DE SCHEEPVAARTVERBINDING
IV'edlerland-Aivierika
IN DEN LOOP DER
TIJDEN
SLOT
oor J. CKr. de
door JL CKr. de R oever
OUD-GEZAGVOERDER TER KOOPVAARDIJ
Op dt commandobrug der „Nieuw Amsterdam"Van Het vernuftig bedachte schakelbord op de commandobrug, met 47 lampjes en knopjes, waarmede men
hieruit wordt deze drijvende stad bestuurd; min ziet hier in een oogwenk de hydraulisch-pneumatische installatie voor het sluiten der waterdichte schotten in
de machine-telegrafen, het stuurrad en de compassen. werking kan stellen.
Hieronder mogen tot
besluit van deze arti
kelenreeks een kort
overzicht volgen van
de voornaamste we
derwaardigheden van de N. A. S. M. en
enkele bijzonderheden omtrent de laatste
aanwinst, de met zoo gunstig gevolg in de
vaart gebrachte „Nieuic Amsterdam"
Gaarne kwijten we ons kier nog even van
den aangenainen plicht, de directie van
het Nederlandsche Historische Scheep
vaart-Museum te Amsterdam dank te zeggen
voor de welwillendheid, waarmee ze ons toe
stond gebruik te maken van haar archieven.
De reproducties van enkele oudere schepen-
typen zijn naar oude prenten vervaardigd,
haar rijke verzameling aanwezig.
Hendrik, gemaal van H. M. de Koningin, het be
schermheerschap aanvaardde, was bijzonder gunstig.
In 1911 wordt een nieuw 35.000 ton groot passa
giersschip te Belfast besteldde „Statendam",
Dit schip was echter bij het uitbreken van den wereld
oorlog nog niet gereed het werd tijdens den oorlog
door de Engelschen in gebruik genomen (dwanghuur)
en werd onder den naam „Justitia" door Duitsche
onderzeebooten getorpedeerd.
In het tijdperk, voorafgaand aan den oorlog, werd
de vloot der H.A.-lijn belangrijk uitgebreid
Een hoekje van de ruime en gezellig ingerichte kinderspeelkamer, waar kleineren en grooteren zich kunnen
vermaken met allerlei speeltuig.
Na een periode van allerlei tegenslagen dan
komt in 1897 eenige opleving; de N.A.S.M. voegt
aan haar ouden naam den naam van „Holland-
Amerikalijn" toe en herdenkt in 't d.a.v. jaar
1898 haar 25-jarig bestaan onder betere vooruit
zichten het vervoer van kajuitspassagiers neemt
belangrijk toe; de aandeelen stijgen van 80% tot
boven pari! Het jaar 1900, waarin Z.K.H. prins
van nog geen 100.000
R.T. bruto in 1903
werd de tonnage op
gevoerd tot 208.000
in 1913.
Bij het uitbreken van den oorlog zag ook de
H.A.L. zich voor veel moeilijkheden geplaatst.
Eerst een groote stroom van gestrande passa
giers, die naar de V.S. terug wilden daarna
stilstand in dit vervoer, doch vrachtvervoer
stijgend tegen ongekend hooge vrachtprijzen.
Vele schepen gaan verloren door torpedeeren,
op mijnen loopen of door beslagleggen. Niet
tegenstaande dit alles worden reusachtige
sommen verdiend en wordt na afloop van den
oorlog de vloot weder aanmerkelijk uitgebreid.
In 1921 laat de ophanden zijnde crisis zich
reeds gevoelen en moeten enkele schepen worden
opgelegd in 1922 volgen er nog meerdere schepen,
die opgelegd moeten worden. Tot overmaat van
ramp wordt in de V.S. een nieuwe wet op de im
migratie afgekondigd, waarbij Blechts een beperkt
aantal immigranten van elke natie wordt toegelaten.
Het is niet te verwonderen, dat het gouden jubileum
der H.A.-lijn, dat in 1923 herdacht werd, onder ge
drukte omstandigheden plaats had.
Wegens het sterk verminderd emigranten-vervoer
werden de opgelegde schepen ingericht voor het
Een gezellig zitje met radio-apparaat en schemer
lamp in een der luxe-hutten.