t l)e vroegere tinnen wijnbekers zijn thans vervangen door glazen met het wapen der Broederschap. Aan de bovenzijde is de witte zwaan duidelijk te herkennen. fff'»-;-'it i;- •uh-i"ii'rj"t -r^A Miei-VLviv 2~uuU I V, geweest om de geestelijke kracht van de Broeder schap te vernietigen. Integendeel. Zoowel reformatie katholicisme bleken meer levensvatbaarheid te hebben dan men had vermoed en men kwam tot de slotsom, dat het aanbeveling verdiende om de verbroedering der godsdiensten ook binnen den kring der Lieve-Vrouwe-Broederschap tot uiting te brengen, voornamelijk door het toelaten van her vormde leden. Volgens de nieuwe bepalingen mochten er voortaan niet meer dan zesendertig leden zijn, bestaande uit achttien katholieken en achttien hervormden. En het is in dezen vorm dat, ook op den dag van heden, de Broederschap is blijven bestaan. Met de nieuwe bepalingen verloor deze instelling echter tevens haar democratisch karakter en werden de aspirantleden alleen nog gekozen uit de burger lijke of geestelijke aristocratie. De naam „Zwanenbroeders", waaronder de leden algemeen bekend zijn, is ontleend aan het feit dat de Broederschap vroeger een jaarlijkschen feestmaal tijd hield, waarbij zwanen werden gegeten. Die zwaneninaaltijden dateerden al van 1483 en de laatste, waarover wordt gesproken, greep plaats in 1580. Toen prins Willem van Oranje in 1562 Den Bosch bezocht, werd hij op feestelijke wijze ingehaald door de Zwanenbroeders en naar aanleiding van dit Links Een van de waardevolle relikwieën der Broe derschap: een gezangboek, geschreven ten behoeve der leden en destijds bewaard in hun eigen kerkkoor in de St. Janskerk te s-Hertogenbosch Ieder lid heeft, niet alleen zijn eigen drinkbeker, maar ook zijn eigen zetel, voorzien van zijn eigen wapen. In het midden: de koninklijke zetels. bezoek beloofde de prins schriftelijk de Broederschap elk jaar zes zwanen te schenken. Een belofte die heel be langrijk was, daar men, niettegenstaande vele mondelinge en schriftelijke toe zeggingen, niet altijd over zwanen beschikte voor den jaarlijkschen feest maaltijd. Wie een zwaan schonk aan de Broe derschap kreeg den titel van ,,'s Heeren Zwanenbroeder' Willem de Zwijger was dit in tegen stelling met veel meeningen geen lid van de Broedersohapwel was dit echter het geval na hem, met alle Oranjes. Zoo ook met Hare Koninklijke Hoogheid prinses Juliana. De Zwanenbroeders, die terug kunnen zien op zoo'n prachtig arbeidsveld, komen thans nog ieder jaar bijeen in het tegenwoordige geheel gerestaureerde gebouw, het oorspronkelijke tehuis, dat ZV*A\FNMROKDKHS HMWH.1ILI.M1NA h'JMNCIN WH M.DIHLWDKN Z.Ü.HJPKIN!» 1IÏ>DWKMR NEDÜHLA>DEN yi» In de vergaderzaal hangt de lijst der leden, die voor de helft bestaan uit katholieken en voor de helft uit gereformeerden. Boren dit godsdienstverschil staan de leden der koninklijke familie, die altijd tot leden van de Broederschap worden benoemd. op 17 Februari 1483 door Gijsbert van der Poorten, gezworen broeder en priester, aan de Broederschap werd geschonken. En al worden er thans geen zwanen meer gegeten, al worden de tinnen wijnpinten alleen nog als kostbare relikwieën bewaard en het parelende vocht gedronken uit glazen met het wapen der Broederschap, toch is de geest dezelfde gebleven een geest, doordrongen van offervaardigheid en naastenliefde, die tot uiting komt in dat maatschap pelijk hulpbetoon, dat den tand van vele eeuwen heeft wéten te trotseeren. Het kostbare en oude Delftsche servies, dat bij de jaarlijksche feestmaaltijden wordt gebruikt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 6