De compagnie brengt een laatsten groet aan de kameraden, die het signaal van den wapenstilstand niet meer hoorden met iedere vezel van zijn lichaam probeert den nade renden oorlog tegen te houden. Deze film, welke geen enkel krenkend element voor wie ook inhoudt, moet alleen reeds vanwege de idee, welke zij bevat, door iederen volwassene gezien worden. Heel misschien wordt er iets mee bereikt, wat iedereen verlangt, doch niemand gelooft een permanente vTede. De man (Victor Francen) die aan zijn idéé iixe ten onder ging en door een waanzinnige wereld voor zijn waarschuwt ngen werd geslachtofferd. de film niet voor de helft gevorderd, of dat bescheiden drama wordt met geweld achteruir gedrongen door de grootste anti-oorlogmanifestatie, welke ooit te zien werd gegeven. Het geheele voorspel is büjkbaar slechts een middel geweest, om tot dien ontzettenden dans macabre te kunnen komen. Wanneer zoo'n film de menschen nog niet tot nadenken stemt, dan zijn ze waarschijnlijk reddeloos verloren. Want al zijn er dan ook reeds een twintig jaren overheen gegaan, de organisatie van oorlogsinvaliden, welke haar medewerking verleende, zorgt er wel voor, dat de herinnering aan den oorlog nog bij lange na niet is uitgewischt. Hun afschuweüjke verminkingen blijven voorloopig nog het mene-thekel voor de wereld. Victor Francen, die practisch alleen op den voorgrond treedt, speelt met 'n verbijsterende!! hartstocht de rol van Jean Diaz, den oud-strijder, die Het meisje, dat altijd bij haar gesneuvelden jongen wilde blijven, had bij de graven een klein verver- schingshuisje opgericht tot lafenis van de pelgrims. Het was ook in die omge ving dat Jean Diaz van zijn anti-oorlogsidee bezeten werd. Bij een hevig onweer deed hij aan dat meisje voor het eerst mededeelingen daarover.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 33