De comfortabel ingerichte rookzaal der kajuitsklasse. Ook in de derde-klas-huiten treft men een prachtige accommodatie aam,. toeristenvervoer (1923/1925) en in 1926 wordt een aanvang gemaakt met eenige toeristen-reizen, die een looilend vooruitzicht bieden. In 1929 wordt bet s.s. „Statendam", groot 28.291 R.T. bruto, aan de vloot toegevoegd. Voor dit stoom schip werd door de Britsche regeering het materiaal geleverd als compensatie voor het verlies van de vorige „Statendam", die tijdens den oorlog onder den naam „Justitia" verloren ging. October 1935 wordt bij de Rotterdamsche Droog dokmaatschappij het s.s. Nieuw Amsterdam" be steld. Na een periode van 14 jaar, dat de H.A.-lijn geen dividend kon uitkeeren, komt er in 1936 eenige op leving, zoodat over dat jaar een matig dividend aan aandeelhouders kon worden toegekend. Den lOden April 1937 werd het bij de Rotter- damsehe Droogdokmaatschappij gebouwde stoom schip „Nieuw Amsterdam" door H.M. de Koningin te water gelaten. Het jaar 1937 had verder een gunstig verloop alle schepen waren het geheele jaar in de vaart, zelfs moest er nu en dan scheepsruimte bij gehuurd wor den. En voor de komende jaren zal het parool moeten zijn uitkijken en afwachten Voor de Holland-Amerikalijn zijn thans nog in aanbouw 2 motor-vracht- en passa isrsschepen de „Noordam" en de „Zaandam", ieder groot i 9250 ton D.W. en 2 motor-vrachtschepen „Sommels- dijk" en „Soestdijk", ieder van 10.000 ton D.W. Behalve deze 4 in aanbouw zijnde schepen bezit de H.A.-lijn thans, met inbegrip van haar nieuwste aanwinst de „Nieuw Amsterdam", negen passa giersschepen, waarvan men zal hebben opgemerkt dat de namen alle op „dam" eindigen, tot een ge zamenlijke tonnenmaat van 154.966 reg. ton, terwijl de elf vrachtschepen, welker namen alle op „dijk" eindigen, een gezamenlijke tonnage hebben van 87.151 reg. ton. Behalve de tenders en lichters voor havendiensten heeft de Holland-Amerikalijn dus momenteel aan zeeschepen een totaal van 20 schepen met een ge- zameulijken inhoud van 242.117 registerton. Een der groote keukens, waar de maaltijden voor de opvarenden worden klaargemaakt. Wij zouden niet volledig zijn, als wij nu tot be sluit nog niet een en ander mededeelden over het nieuwe passagiersschip de „Nieuw Amsterdam", waarover in de laatste dagen zooveel berichten in de pers de ronde deden, zoowel tijdens den proef tocht als bij het bezichtigen van het schip door H.M. de Koningin op 8 April j.l. Zooals reeds hiervoor in korte bewoor dingen werd vermeld, werd dit sieraad van de Nederlandsche koopvaardij vloot in Nederland gebouwd en wel op een der hellingen van de „Rot- terdamsche D roogdokmaatsohappij het werd den lOden April 1937 door H.M. de Koningin gedoopt en te water gelaten. En er mag hier zeker niet onvermeld blijven, dat de Nederland sche regeering bij den aanbouw van het reusachtige schip daadwerkelijk van haar belangstelling getuigde in een zoo bij uitstek nationale industrie, door de financiering van den aanbouw mo gelijk te maken met het verleenen van een voorschot uit 's rijks schatkist- van ruim elf en een half millioen gulden. Het is thans het grootste koopvaardij schip van ons land. Aanvankelijk ge schat op 33.000 ton, bleek de inhoud bjj de officieele meting nog aanmer kelijk grooter te zijn en welbruto- inhoud 36.287,27 registertonnen en netto-inhoud 21.495,94 dito. De „Nieuw Amsterdam" is een z.g. dubbelschroefturbine-stoomschip, d.w.z. dat het tweeling-schroeven heeft en de voortstuwing door middel van turbines geschiedt. De beide schroefassen heb ben een diameter van 520 mm. Het aantal turbines bedraagt achtvier op elke as, waarvan één voorschakel turbine voor elke as. Het totaal vermogen bedraagt 34000 pk. Men rekent op een gemiddelde vaart van 20,5 mijl. Tijdens den technischen proeftocht werd langs de gemeten mijl een vaart van 21,8 mijl geconstateerd. De hoofdafmetingen van het schip zijn Lengte 217,52, breedte 26,90 en holte 15,23 meter. Deze maten zeggen den leek niet veel, maar een deskundige zal vol bewon dering staan bij het hooren van deze afmetingen. Voor de aardigheid en om onzen lezers eenig idee te geven van de enorme grootte van dit schip, plaat sen wij hierbij een schets van den toren van de Westerkerk te Amsterdam en daarbij den romp van de „Nieuw Amsterdam". De toren is, zooals alge meen bekend, 85 meter hoog van de straat tot aan het haantje en het schip is ruim 2 maal zoo lang en toch lijkt ons die toren 'n respectabele hoogte te hebben, als wij er zoo tegen op zien. Het schip kan 1232 pas sagiers vervoeren en de bemanning zal uit 650 koppen bestaan, zoodat het totaal aantal opvarenden, als het volgeboekt is, 1882 zal bedragen. De passagiers worden gehuisvest in 12 super luxe-hutten, 268 eerste-klasse-hutten, 187 toeris tenhutten, en 82 derde-klasse-hutten. Er zijn 377 badkamers en 242 douche kamers, alle met toilet».-voor de passa giers beschikbaar. Er zijn in totaal22 reddingsbooten aan boord, plaats biedende aan 1946 personen. Van deze booten kunnen er 16 voortbewogen worden door middel van handkracht op een schroef (het z.g. Flemingspatent) en de overige 6 door middel van dieselmotoren van deze 6 booten zijn er 2 voorzien van een radio-installatie. Het schip heeft 10 dekken en een commandobrug. Verdere bijzonderheden zijn nog dat van de 24 luxe-hutten er 12 voorzien zijn van eigen radio op het bovenste promenadedek bevindt zich een palm- courtverder zijn er 2 zwembassins en een wegneembaar bassin, 2 kinder speelkamers, 1 gymnastiekzaal met zon nebad, 1 hondenkennel, 1 Squashracket- eourt, 8 personenliften en 5 liften voor goederen, 4 roltrappen voor bediening in eetzalen 1ste en toeristen-klasse, 2 hos pitalen en operatiekamer 1 wasscherij waarin 15 electrische waschmachines. Voorts is de veiligheid van het schip verzekerd door 48 schuifdeuren in de waterdichte schotten, die niet alleen, elk voor zich, vanaf de commandobrug kunnen worden gesloten, doch ook ter plaatse door passagiers zelf behandel baar zijn. Er bevindt zich ook een afzonderlijke ritueele keuken, behalve de gewone keuken, die 40 m. lang en 25 m. breed is Als bijzonderheid valt ook nog te vermelden, dat de beide schoorsteenen van dit reuzenschip 12 m. hoog, 10j4 m. lang en 6 m. breed zijn, zoodat er een huis van 3 verdiepingen in zou kunnen worden ge bouwd Het vlaggeschip „Nieuw Amsterdam" heeft intusschen zijn maiden-trip over den Noord- Atlantischen Oceaan naar New York aanvaard onder commando van kapitein Bijl. Naar wij vernamen is het schip volgeboekt met passagiers, waaronder zich ook een gezelschap industrieelen bevindt, dat een studiereis naar Amerika maakt onder de auspiciën van de „Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel" te Haarlem en de „Nederlandsch-Ameri- kaansche Kamer van Koophandel" te Amsterdam het ligt in het voornemen, dat dit gezelschap den 18den Juni a.s. te Rotterdam terugkeert, weder met de „Nieuw Amsterdam". H.M. de Koningin wenschte bij haar bezoek aan boord aan kapitein Bijl „een goede reis" toe. Bij de vele goede wenschen, die hem vóór zijn ver trek met zijn trotsche schip ongetwijfeld nog toegevoegd werden, willen wij ook niet verzuimen hem een voorspoedige reis en behouden thuiskomst toe te wenschen Wij hopen, dat de Nederlandsch-Amerikaansche Stoom vaart-Maatschappij (Holland-Amerika-Lijn) met dit luxueus ingericht schip een lange periode van ongekend succes tegemoet gakt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 29