EUROPA DE HOOGSTE BRUG VAN - 3 2 O O meter overspannen 'riiifii Stevig verankerd in den rivierbodem schragen vijftig betonnen ■pijlers het gevaarte. •-rt»:-— ':~r- :*5 ^355 "Z mm» V^SrU BBBwHbSSBhBI l/e?i <2« ranke Storströni-briiq haar 20.000 ton staal en 100.000 nr beton niet aan W%e Storströmbroen, de „BrugoverdenGroo- ten Stroom" tusschen de Deensche eilanden Fal- ster en Sjelland, krijgt in deze dagen eerst recht de vuurproef te doorstaan. Nu komt „de provincie" naar het groote Kopen hagen, nu trekt de stad op haar beurt naar 't land, nu gaan de vreemdelingen Amerikanen en Engel- Bclien vooral en steeds meer vacantiegangers ook sneltreinen incluis uit onze contreien rust en ontspanning zoeken m 't vlotte en gastvrije Denemarken. En waar nog vorig jaar de veer boot Masnedö-Orehoved zich over alles en allen moest ontfermen, daar heb ben thans de Deensche Staatsspoorwegen een permanente schakel gesmeed in de verbinding van West-Europa met het „Parijs van het Noorden". Reeds aan den vooravond van dit zomerseizoen hadden 200.000 auto's en 50.000 voetgangers van deze belangrijke verkeersverbetering geprofiteerd. En dat 't legioen der fietsers hier binnen acht maanden met een 100.000 passanten ampel vertegenwoordigd was, 't behoeft niet te verwonderen in een land, dat zelfs het onze op dit gebied slaat en dat alleen reeds in zijn hoofdstad 400.000 peddelaars telt op in het totaal slechts tweemaal zooveel inwoners. Een bijzonder soort staal (Chromador) werd gebezigd voorden bovenbouw. (Foto links.) SPI De autoweg, geseheiden van de treinbaan en van het gedeelte voor fietsers en voetgangers. De Hollander, op het punt van bruggen „bij" als weinig anderen, kijkt met een ingeworteld respect naar dit prachtige bouwwerk, dat in al zijn massiviteit van 20.000 ton staal en 100.000 m3 beton toch nog kans gezien heeft rank en elegant van vorm te blijven, en wonderwel te harmonieeren met het vlakke landschap aan beide oevers. Een vijftigtal betonnen pijlers schraagt een combinatie van drie wegen: één voor enkelspoor, één voor auto's en één voor fietsers en voetgangers, welke boven het water een lengte van ruim drie kilometer bereiken. Aan den kant van Falster verloopt de aanleg geleidelijk in een glooien- den dam van nog eens 400 m., die de totale lengte op 3600 m. brengt. Het centrum der constructie wordt gevormd door drie bogen met een doorvaartwijdte van respectie velijk 102, 136 en 102 meter en een vrije hoogte, die tot 26 meter komt. De bouwkosten bedroegen 41 millioen Deensche kronen, dus ongeveer zestien millioen gulden. De plechtige ingebruikstelling van Europa's langste brug door koning Christiaan X drukte wel een zeer bijzonder stempel op de viering van den zevenenzestigsten verjaar dag van dezen zoo populairen vorst. Treffend was toen reeds de vreugde van de duizenden eilanders, die zich uit hun goeddeels geïsoleerde positie verlost zagen. Een winter moest voorbijgaan eer de Denen hun buitenlandsche gasten met trots konden wijzen op dit staal van bruggenbouw, waarin ook hier weer eens een kleine natie toonen kon, gróót te zijn. v. B.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 32