GemütlkWicit...
A
tyarzijt} dermic UMndtiv
BADEN BADEN
Larry yerdfieni een premie
floor Custom Gartliner
WW
60
DIITSCH VÜKKEEKSR1KEAU
13
Larry Brent was de jongste machi
nist van de Canadeesche Spoorweg
maatschappij de jongste, in leef
tijd en in dienstjaren. Hij bereed het
traject Halifax-Montreal en er was
geen station op die lijn, waar men niet
den spot met hem dreef. Want Larry
had een allerakeligst klein postuur, een
sproetig gezicht, koperdraadachtig haar
en een broodmagere gestalte, waarmee
hij in zijn overall meer op een vogelver
schrikker leek dan op een menscli van
vleesch en bloed.
Toen Tom Matters, die de oudste
machinist was van de lijn. van Larry's
aanstelling hoorde, sloeg hij een gat in
de lucht van verbazing en ergernis.
„Daar moet de duvel achter zitten,"
oordeelde, hij. „Er loopen minstens tien
stokers rond. die hun machinistendiplo
ma al jarenlang in hun zak hebben en
die nog veel langer in dienst zijn.
Waarom hebben ze die allemaal gepas
seerd voor zoo'n scharminkel, die hier
pas komt kijken De directie lijkt wel
gek hij heeft nogal 'n fraai figuur
voor de „car". Dat rooie gevaar haalt
het heele aanzien van het vak naar be
neden."
Tom Matters was een man van gezag
in de locomotiefloods en zijn minach
tend oordeel ging als een gevleugeld
woord langs de lijn. Niemand rekende
Larry eenige verdienste toe, die zijn
bevoorrechting kon verklaren en alge
meen nam men aan, dat hij een machti
gen kruiwagen moest hebben gehad, om
het op dertigjarigen leeftijd tot machi
nist te kunnen brengen.
Larry wist heel goed hoe men over
hem dacht langs de lijn en dat zijn aan
stelling becritiseerd werd. Maar hij trok
er zich niets van aan en ging er met geen
woord tegen in. Had hij willen spreken,
dan zou hij een lachwekkend verhaaltje
ten beste hebben kunnen geven van
zijn mondeling examen, waarbij vier
ingenieurs den spot met, hem dachten
te drijven met hun ingewikkelde pro
blemen en die hij schaakmat had gezet
met zijn helder inzicht en gevatte ant
woorden. Vernuft en koelbloedigheid
zijn ook op de locomotief nog iets waard
en de loffelijke aanteekening op zijn
diploma had hem den voorrang gegeven
boven alle andere en oudere stokers
van de „Canadeesche."
Dat Larry Brent niet veel waard was
voor de locomotief, zooals Tom Matters
beweerde, werd bewezen door de prac-
tijk. Er leefde een sportieve eerzucht
onder de machinisten, om elkander in
zuinig en snel rijden de loef af te ste
ken. De directie loofde maandelijksehe
premies uit voor de machinisten, die
bijzonder oplettend waren, het zuinigst
stookten en de snelste rijtijden maak
ten. Alle machinisten hadden al eens
zoo'n premie verdiend en de meesten
zelfs meer dan een. Alleen Larry's naam
kwam nooit op de puntenlijst voor. Hij
reed stipt op tijd, kwam nooit een mi
nuut te laat maar ook nooit te vroeg,
verbruikte precies de vastgestelde hoe
veelheid brandstof en hield geen liter,
smeerolie in de maand of zelfs maar
een kilo poetskatoen over.
„Hij leert bet nooit," zei Tom Mat
ters op een dag minachtend in de loods
tegen zijn collega's. „Hij heeft de heele
maand trein 39 gereden en het is opge
legd pandoer, dat ik daar tien dollar
uithaal in een maand. Het is de zuinigste
car van het heele depot met een vuur-
kist, waarop zelfs de duvel jaloerscli zou
kunnen worden. Hij leert het nooit, zeg
ik je. Den eersten keer, dat hij een pre
mie haalt geeft ik een rondje voor de
heele loods...."
Het „rondje" van Tom Matters vond
eveneens zijn weg langs de lijn. Er word
zelfs op gewed, of hij liet binnen een
jaar zou verliezen of winnen. De roeke-
loozen, die Larry's eerzucht hooger
hadden aangeslagen dan het oordeel
van Tom Matters, betaalden, toen het
jaar verstreken was Larry had niet
één premie naar zich toegehaald.
„Ik heb het jullie wel voorspeld," zei
Tom Matters triomfantelijk tegen de
verliezers, „geen menscli kan méér
geven dan hij hééft. En in Larry Brent,
zit niet veel als machinist."
Dit geringschattend oordeel hield
stand, totdat die jammerlijke geschiede
nis voorviel met trein 1016, waarmee
Larry bewees, hoeveel hij precies waard
was als machinist. Het was hartje win
ter en Larry bracht 1016 van Halifax
naar Montreal. Trein 1016 was een snel
trein, die Noord-Amerika doorsneed van
den Atlantischen tot, den Grooten Oce
aan en die gewoonlijk „uitverkocht" was.
Ook dezen keer waren bijna alle plaat
sen bezet. Larry vertrok 's middags en
zou om negen uur in den avond in Mon
treal aankomen. Het was beestachtig
weer met storm en hagel en om zeven
uur kreeg trein 1016 met een sneeuw
jacht te kampen. Larry kon geen tien
meter voor zich uit zien, maar hij kon
erop rekenen dat de lijn veilig was.
Precies op tijd naderde hij Montreal.
De storm had geen invloed gehad op
zijn rijtijd hij had gehaald uit de car
wat er in zat. Ongeveer duizend meter
voor het station Montreal overviel hem
echter het noodlot. De trein minderde
snelheid en passeerde den eersten wis
sel. Larry keek scherp uit en alles stond
veilig. Doch toen hij den tweeden wissel
naderde, ontdekte hij eensklaps een
rood achterlicht voor zich. Hij had zelfs
geen tijd meer om te denken zijn ge
hoor werd verdoofd door een vreese
lijken slag, hij viel door zijn knieën en
zag met, een verwezen blik, hoe de stokei
van de locomotief sprong. Plotseling
werd hij opgenomen en weggesmakt
héél ver weg, naar hij dacht, maar toch
niet verder dan twintig meter van de
lijn. Er klonk nog een gekraak na - en
daarna werden alle geluiden overstemd
door het hulpgeroep en het gekerm vai
de gewonden. Trein 1016 had een lokaa
trein aangereden, die was blijven staan
voor een ondergesneeuwden wissel en d<
seinhuiswachter had verzuimd den snel
trein op te houden.
Het ongeluk, veroorzaakt door trein
1016, liep betrekkelijk goed af. D<
materieele schade was aanzienlijk, maai
van de reizigers waren er slechts
eenige tientallen gewond en geen van
allen ernstig. De „Canadeesche" ha
echter wél een ernstig verlies te be
treuren.
Een kwartier na het ongeluk was di
ramp aan het station Halifax bekend
Tom Matters was de eerste, aan wien di
chef het vertelde en onmiddellijk bracht
hij het noodlottige nieuws naar de loco
motiefloods over.
„Jongens," zei hij met een vreemde
stem en zijn pet in zijn hand, „er zar
toch nog veel méér dan 'n machinist in
dien kleinen Larry Brent. Hij heeft, een
ongeluk gehad met 1016. De locomotief
is gekanteld en er bestond groot gevaai
voor een ontploffing van den ketel en
hoeveel mensclienlevens dat kon heb
ben gekost weten we allemaal. Larry
zag het gevaar nog bijtijds in en is erop
gekropen, om den stoom af te sluiten.
Er staat duizend dollar belooning op
zooiets. 't, Is Larry's eerste premie, maar
jammer genoeg heeft ie er zijn leven voor
gegeven
Luistert eens naar de vullende alleraardigste
,0f
geschiedenis, die I. A. Nederbragt in zijn boch
„Celouterd en gestaaldheeft verteld.
f
n "Tvr— 'm
Dat viel speciaal up bij een
„Drahlseilbahn", die uitgehou
wen is in de helling van het
Zwarte Wnud en voert naar
een hoog punt in de omgeving.
Hier was het nu dal een van
onze geleiders de opmerking
maakte, dat daar in de omge
ving meer bnomen stonden dan
men in geheel Holland zou
kunnen vinden, en men zou dan
ook zeker kunnen zeggen, dat
dóór meer „Hollander" waren,
dan geheel Holland telt!
Wereldberoemde badplaats in het Zwarte Woud, legen rheumaliek jicht en catarrhe.
CASINO: Bouletle - Baccara - Hlondyke. Directe treinverbinding van
Holland naar Baden-Baden. Prospectus verkrijgbaar hij hel üuitsche
Verkeersbureau te Amsterdam C., Halverst raat III, of recht
streeks bij de „Bader- u. Hurverwaltung" te Baden-Baden.
REDUCTIE
op de
biljetten van
de Duitsche
spoorwegen
COUPON
Een niet te venalen woord,
waarin alle sfeer en charme van de befaamde Duitsche
gastvrijheid ligt besloten. Kom naar Duitschlandeen
bevriend volk wacht U, een land vol schoonheden biedt
U zijn schatten. Nassau met zijn rijkdom aan historische
plekjes, de bakermat van het
Nederlandsche vorstenhuis, ver
dient in dit jaar wel dubbel Uw belangstelling.
De 60°/u reductie der Duitsche spoorwegen maken
het reizen goedkoop. De voordeelige reismarken hou
den de kosten van Uw verblijf laag. Inlichtingen en
prospectussen door de bekende reisbureaux of door het
AMSTERDAM!. KA I.VKKKTK. 111
Uitknippen m ver
zenden al* drukwerk,
porto M 2 f-. aan het
Duitsch Verkeersbur.,
Kalvrrvtr Ul.A'damC.
Zendt mij gratis en
franco een geïllustr.
brochure over:
Ml