inylieger 35aasatf SnaKS Het resultaat van een zucht naar records. De invlieger (Clark Cable) verliest hiermede zijn besten vriend Gunner (Spencer Tracy), wiens zwaargewond lichaam hij nog net bijtijds uit de vlammen weet te redden. De staaltjes van vliegkunst, welke in deze hA. G. M.-film ie zien worden gegeven, overtreffen de siouisie fantasieën. Niet alleen is bet een technisch wonder, wat de vliegdemonstraties en dito ongelukken betreft, maar daarnaast is het een psychologisch volkomen verant woord drama met een brillanie bezetting en kostelijke spelwendingen. Indien er wordt gesproken van een vliegfilm, een liefdesfilm of een zangfilm, dan kan de toeschouwer er negen van de tien keer zeker van zijn, dat de geheele film alleen uit vliegen, liefde of zang bestaat, en dat er geen sprake is van een mooie, boeiende of spannende intrige. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen (in den laatsten tijd zelfs veel frequenter dan voorheen) en daartoe behoort ook deze Test-pilot mot Myrna Loy, Spencer Tracy en Clark Gable. liet is een film die alle eigenschappen bevat, welke van een goede film geëischt kun nen worden. Er zit vaart, in, ori ginaliteit, bravour en een flinke dosis geest. Daarbij zijn de drie hoofdpersonen stuk voor stuk spe lers van formaat Myrna Loy spon taan, pittig en gevoelig; Spencer Tracy robuust, onverschillig, wiens spel altijd van binnen uit schijnt te komen, en Clark Gable, het pro totype van een he-man", zooals de Amerikanen zeggen, doch zonder die aureool van onsmakelijke zelfgenoegzaamheid, die sommige zijner schijnbare confrères kenmerkt en hen zoo onuitstaan baar doet zijn. Zij maken deze film tot een waar feest en iederen liet valt voor herren niet mee, om een oj ander Meeding- stuk voor een dame te koopen. Jim probeert op deze wijze zicli een voorstelling te maken, hoe zijn vrouw dit nachthemd staan zal. liet jonge, blijde vrouwtje Ann (Myrna Log) en haar man Jim (Clark Galde) bij een gelukkig weerzien na een moeilijken vliegtocht. meter een genot om te zien. De intrige mag dan al een beetje typisch Ainerikaansch zijn, ze is het ook d&n waar het op duizelingwekkende vliegprestaties aankomt en dat is werkelijk geen kleinigheid. Ze rechtvaardigen terecht de zenuwsloopende angsten van de jonge vrouw, die eerst rust krijgt, als haar man een baan op den heganen grond aanneemt. Een film als deze vergeet men dan ook niet gauw. Het is een „populair meesterwerk", een epos van de luchtvaart, waarvoor den regisseur Victor Fleming alle lof toekomt

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 15