De comfortabel ingerichte rookzaal der kajuitsklasse.
Ook in de derde-klas-huiten treft men een prachtige accommodatie aam,.
toeristenvervoer (1923/1925) en in 1926 wordt een
aanvang gemaakt met eenige toeristen-reizen, die een
looilend vooruitzicht bieden.
In 1929 wordt bet s.s. „Statendam", groot 28.291
R.T. bruto, aan de vloot toegevoegd. Voor dit stoom
schip werd door de Britsche regeering het materiaal
geleverd als compensatie voor het verlies van de
vorige „Statendam", die tijdens den oorlog onder
den naam „Justitia" verloren ging.
October 1935 wordt bij de Rotterdamsche Droog
dokmaatschappij het s.s. Nieuw Amsterdam" be
steld.
Na een periode van 14 jaar, dat de H.A.-lijn geen
dividend kon uitkeeren, komt er in 1936 eenige op
leving, zoodat over dat jaar een matig dividend aan
aandeelhouders kon worden toegekend.
Den lOden April 1937 werd het bij de Rotter-
damsehe Droogdokmaatschappij gebouwde stoom
schip „Nieuw Amsterdam" door H.M. de Koningin te
water gelaten.
Het jaar 1937 had verder een gunstig verloop alle
schepen waren het geheele jaar in de vaart, zelfs
moest er nu en dan scheepsruimte bij gehuurd wor
den. En voor de komende jaren zal het parool moeten
zijn uitkijken en afwachten
Voor de Holland-Amerikalijn zijn thans nog in
aanbouw 2 motor-vracht- en passa isrsschepen de
„Noordam" en de „Zaandam", ieder groot i 9250
ton D.W. en 2 motor-vrachtschepen „Sommels-
dijk" en „Soestdijk", ieder van 10.000 ton D.W.
Behalve deze 4 in aanbouw zijnde schepen bezit
de H.A.-lijn thans, met inbegrip van haar nieuwste
aanwinst de „Nieuw Amsterdam", negen passa
giersschepen, waarvan men zal hebben opgemerkt
dat de namen alle op „dam" eindigen, tot een ge
zamenlijke tonnenmaat van 154.966 reg. ton, terwijl
de elf vrachtschepen, welker namen alle op „dijk"
eindigen, een gezamenlijke tonnage hebben van
87.151 reg. ton.
Behalve de tenders en lichters voor havendiensten
heeft de Holland-Amerikalijn dus momenteel aan
zeeschepen een totaal van 20 schepen met een ge-
zameulijken inhoud van 242.117 registerton.
Een der groote keukens, waar de maaltijden voor de
opvarenden worden klaargemaakt.
Wij zouden niet volledig zijn, als wij nu tot be
sluit nog niet een en ander mededeelden over het
nieuwe passagiersschip de „Nieuw Amsterdam",
waarover in de laatste dagen zooveel berichten in
de pers de ronde deden, zoowel tijdens den proef
tocht als bij het bezichtigen van het
schip door H.M. de Koningin op 8
April j.l.
Zooals reeds hiervoor in korte bewoor
dingen werd vermeld, werd dit sieraad
van de Nederlandsche koopvaardij
vloot in Nederland gebouwd en wel
op een der hellingen van de „Rot-
terdamsche D roogdokmaatsohappij
het werd den lOden April 1937 door
H.M. de Koningin gedoopt en te water
gelaten. En er mag hier zeker niet
onvermeld blijven, dat de Nederland
sche regeering bij den aanbouw van
het reusachtige schip daadwerkelijk
van haar belangstelling getuigde in een
zoo bij uitstek nationale industrie, door
de financiering van den aanbouw mo
gelijk te maken met het verleenen
van een voorschot uit 's rijks schatkist-
van ruim elf en een half millioen gulden.
Het is thans het grootste koopvaardij
schip van ons land. Aanvankelijk ge
schat op 33.000 ton, bleek de inhoud
bjj de officieele meting nog aanmer
kelijk grooter te zijn en welbruto-
inhoud 36.287,27 registertonnen en
netto-inhoud 21.495,94 dito.
De „Nieuw Amsterdam" is een z.g.
dubbelschroefturbine-stoomschip, d.w.z.
dat het tweeling-schroeven heeft en de
voortstuwing door middel van turbines
geschiedt. De beide schroefassen heb
ben een diameter van 520 mm. Het
aantal turbines bedraagt achtvier op elke as,
waarvan één voorschakel turbine voor elke as. Het
totaal vermogen bedraagt 34000 pk.
Men rekent op een gemiddelde vaart van 20,5 mijl.
Tijdens den technischen proeftocht werd langs de
gemeten mijl een vaart van 21,8 mijl geconstateerd.
De hoofdafmetingen van het schip zijn
Lengte 217,52, breedte 26,90 en holte
15,23 meter.
Deze maten zeggen den
leek niet veel, maar een
deskundige zal vol bewon
dering staan bij het hooren
van deze afmetingen.
Voor de aardigheid en
om onzen lezers eenig idee
te geven van de enorme
grootte van dit schip, plaat
sen wij hierbij een schets
van den toren van de
Westerkerk te Amsterdam
en daarbij den romp van
de „Nieuw Amsterdam".
De toren is, zooals alge
meen bekend, 85 meter
hoog van de straat tot
aan het haantje en het
schip is ruim 2 maal zoo
lang en toch lijkt ons die
toren 'n respectabele hoogte
te hebben, als wij er zoo
tegen op zien.
Het schip kan 1232 pas
sagiers vervoeren en de
bemanning zal uit 650 koppen bestaan, zoodat het
totaal aantal opvarenden, als het volgeboekt is, 1882
zal bedragen.
De passagiers worden gehuisvest in 12 super
luxe-hutten, 268 eerste-klasse-hutten, 187 toeris
tenhutten, en 82 derde-klasse-hutten.
Er zijn 377 badkamers en 242 douche
kamers, alle met toilet».-voor de passa
giers beschikbaar.
Er zijn in totaal22 reddingsbooten
aan boord, plaats biedende aan 1946
personen. Van deze booten kunnen er
16 voortbewogen worden door middel
van handkracht op een schroef (het
z.g. Flemingspatent) en de overige
6 door middel van dieselmotoren
van deze 6 booten zijn er 2 voorzien
van een radio-installatie.
Het schip heeft 10 dekken en een
commandobrug.
Verdere bijzonderheden zijn nog dat
van de 24 luxe-hutten er 12 voorzien
zijn van eigen radio op het bovenste
promenadedek bevindt zich een palm-
courtverder zijn er 2 zwembassins
en een wegneembaar bassin, 2 kinder
speelkamers, 1 gymnastiekzaal met zon
nebad, 1 hondenkennel, 1 Squashracket-
eourt, 8 personenliften en 5 liften voor
goederen, 4 roltrappen voor bediening in
eetzalen 1ste en toeristen-klasse, 2 hos
pitalen en operatiekamer 1 wasscherij
waarin 15 electrische waschmachines.
Voorts is de veiligheid van het schip
verzekerd door 48 schuifdeuren in de
waterdichte schotten, die niet alleen, elk
voor zich, vanaf de commandobrug
kunnen worden gesloten, doch ook ter
plaatse door passagiers zelf behandel
baar zijn. Er bevindt zich ook een afzonderlijke
ritueele keuken, behalve de gewone keuken, die
40 m. lang en 25 m. breed is
Als bijzonderheid valt ook nog te vermelden, dat
de beide schoorsteenen van dit reuzenschip 12 m.
hoog, 10j4 m. lang en 6 m. breed zijn, zoodat er
een huis van 3 verdiepingen in zou kunnen worden ge
bouwd
Het vlaggeschip „Nieuw Amsterdam" heeft
intusschen zijn maiden-trip over den Noord-
Atlantischen Oceaan naar New York aanvaard
onder commando van kapitein Bijl.
Naar wij vernamen is het schip volgeboekt
met passagiers, waaronder zich ook een gezelschap
industrieelen bevindt, dat een studiereis naar
Amerika maakt onder de auspiciën van de
„Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en
Handel" te Haarlem en de „Nederlandsch-Ameri-
kaansche Kamer van Koophandel" te Amsterdam
het ligt in het voornemen, dat dit gezelschap den
18den Juni a.s. te Rotterdam terugkeert, weder met
de „Nieuw Amsterdam".
H.M. de Koningin wenschte bij haar bezoek aan
boord aan kapitein Bijl „een goede reis" toe.
Bij de vele goede wenschen, die hem vóór zijn ver
trek met zijn trotsche schip ongetwijfeld nog
toegevoegd werden, willen wij ook niet verzuimen
hem een voorspoedige reis en behouden thuiskomst
toe te wenschen
Wij hopen, dat de Nederlandsch-Amerikaansche
Stoom vaart-Maatschappij (Holland-Amerika-Lijn)
met dit luxueus ingericht schip een lange periode
van ongekend succes tegemoet gakt.