DE SCHEEPVAARTVERBINDING IV'edlerland-Aivierika IN DEN LOOP DER TIJDEN SLOT oor J. CKr. de door JL CKr. de R oever OUD-GEZAGVOERDER TER KOOPVAARDIJ Op dt commandobrug der „Nieuw Amsterdam"Van Het vernuftig bedachte schakelbord op de commandobrug, met 47 lampjes en knopjes, waarmede men hieruit wordt deze drijvende stad bestuurd; min ziet hier in een oogwenk de hydraulisch-pneumatische installatie voor het sluiten der waterdichte schotten in de machine-telegrafen, het stuurrad en de compassen. werking kan stellen. Hieronder mogen tot besluit van deze arti kelenreeks een kort overzicht volgen van de voornaamste we derwaardigheden van de N. A. S. M. en enkele bijzonderheden omtrent de laatste aanwinst, de met zoo gunstig gevolg in de vaart gebrachte „Nieuic Amsterdam" Gaarne kwijten we ons kier nog even van den aangenainen plicht, de directie van het Nederlandsche Historische Scheep vaart-Museum te Amsterdam dank te zeggen voor de welwillendheid, waarmee ze ons toe stond gebruik te maken van haar archieven. De reproducties van enkele oudere schepen- typen zijn naar oude prenten vervaardigd, haar rijke verzameling aanwezig. Hendrik, gemaal van H. M. de Koningin, het be schermheerschap aanvaardde, was bijzonder gunstig. In 1911 wordt een nieuw 35.000 ton groot passa giersschip te Belfast besteldde „Statendam", Dit schip was echter bij het uitbreken van den wereld oorlog nog niet gereed het werd tijdens den oorlog door de Engelschen in gebruik genomen (dwanghuur) en werd onder den naam „Justitia" door Duitsche onderzeebooten getorpedeerd. In het tijdperk, voorafgaand aan den oorlog, werd de vloot der H.A.-lijn belangrijk uitgebreid Een hoekje van de ruime en gezellig ingerichte kinderspeelkamer, waar kleineren en grooteren zich kunnen vermaken met allerlei speeltuig. Na een periode van allerlei tegenslagen dan komt in 1897 eenige opleving; de N.A.S.M. voegt aan haar ouden naam den naam van „Holland- Amerikalijn" toe en herdenkt in 't d.a.v. jaar 1898 haar 25-jarig bestaan onder betere vooruit zichten het vervoer van kajuitspassagiers neemt belangrijk toe; de aandeelen stijgen van 80% tot boven pari! Het jaar 1900, waarin Z.K.H. prins van nog geen 100.000 R.T. bruto in 1903 werd de tonnage op gevoerd tot 208.000 in 1913. Bij het uitbreken van den oorlog zag ook de H.A.L. zich voor veel moeilijkheden geplaatst. Eerst een groote stroom van gestrande passa giers, die naar de V.S. terug wilden daarna stilstand in dit vervoer, doch vrachtvervoer stijgend tegen ongekend hooge vrachtprijzen. Vele schepen gaan verloren door torpedeeren, op mijnen loopen of door beslagleggen. Niet tegenstaande dit alles worden reusachtige sommen verdiend en wordt na afloop van den oorlog de vloot weder aanmerkelijk uitgebreid. In 1921 laat de ophanden zijnde crisis zich reeds gevoelen en moeten enkele schepen worden opgelegd in 1922 volgen er nog meerdere schepen, die opgelegd moeten worden. Tot overmaat van ramp wordt in de V.S. een nieuwe wet op de im migratie afgekondigd, waarbij Blechts een beperkt aantal immigranten van elke natie wordt toegelaten. Het is niet te verwonderen, dat het gouden jubileum der H.A.-lijn, dat in 1923 herdacht werd, onder ge drukte omstandigheden plaats had. Wegens het sterk verminderd emigranten-vervoer werden de opgelegde schepen ingericht voor het Een gezellig zitje met radio-apparaat en schemer lamp in een der luxe-hutten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 28