Hoe begint de piloot t Hij overtuigt er zich eerst van, dat er geen hinderlijke wolken in de buurt zijn, kiest zich aan den horizon 't een oj andere raste punt, vliegt er recht op af en trekt aldus de eerste rechte lijn oj het rechte been van een letter. Velen denken dat de strepen verticaal in de lucht staan, maar dit is meestal gezichtsbedrog. He letter e is wel een van de moei lijkste. Oppassen is dus de bood schap, want de piloot kan niet terugkeeren om een letter die fout is weg te schrappen en opnieuw te maken. Wat eenmaal geschreven is, blijft geschreven, totdat de wind het uit elkaar heeft gedreven oj het uit zichzelf is verwaaid. Op een hoogte van 3500 d 400/0 meter wordt de uitlaa tpijp voor den rook geopend en de kurve of streep van de beginletter van het woord wordt getrokken. De tank wordt geruid met de olieachtige vloeistof die den rook moet voortbrengen. Uit de tank vloeit de olie naar een gemotoriseerde pomp, die in verbinding staat met den motor van het vliegtuig. He pomp perst de olie in de uitlaatpijp, waar de vloeistof door de hitte onmiddellijk verdampt en in rook opgaat. He piloot stijgt op met HO a 1)0 liter olie voor elke schrijf beurt en verbruikt gemiddeld 41/., liter olie per hoofdletter. Menigeen die naar boven kijkt, wanneer zoo'n piloot aan het schrijven is, zal zich afgevraagd hebben hoe breed zijn die strepen nu eigenlijk wel t Gemiddeld neemt elke rookkolom een breedte aan van 150 meter.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 35