Hoe begint de piloot t Hij overtuigt er zich eerst van, dat er geen hinderlijke wolken
in de buurt zijn, kiest zich aan den horizon 't een oj andere raste punt, vliegt er recht
op af en trekt aldus de eerste rechte lijn oj het rechte been van een letter. Velen
denken dat de strepen verticaal in de lucht staan, maar dit is meestal gezichtsbedrog.
He letter e is wel een van de moei
lijkste. Oppassen is dus de bood
schap, want de piloot kan niet
terugkeeren om een letter die fout
is weg te schrappen en opnieuw te
maken. Wat eenmaal geschreven is,
blijft geschreven, totdat de wind het
uit elkaar heeft gedreven oj het uit
zichzelf is verwaaid.
Op een hoogte van 3500 d 400/0
meter wordt de uitlaa tpijp voor den
rook geopend en de kurve of streep
van de beginletter van het woord
wordt getrokken.
De tank wordt geruid met de olieachtige vloeistof die den rook moet voortbrengen. Uit
de tank vloeit de olie naar een gemotoriseerde pomp, die in verbinding staat met den
motor van het vliegtuig. He pomp perst de olie in de uitlaatpijp, waar de vloeistof
door de hitte onmiddellijk verdampt en in rook opgaat. He piloot stijgt op met HO a
1)0 liter olie voor elke schrijf beurt en verbruikt gemiddeld 41/., liter olie per hoofdletter.
Menigeen die naar boven kijkt, wanneer zoo'n piloot aan het
schrijven is, zal zich afgevraagd hebben hoe breed zijn die
strepen nu eigenlijk wel t Gemiddeld neemt elke rookkolom
een breedte aan van 150 meter.