met een liefdesduel aan het front, een duel van twee mannen om een vrouw, is begrijpelijk voor al degenen, die weten, dat het een Fransche film is. Dat liefdeselement kan nu eenmaal niet gemist worden in een film van Fransche makelij. Doch zoodra is Een oorlogsdorpje, zooals dat natuurgetrouw werd gecopieerd. Een der duizen den dorpjes, welke in den jongsten oorlog van de aarde werden weggeschoten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 32