ONTSLUIERT DE WERELD VAN DEN DROOM DE „SANTA-FE-EXPRES" VER- TROK VAN NEW YORK NAAR DIE ONVERGETELIJKE AVOND: MARLENE DIETRICH VERTELT MIJ HAAR LEVENSLOOP EEN REPORTAGE VAN PAUL BRINGUIER MARLENE DIETRICH naar een foto van Hurrell, den meest beroemden fotograaf van Hollywood, die in zijn ateliers slechts de grootste en best be taalde! sterren van het witte doek ontvangt. filu ïoperateurs en eenige jonge lieden in regenjas, schoenen niet dikke zolen, den hoed misvormd door het neerstroomende water, kauwend op hun kauwgum en niet HOLLYWOOD. TOEN KWAM woedende oogen. Het zijn dagblad- reporters en Mariene is te laat Op een paar passen afstand staat een vrouw tegen een ijzeren pilaar geleund. Zij is jong en tamelijk mooi. Haar gezicht is echter ge- teekend door een vermoeidheid, een verwarring, die mij treffen. Maar het diepst bewegen mij haar oogen. Zij houdt ze gericht op de journalisten en de fotografen en er ligt een uitdrukking in van innige afgunst, van verwijt, bijna van haat. Zenuwachtig houdt zij haar mantel van dik rood laken om zich heen geklemd. Zij beeft, als de klok begint te slaan. Aan haar voeten staan twee. valiezen. Er zijn oude etiketten Tien uur 's avonds op het centraal station in New York. Het regent. Mijn doorweekte hoed lekt op het enorme pak kranten en tijd schriften, dat ik bij mij draag. Werktuiglijk volg ik den zwarten „witkiel", die eindelooze hallen doorsnelt, ijzeren trappen afdaalt en door auto matische machines mijn kaartjes laat afstempelen. Mijn ooren gonzen van het eindeloos gelui van een klok. Eindeljjk bereiken wij het onafzienbare onder- grondsche perron, waar de trein ons wacht. De trein, dien wij drie dagen en vier nachten zullen bewonen. Groote ijzeren spoorwagons, rood geverfd, doch zwart geworden van het stof en den rook en hoog uitstekend boven hun wielen. Voor een der rijtuigen wacht een groep fotografen, opgeplakt, waarschijnlijk van vele jaren terug, met den opdruk: „Hollywood, G'alif overheen nieuwe etiketten, versch geplakt met dezelfde plaats van bestemming van jaren geleden: „Hollywood, California". Er ontstaat een gedrang, ru moer. Eindelijk, daar is Mariene. Een hoed van groen vilt verbergt een van haar oogen. Zij heeft de handen in de zakken .van haar Eri daar half Schot sell geruiteu mantel verborgen. Vier negers, die druipen van den regen en met een breeden lach al hun tanden laten zien, volgen haar op den voet en dragen haar koffers en valiezen van wit leer. Mariene en de reporters ET' reporters dringen terstond op Mariene in en omringen haar. Zij ondervragen haar met die brutale amicaliteit, waarmee de Amerikanen alle acteurs tegemoet treden. Zij weten dat zij de carrières van de „sterren" kunnen opbouwen en vernietigen en handelen ook naar die wetenschap. „Hallo, Mariene! Goede reis gehad? Hoe zien de mannen in Europa er uit? Dragen zij nog altijd gefriseerde baarden en snorren?" Allen lachen en kloppen haar familiaar op den schouder. Assistent-fotografen zijn op den rug van hun collega's geklommen en zwaaien knetterende toortsen, die veel witten rook en een helder licht verspreiden. „Hallo, Mariene! Heb je geen lust meer, 0111 in Hollywood te werken?" Mariene heeft zich een weinig afgezonderd en is op de eerste tree van den wagon geklommen. Hier biedt zij hun aanval het hoofd. Zij schijnt Vermoeid. In haar wit ge zicht ziet men slechts haar rooden mond leven. Zij weet, dat zij moet glimlachen en moet antwoorden. „Hallo, jongens!" roept zij hun

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 4