den rotsigen zee-oever strekt de stad Issus zich uit. Aan den voet van de stadsmuren is het tenten kamp van Darius opgeslagen, vcm waaruit diens legerscharen, voet- en paardenvolk, zijn opgetrokken, steun zoekend tegen den berg en de vesting links. decimeter ervan een tafereel op zicli vormt, terwijl deze tocli ook weer onderling zoo sterk gebonden zijn dat zij samen één geheel vormen, hetwelk bovendien van een kleur- en lichtwerking is, die waarlijk ver rassend mag lieeten. Een fel voorjaarslicht verspreidt zich over de zee, de bergen en het slagveld: het speelt in rossige .glanzen langs de tinnen van burchten, kerken en ruïnen, glijdt over het tentenkamp. De zware bewol king," als de hemelbaaierd bij de Schepping, laat een deel van het slagveld in een doorzichtigen schemer, waarin toch nog tientallen opmerkelijke details bij nauwkeurige beschouwing zichtbaar worden. In den zonneschijn schitteren en fonkelen de wapenrustin gen, de vaandels en de uniformen. Het verschiet, waarbij Altdorfer ongetwijfeld geïnspireerd werd door 't weidsche Beiersche berg- en merenlandschap, gaat verloren in de oneindigheid en lost zich op in de licht-schietende en reflecteerende bewolking. De voorstelling zelve slaat op den beroemden veld slag van den Griekschen veroveraar Alexander den Grooten tegen Darius, den koning der Perzen, nabij Issus, in het jaar 333 voor onze tijdrekening. Napo leon, een groot vereerder van Alexander, vond het paneel zoo interessant, dat hij het na een zijner veld tochten mee naar Frankrijk nam, waar het tot 1815 bleef. Na den val van den grooten Franschen keizer werd het naar Duitschland teruggebracht, en sedert 1836 wordt het bewaard in de reeds genoemde Alte Pinakothek te München, waar het wel het middel punt vormt van de uitgebreide tentoonstelling, ter gelegenheid van het vierde eeuwfeest aan den kun stenaar Altdorfer gewijd. Het zestal fragmenten, dat we op deze bladzijden reproduceeren, moge onzen lezers een indruk geven van den rijkdom aan details, waardoor dit vroege De dag breekt aan de morgenzon giet haar rossige stralenbundels uit over de wereld een machtig pa norama van bergen en zeeën, dat zich uitstrekt tot aan den verren gezichtseinder, waar wolken en bergen zich in elkander oplossen. Op den voorgrond van dit frag ment de torens en de huizen der stad Issus. Altdor fer was immers tevens architect, en bouwde Issus in zijn verbeelding als een middeleeuwsche stad met versterkte burchten. kunstwerk uitbliukt boven soortgelijke andere. Bij een aandachtige beschouwing zal men, zooals dit ook bij vele schilderwerken uit onze oude Hollandsche schilderschool het geval is, zelfs op deze fragmenten nog tientallen bijzonderheden ontdekken even karak teristiek als interessant. Eet treffen der ruiters. Duidelijk ziet men op den voorgrond hoe een der ruiters van Alexander door een lamsstoot geveld is, terwijl over het paard van den gevallene heen een tweede aan den hals wordt De aanstormende ruiter behoort oogenschijn- "jk oij de groep, die onmiddellijk achter Alexander aansluit, doch deze laatkomer vult uitstekend een ietwat leegen hoek van het groote paneel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 7