GemütlkWicit... A tyarzijt} dermic UMndtiv BADEN BADEN Larry yerdfieni een premie floor Custom Gartliner WW 60 DIITSCH VÜKKEEKSR1KEAU 13 Larry Brent was de jongste machi nist van de Canadeesche Spoorweg maatschappij de jongste, in leef tijd en in dienstjaren. Hij bereed het traject Halifax-Montreal en er was geen station op die lijn, waar men niet den spot met hem dreef. Want Larry had een allerakeligst klein postuur, een sproetig gezicht, koperdraadachtig haar en een broodmagere gestalte, waarmee hij in zijn overall meer op een vogelver schrikker leek dan op een menscli van vleesch en bloed. Toen Tom Matters, die de oudste machinist was van de lijn. van Larry's aanstelling hoorde, sloeg hij een gat in de lucht van verbazing en ergernis. „Daar moet de duvel achter zitten," oordeelde, hij. „Er loopen minstens tien stokers rond. die hun machinistendiplo ma al jarenlang in hun zak hebben en die nog veel langer in dienst zijn. Waarom hebben ze die allemaal gepas seerd voor zoo'n scharminkel, die hier pas komt kijken De directie lijkt wel gek hij heeft nogal 'n fraai figuur voor de „car". Dat rooie gevaar haalt het heele aanzien van het vak naar be neden." Tom Matters was een man van gezag in de locomotiefloods en zijn minach tend oordeel ging als een gevleugeld woord langs de lijn. Niemand rekende Larry eenige verdienste toe, die zijn bevoorrechting kon verklaren en alge meen nam men aan, dat hij een machti gen kruiwagen moest hebben gehad, om het op dertigjarigen leeftijd tot machi nist te kunnen brengen. Larry wist heel goed hoe men over hem dacht langs de lijn en dat zijn aan stelling becritiseerd werd. Maar hij trok er zich niets van aan en ging er met geen woord tegen in. Had hij willen spreken, dan zou hij een lachwekkend verhaaltje ten beste hebben kunnen geven van zijn mondeling examen, waarbij vier ingenieurs den spot met, hem dachten te drijven met hun ingewikkelde pro blemen en die hij schaakmat had gezet met zijn helder inzicht en gevatte ant woorden. Vernuft en koelbloedigheid zijn ook op de locomotief nog iets waard en de loffelijke aanteekening op zijn diploma had hem den voorrang gegeven boven alle andere en oudere stokers van de „Canadeesche." Dat Larry Brent niet veel waard was voor de locomotief, zooals Tom Matters beweerde, werd bewezen door de prac- tijk. Er leefde een sportieve eerzucht onder de machinisten, om elkander in zuinig en snel rijden de loef af te ste ken. De directie loofde maandelijksehe premies uit voor de machinisten, die bijzonder oplettend waren, het zuinigst stookten en de snelste rijtijden maak ten. Alle machinisten hadden al eens zoo'n premie verdiend en de meesten zelfs meer dan een. Alleen Larry's naam kwam nooit op de puntenlijst voor. Hij reed stipt op tijd, kwam nooit een mi nuut te laat maar ook nooit te vroeg, verbruikte precies de vastgestelde hoe veelheid brandstof en hield geen liter, smeerolie in de maand of zelfs maar een kilo poetskatoen over. „Hij leert bet nooit," zei Tom Mat ters op een dag minachtend in de loods tegen zijn collega's. „Hij heeft de heele maand trein 39 gereden en het is opge legd pandoer, dat ik daar tien dollar uithaal in een maand. Het is de zuinigste car van het heele depot met een vuur- kist, waarop zelfs de duvel jaloerscli zou kunnen worden. Hij leert het nooit, zeg ik je. Den eersten keer, dat hij een pre mie haalt geeft ik een rondje voor de heele loods...." Het „rondje" van Tom Matters vond eveneens zijn weg langs de lijn. Er word zelfs op gewed, of hij liet binnen een jaar zou verliezen of winnen. De roeke- loozen, die Larry's eerzucht hooger hadden aangeslagen dan het oordeel van Tom Matters, betaalden, toen het jaar verstreken was Larry had niet één premie naar zich toegehaald. „Ik heb het jullie wel voorspeld," zei Tom Matters triomfantelijk tegen de verliezers, „geen menscli kan méér geven dan hij hééft. En in Larry Brent, zit niet veel als machinist." Dit geringschattend oordeel hield stand, totdat die jammerlijke geschiede nis voorviel met trein 1016, waarmee Larry bewees, hoeveel hij precies waard was als machinist. Het was hartje win ter en Larry bracht 1016 van Halifax naar Montreal. Trein 1016 was een snel trein, die Noord-Amerika doorsneed van den Atlantischen tot, den Grooten Oce aan en die gewoonlijk „uitverkocht" was. Ook dezen keer waren bijna alle plaat sen bezet. Larry vertrok 's middags en zou om negen uur in den avond in Mon treal aankomen. Het was beestachtig weer met storm en hagel en om zeven uur kreeg trein 1016 met een sneeuw jacht te kampen. Larry kon geen tien meter voor zich uit zien, maar hij kon erop rekenen dat de lijn veilig was. Precies op tijd naderde hij Montreal. De storm had geen invloed gehad op zijn rijtijd hij had gehaald uit de car wat er in zat. Ongeveer duizend meter voor het station Montreal overviel hem echter het noodlot. De trein minderde snelheid en passeerde den eersten wis sel. Larry keek scherp uit en alles stond veilig. Doch toen hij den tweeden wissel naderde, ontdekte hij eensklaps een rood achterlicht voor zich. Hij had zelfs geen tijd meer om te denken zijn ge hoor werd verdoofd door een vreese lijken slag, hij viel door zijn knieën en zag met, een verwezen blik, hoe de stokei van de locomotief sprong. Plotseling werd hij opgenomen en weggesmakt héél ver weg, naar hij dacht, maar toch niet verder dan twintig meter van de lijn. Er klonk nog een gekraak na - en daarna werden alle geluiden overstemd door het hulpgeroep en het gekerm vai de gewonden. Trein 1016 had een lokaa trein aangereden, die was blijven staan voor een ondergesneeuwden wissel en d< seinhuiswachter had verzuimd den snel trein op te houden. Het ongeluk, veroorzaakt door trein 1016, liep betrekkelijk goed af. D< materieele schade was aanzienlijk, maai van de reizigers waren er slechts eenige tientallen gewond en geen van allen ernstig. De „Canadeesche" ha echter wél een ernstig verlies te be treuren. Een kwartier na het ongeluk was di ramp aan het station Halifax bekend Tom Matters was de eerste, aan wien di chef het vertelde en onmiddellijk bracht hij het noodlottige nieuws naar de loco motiefloods over. „Jongens," zei hij met een vreemde stem en zijn pet in zijn hand, „er zar toch nog veel méér dan 'n machinist in dien kleinen Larry Brent. Hij heeft, een ongeluk gehad met 1016. De locomotief is gekanteld en er bestond groot gevaai voor een ontploffing van den ketel en hoeveel mensclienlevens dat kon heb ben gekost weten we allemaal. Larry zag het gevaar nog bijtijds in en is erop gekropen, om den stoom af te sluiten. Er staat duizend dollar belooning op zooiets. 't, Is Larry's eerste premie, maar jammer genoeg heeft ie er zijn leven voor gegeven Luistert eens naar de vullende alleraardigste ,0f geschiedenis, die I. A. Nederbragt in zijn boch „Celouterd en gestaaldheeft verteld. f n "Tvr— 'm Dat viel speciaal up bij een „Drahlseilbahn", die uitgehou wen is in de helling van het Zwarte Wnud en voert naar een hoog punt in de omgeving. Hier was het nu dal een van onze geleiders de opmerking maakte, dat daar in de omge ving meer bnomen stonden dan men in geheel Holland zou kunnen vinden, en men zou dan ook zeker kunnen zeggen, dat dóór meer „Hollander" waren, dan geheel Holland telt! Wereldberoemde badplaats in het Zwarte Woud, legen rheumaliek jicht en catarrhe. CASINO: Bouletle - Baccara - Hlondyke. Directe treinverbinding van Holland naar Baden-Baden. Prospectus verkrijgbaar hij hel üuitsche Verkeersbureau te Amsterdam C., Halverst raat III, of recht streeks bij de „Bader- u. Hurverwaltung" te Baden-Baden. REDUCTIE op de biljetten van de Duitsche spoorwegen COUPON Een niet te venalen woord, waarin alle sfeer en charme van de befaamde Duitsche gastvrijheid ligt besloten. Kom naar Duitschlandeen bevriend volk wacht U, een land vol schoonheden biedt U zijn schatten. Nassau met zijn rijkdom aan historische plekjes, de bakermat van het Nederlandsche vorstenhuis, ver dient in dit jaar wel dubbel Uw belangstelling. De 60°/u reductie der Duitsche spoorwegen maken het reizen goedkoop. De voordeelige reismarken hou den de kosten van Uw verblijf laag. Inlichtingen en prospectussen door de bekende reisbureaux of door het AMSTERDAM!. KA I.VKKKTK. 111 Uitknippen m ver zenden al* drukwerk, porto M 2 f-. aan het Duitsch Verkeersbur., Kalvrrvtr Ul.A'damC. Zendt mij gratis en franco een geïllustr. brochure over: Ml

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 13