'Profiteer van iederen PALMOLIVE,^ o^fotU-'ueeti! ZIJ HEEFT VEELTE DANKEN AAN uitzie/ D af zal ik Kern betaald zetten NIETS EVENAART PALMOLIVE,DE OLIJFOLIE-ZEEP 12 Laai Uw zomergenoe- gens niet bederven op moeilijke dagen. Mel Nefa, hel ideale mo derne damesverband bent U volkomen veilig. Nefa is slerk absorbee- rend, is wonder zachl van samenstelling, o zoo soepel en uilersl hygiënisch. Zelfs bij hel luchligsle zomerloilelje blijft hel volkomen on zichtbaar. Nefa is overal verkrijgbaar. Lel echter op naam en merk. Nefa is 100" n Ned. fabrikaat. a Nevenstaand controle merk van de Rijks overheidsdienst garandeert U 100°lo Nederl. fabrikaat. Oranje 25 cl. Blauw 35 cl. Groen extra 50 NIET ELKE VROUW DIE AL 15 JAAR GETROUWD IS KRIJGT NOG AL TIJD BLOEMEN VAN HAAR MAN.' HIJ ZEGT DAT IK ER ZELF NOG ALS EEN JONGE BLOEM ijn geheimPalmolive, de zeep bereid met olijfolie, het beste natuurlijke middel om de huid zachter en mooier te maken. Probeer de Palmolive-schoon- heidsbehandeling. Na veer tien dagen zult U de resultaten reeds be- T merken en Palmolive blijven gebruiken floor Philip Morrison De wind rukte met de kracht van een orkaan aan de vensters van het kantoor der Pacific Air Line en deed de zware vliegtoestellen op de betonnen startbanen van de Central Air Port beven als espebladeren. Voor den ingang van het kantoor stond een klein gezelschap piloten. Zij staarden met bezorgde gezichten naar den reeds duisterenden hemel, waarlangs inkt zwarte wolkengevaarten joegen. „Geen vliegweer," zei er een. „Teddy heeft gelijk: het is den duivel verzoeken, als je je bij zulk een orkaan in de lucht waagt." Met een hoofdknikje gaven de ande ren hun instemming te kennen. Terwijl de piloten beraadslaagden, stond Ted Gall op het privékantoor van Harry Gompel, den directeur van de Pacific Air Line. Harry Gompel was een vijftiger, een man met breede kaken, driftige gebaren en een bevelende stem. Hij lag achterover in zijn bureaustoel en keek den eersten piloot van de „Pacific" geïrriteerd aan. „Dus als ik je goed begrijp, ben je hier gekomen om me te zeggen, dat je dienst weigert," viel hij blaffende uit. „Pardon, ik ben hier gekomen om u te zeggen, dat ik onder deze weersom standigheden geen verantwoording kan dragen voor zestien menschenlevens," antwoordde Ted rustig. „Wat dder Komt dat niet op hetzelfde neer Je, vliegt niet en daar mee uit! En de T.W.A. vliegt wel; ze schijnen daar een moediger stel piloten te hebben dan wij." „Het is hier geen kwestie van moed, directeur," merkte Ted onverstoorbaar kalm op. „Het gaat om de verantwoor ding voor zestien menschenlevens. Als de piloten van de T.W.A. bereid zijn te vliegen wel, dat is hun zaak. Langs de heele route van Newark naar Los Angeles zijn zij nergens langer dan negen minuten vliegen van een vlieg veld verwijderd. Als het hun te bar wordt, hebben zij altijd nog een kans, dat ze heelhuids kunnen landen." Teddy's houding was beleefd maar onverzettelijk. Harry Gompel keek hem een oogenblik strak aan. „Gall, je bent hier negen jaar en je zult me dus wel hebben ieeren kennen," hernam hij hard. „Weet goed wat je doet. De „Pacific" is je veel verplicht, vooral uit de eerste jaren van haar bestaan, maar dat zal me niet weerhouden te doen wat ik onder deze omstandigheden verplicht ben te doen." Er lag een bedreiging in die woorden, waarvan Ted de beteekenis niet kon misverstaan, maar hij liet er zich niet door van zijn stuk brengen. „Ik herhaal, mister Gompel, dat ik met dezen wind niet kan vertrekken," antwoordde hij. „Gall," hernam de directeur met ver beten woede, „je hebt de „Pacific" klein gekend en je hebt baar helpen groot maken. Daarom kan ik veel van je verdragen. Maar ik verdraag niet, dat mijn plannen gedwarsboomd worden. Je vliegt. of je, gaat eruit. Kies nu zelf. Ted werd doodsbleek. Een oogenblik stond hjj op liet punt uit te varen, maar hij bedwong zich. „Ik vlieg, zoodra het weer het maar eenigszins toelaat," antwoordde hij vast. „Maar met dezen wind niet." „In orde," snauwde Harry Gompel. „Dan moet je het zelf maar weten, ik zal dezen dienst uitstellenRuk maar in. je hoort er nog wel nader van." Ted sprak geen woord meer. Hij verliet het kantoor en trok de deur met oen harden slag achter zich dicht. Met groote passen stak hij de hal over en liep op de buitendeur toe. Daar diensde hij even terug. De deur ging open en dicht en in de vestibule stond Jetty Gompel. Haar wangen droegen een kleur van inspanning en zij moest even blijven staan óm op adem te komen. Met een bleek gezicht was Ted opzij gegaan. Het, meisje wierp hem een verbaasden blik toe. „Ted, wat is er aan de hand?" vroeg zij ontdaan. „Wat beteekent, die ver gadering voor de deur?" Ted gaf zich een onverschillige hou ding. „Och, niets," antwoordde hij schouderophalend. „Een klein meenings- verschil met de directie. Vliegen of niet vliegen en ik vlieg niet. Hij glimlachte alweer, maar het meisje glimlachte niet. Zij kende Ted al negen jaar en zij kende hem goed, want hij had haar twee jaar geleden opgeleid voor het vliegbrevet. Maar hóé goed zij hem ook kende, haar vader kende zij nog beter. De kleur week uit haar wangen en met, een impulsief gebaar legde, zij een gehandschoende hand op zjjn arm, „Ted, dat beteekent Hij knikte. „Je hoeft er mij niets van te vertellen, Jetty. Het spijt me, dat het zoover moest komen. Om meer dan één reden." Hij bracht de hand aan zijn pet en trok de deur open. Buiten werd hij ontvangen met ernstig vragende, blik ken. „Geen vliegweer, jongens," zei hij kortaf en met groote passen verdween hij in de richting van de cantine. De orkaan ging pas den volgenden morgen liggen. Tegen tien uur begaf Ted Gall zich naar het kantoor van den chef van den vliegdienst voor zijn pape ren. John Garrick legde juist met een geagiteerd gebaar de telefoon neer. Zijn gezicht stond bleek. „Heb je het gehoord?" vroeg Ted. „Het laatste lijntoestel van de T.W.A. is vannacht nabij den Rindslavpas ver ongelukt. Vier dooden." John Garrick knikte. „Beroerd," zei hij somber. „Het wds geen vliegweer." Hij stond wat te dralen en nam eens klaps een brief van zijn lessenaar op. „Voor jou," zei hij kort en met, een afge wend gelaat. „Vanmorgen hier gede poneerd," Met een wrang glimlachje scheurde Ted de envelop open. Hij doorliep de weinige regels en keek verontwaardigd op. „Mét ingang van den eersten ont slagen wegens gebrek aan persoonlijke eigenschappen, die onontbeerlijk moeten worden geacht voor een piloot," barstte hij los. „Dat wil zooiets zeggen als ge brek aan moed. Wat, zeg je daarvan, John?" De ander was een vriend van hem. „ik kon er niets meer aan doen, Ted," antwoordde hij treurig. „Toen je bin nenkwam, had ik juist nog eens met hem getelefoneerd. Ik dacht, dat hy na dat ongeluk met de T.W.A. misschien nog tot andere gedachten gekomen kon zijn. Maar bij het eerste woord, dat ik erover kikte, snauwde hy me toe, dat ik me met personeelaangelegenheden niet had te bemoeien." Ted lachte schamper. „Het lijkt op broodroof iemand te ontslaan onder dit leugenachtig motief, 't Is infaam, ik had zooiets nooit van hem verwacht. Dat zijn haan koning moest kraaien en dat hij met zijn hemelbestormende plan nen de T.W.A. naar de kroon wil steken alia, dat is nog te begrijpen van iemand met een zoo ongebreidelde I

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 12