sen Zoo ziet men van een der Tiber- bruggen den koepel van St. Pieter Als tegen zevenen (le kantoren en winkels sluiten, kruipt half Milaan achter z'n apéritif. Op 't terras van 'n simpel volkscafeetje of vóór Campari, Savini en Biffi, de befaamde pleisterplaatsen langs de Milaneesche pantoffelparade, maar Altijd buiten! 't Is er als de rood en witte ballons de tafeltjes gaan beschijnen gezéllig eten. En goed! En wat men er schenkt aan wijnen van 't land vordert de pen van een dichter! Zoek het in de hoogte van Odéon's daktuin of in de lengte van Giannino, waar witte kellners een race aanbinden tegen grage magen, zoek het in (1e intimiteit van liet eenvoudige Boccacio of in de ge moedelijkheid van Uncherese achter 't voormalige stadhuis, ge komt met een typische belevenis en zonder een geschokte begrooting naar huis. In het hart van Milaan rijst de Dom. krijgshaftig steekt eeii „sax-team" de spiraal buis plafondwaarts Friedrichshafen, links van ons, viert luide Zep pelin's eeuwfeest. Rechts wijst wit gestuit' de dreu ning van Schaffliausens watervallen. Wij in de Djalakliooren alleen maar 't rustige gezoem van de twee Wright-Cyclone- motoren, die ons boven Ziirich naar de voorge schreven 5000 meter heb ben getrokken. Watten in de ooren hebben afgedaan. Slechts de donzige wolken rond de Djalak doen even aan ze denken. Rood op de grijze vleugels glijden 5800 meter boven zee de letters P.H.- A.L.D. door de witte wade, die de Alpen aan ons oog onttrekt. liet jonge mevrouwtje vóór ons is nog niet halverwege haar boek, als de ruim 500 km. vanaf Frankfurt er al weer óp zitten en van Bal- kom pal boven Milaan behoedzame rondjes gaat draaien, mild voor onze trommelvliezen. Twintig minuten later sta ik op Italiaanschen bodem De Djalak heeft intusschen de reis naar Rome volbracht,is netjes teruggevlogen naar 't Schiphplsche nest en staat mij den volgenden mid dag alweer monter in Milaan op te wachten, alsof hij niet een kleine 3000 kilometer heeft gedraaid, terwijl ik zoo'n beetje met spaghetti zat te spelen. Daar gaan we weer, een millioen Milaneezen achterlatend rond hun rijken Duorno, de wonder mooie kathedraal, die, bij het wisselend licht van den vorderenden dag, in zijn machtig interieur telkens nieuwe aspecten vertoont. Gezagvoerder Brinkhuis heeft een surprise in petto. Hij laat de Apennijnen letterlijk links liggen, zet koers naar Genua en ontrolt dan een kleurenfilm, die heel de cabine tot hoorbare verrukking brengt. Op de vruchtbare Po-vlakte volgt de weelde van de Middellandsche zee. Heuscli, het water is blauw en de ansichtkaarten van Rapallo en La Spezia zijn niet overdreven. Het ochtendblad, kersversch uit Amster dam, gromt grimmig iets van wind en regen op het tennistournooi in Noordwijk. Lachend ligt Viareggio aan de zonnige kust, die hei-wit naar ons toebuigt. Elba schimt uit een nevelig floers, maar overal elders is het licht en helder. Daar kronkelt zich al de Tiber, msterdam—Frankfurt a/Main is linea recta een 360 km. De zij- 5 °e Djalak zc«r dr-Jav' sprong naar Rotterdam f is e"n ^"endige Indische vogel beteekent voor de snelle J met de manieren **reeuw. Douglas maar een kwar- horten van stuk, zwart-wit-griis tiertje. Daarlaten we Waal- J kleur' De Djalak - zegt de haven al weer achter ons. - is een Douglas D.C. 2, die „We gaan naar Rome" owzc Wn *>**egt, de Rome Air doemt het lied der voetbal- Dapide. De Djalak - denk ik - is Iers bij mij op.Gezagvoerder een lust voor het oof>> "ls hii du"r van Balkom denkt er an- zo" ""k komt aantaxiën over ders over. In enkele mi- j Sehiphols platform en ruimte nuten staan we weer op het f vo°r mii maakt tusschen z'n zil- Rotterdamsche grastapijt veren vleugels. om veiligheid voor alles een instrument, dat op het Alpentraject belangrijke diensten kan bewijzen, door een gewilliger apparaat te vervangen. DAAr zweven we dan toch boven onze rivieren, mat-zilveren strepen onder een aarzelend Juli- zonnetje. Geel plekt de Peel in het groene landschap. Vanuit het tooverhol, waar achter in de slanke cabine de steward den schepter zwaait, komt koffiegeur aanzweven, als onder ons 't Duitsche mijngebied met zijn hoogovens opdoemt. Van 2000 meter is de stoere Rijn een vriendelijk kronkeltje langs Keulens poppenhuisjes. Vaardig worden we in Frankfurt neergezet. Even tijd voor 'n sigaret en dan klimt (le Djalak kalm naar 2500 meter, hoog boven een pralenderi regenboog, waar speelsch een snelle jager onder door duikt. Hooger en hooger gaat 't in perfecte rust. Op 3500 meter serveert de steward. zuurstof. Ge kunt er bij blijven lezen, zoo gemakkelijk wordt 't u gemaakt. Uit een gcmeenschappelijken cylinder in de cockpit hebben piloot, marconist en mecano hun eigen „vaatje" krijgt elk der twaalf inzitten den keurig z'n twee liter per minuut. Achterin zuigen er een paar wijsgeerig als aan een nargilehin de voorhoede lijkt het meer op een jazz-band, zoo

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 6