den rotsigen zee-oever strekt de stad Issus zich uit. Aan den voet van de stadsmuren is het tenten
kamp van Darius opgeslagen, vcm waaruit diens legerscharen, voet- en paardenvolk, zijn opgetrokken, steun
zoekend tegen den berg en de vesting links.
decimeter ervan een tafereel op zicli vormt, terwijl
deze tocli ook weer onderling zoo sterk gebonden zijn
dat zij samen één geheel vormen, hetwelk bovendien
van een kleur- en lichtwerking is, die waarlijk ver
rassend mag lieeten.
Een fel voorjaarslicht verspreidt zich over de zee,
de bergen en het slagveld: het speelt in rossige
.glanzen langs de tinnen van burchten, kerken en
ruïnen, glijdt over het tentenkamp. De zware bewol
king," als de hemelbaaierd bij de Schepping, laat een
deel van het slagveld in een doorzichtigen schemer,
waarin toch nog tientallen opmerkelijke details bij
nauwkeurige beschouwing zichtbaar worden. In den
zonneschijn schitteren en fonkelen de wapenrustin
gen, de vaandels en de uniformen. Het verschiet,
waarbij Altdorfer ongetwijfeld geïnspireerd werd
door 't weidsche Beiersche berg- en merenlandschap,
gaat verloren in de oneindigheid en lost zich op
in de licht-schietende en reflecteerende bewolking.
De voorstelling zelve slaat op den beroemden veld
slag van den Griekschen veroveraar Alexander den
Grooten tegen Darius, den koning der Perzen, nabij
Issus, in het jaar 333 voor onze tijdrekening. Napo
leon, een groot vereerder van Alexander, vond het
paneel zoo interessant, dat hij het na een zijner veld
tochten mee naar Frankrijk nam, waar het tot 1815
bleef. Na den val van den grooten Franschen keizer
werd het naar Duitschland teruggebracht, en sedert
1836 wordt het bewaard in de reeds genoemde Alte
Pinakothek te München, waar het wel het middel
punt vormt van de uitgebreide tentoonstelling, ter
gelegenheid van het vierde eeuwfeest aan den kun
stenaar Altdorfer gewijd.
Het zestal fragmenten, dat we op deze bladzijden
reproduceeren, moge onzen lezers een indruk geven
van den rijkdom aan details, waardoor dit vroege
De dag breekt aan de morgenzon giet haar rossige
stralenbundels uit over de wereld een machtig pa
norama van bergen en zeeën, dat zich uitstrekt tot aan
den verren gezichtseinder, waar wolken en bergen zich
in elkander oplossen. Op den voorgrond van dit frag
ment de torens en de huizen der stad Issus. Altdor
fer was immers tevens architect, en bouwde Issus in
zijn verbeelding als een middeleeuwsche stad met
versterkte burchten.
kunstwerk uitbliukt boven soortgelijke andere. Bij
een aandachtige beschouwing zal men, zooals dit
ook bij vele schilderwerken uit onze oude Hollandsche
schilderschool het geval is, zelfs op deze fragmenten
nog tientallen bijzonderheden ontdekken even karak
teristiek als interessant.
Eet treffen der ruiters. Duidelijk ziet men op den
voorgrond hoe een der ruiters van Alexander door
een lamsstoot geveld is, terwijl over het paard van
den gevallene heen een tweede aan den hals wordt
De aanstormende ruiter behoort oogenschijn-
"jk oij de groep, die onmiddellijk achter Alexander
aansluit, doch deze laatkomer vult uitstekend een
ietwat leegen hoek van het groote paneel.