EUROPA
DE HOOGSTE BRUG VAN
-
3 2 O O meter
overspannen
'riiifii
Stevig verankerd in den rivierbodem
schragen vijftig betonnen ■pijlers
het gevaarte.
•-rt»:-—
':~r-
:*5
^355
"Z
mm»
V^SrU
BBBwHbSSBhBI
l/e?i <2« ranke Storströni-briiq haar 20.000 ton staal en 100.000 nr beton niet aan
W%e Storströmbroen, de
„BrugoverdenGroo-
ten Stroom" tusschen de
Deensche eilanden Fal-
ster en Sjelland, krijgt in
deze dagen eerst recht de
vuurproef te doorstaan.
Nu komt „de provincie" naar het groote Kopen
hagen, nu trekt de stad op haar beurt naar 't land,
nu gaan de vreemdelingen Amerikanen en Engel-
Bclien vooral en steeds meer vacantiegangers ook
sneltreinen incluis
uit onze contreien rust
en ontspanning zoeken
m 't vlotte en gastvrije
Denemarken. En waar
nog vorig jaar de veer
boot Masnedö-Orehoved
zich over alles en allen
moest ontfermen, daar heb
ben thans de Deensche Staatsspoorwegen een
permanente schakel gesmeed in de verbinding van
West-Europa met het „Parijs van het Noorden".
Reeds aan den vooravond van dit
zomerseizoen hadden 200.000 auto's en
50.000 voetgangers van deze belangrijke
verkeersverbetering geprofiteerd. En dat
't legioen der fietsers hier binnen acht
maanden met een 100.000 passanten ampel
vertegenwoordigd was, 't behoeft niet te
verwonderen in een land, dat zelfs het
onze op dit gebied slaat en dat alleen
reeds in zijn hoofdstad 400.000 peddelaars
telt op in het totaal slechts tweemaal
zooveel inwoners.
Een bijzonder soort staal (Chromador) werd
gebezigd voorden bovenbouw. (Foto links.)
SPI
De autoweg, geseheiden van de treinbaan en van
het gedeelte voor fietsers en voetgangers.
De Hollander, op het punt van bruggen „bij" als
weinig anderen, kijkt met een ingeworteld respect
naar dit prachtige bouwwerk, dat in al zijn massiviteit
van 20.000 ton staal en 100.000 m3 beton toch nog
kans gezien heeft rank en elegant van vorm te
blijven, en wonderwel te harmonieeren met het
vlakke landschap aan beide oevers. Een vijftigtal
betonnen pijlers schraagt een combinatie van drie
wegen: één voor enkelspoor, één voor auto's en één
voor fietsers en voetgangers, welke boven het
water een lengte van ruim drie kilometer bereiken.
Aan den kant van Falster verloopt
de aanleg geleidelijk in een glooien-
den dam van nog eens 400 m.,
die de totale lengte op 3600 m.
brengt.
Het centrum der constructie
wordt gevormd door drie bogen met
een doorvaartwijdte van respectie
velijk 102, 136 en 102 meter en een
vrije hoogte, die tot 26 meter
komt. De bouwkosten bedroegen
41 millioen Deensche kronen, dus
ongeveer zestien millioen gulden.
De plechtige ingebruikstelling
van Europa's langste brug door
koning Christiaan X drukte wel een
zeer bijzonder stempel op de viering
van den zevenenzestigsten verjaar
dag van dezen zoo populairen vorst.
Treffend was toen reeds de vreugde
van de duizenden eilanders, die
zich uit hun goeddeels geïsoleerde
positie verlost zagen. Een winter
moest voorbijgaan eer de Denen
hun buitenlandsche gasten met
trots konden wijzen op dit staal
van bruggenbouw, waarin ook hier
weer eens een kleine natie toonen
kon, gróót te zijn. v. B.