Het platform baadt plotseling in een zee van hard, meedoogenloos licht. Een spreker kondigt een onbe kenden naam aan. Daarop verschijnt er een vrouw, opgedirkt in een leelijke japon van groene taf, blijkbaar vervaardigd in het atelier van een provin cie-naaister. Zenuwachtig verkreukelen haar vingers een zakdoek. Zij komt naar voren met strakke bewegingen, de oogen vooruit gericht en alleen, schrikaanjagend als een groen spook. Plotseling begintzij te zingen. Clark Gable en Carol Lombard, twee VOLGENDE WEEK bekende figuren Uit de filmwereld tijdens een bezoek aan een nacht- Drie kleine Fran^aises Ook feest in Hollywood. Hollywood heeft een historie. Haar aandoenlijk liedje is oud en duizenden malen gehoord. Zij verslikt zich reeds bij de eerste woorden en onmiddellijk gaat er een spottend gelach op in de zaal. Haar angst voor een fiasco doet haar stem valscli overslaan. Het spotlachen wordt algemeen. Een der sterren, ik kan niet zien welke, lacht hoog en dwaas boven alle anderen uit en het schijnt, dat zij er niet mee kan ophouden. De onfortuinlijke zangeres op de verhevenheid vecht -met haar plankenkoorts en volhardt met behulp van al haar moed. Ik zie haar schouders beven èn plotseling kan zij niet meer. Haar stem breekt en zij barst in snikken los. De man die haar heeft voorgesteld snelt op haar toe, neemt haar bij een arm en leidt haar de zaal uit. De lichten worden weer ontstoken. In de zaal schaterlacht men thans. Ik ben verbaasd. Het spel van de hoop ^*Zie is die arme kleine vrouw?" vraag ik Mariene. „Een debutante? Waarom laat men haar hier zingen?" „Ik zal het u uitleggen," antwoordt Mariene. „De directeur van Trocadero heeft het goede denkbeeld gehad allen, die meenen iets te kunnen presteeren voor de radio of op het witte doek, in de gelegenheid te stellen, hier een proef van hun kunnen af te leggen. Hiermee brengt hij attracties, die hem niets kosten en die zijn publiek meer amuseeren dan het optreden van beroepsartisten. Eenmaal in de veertien dagen wordt zoo'n avond als deze georganiseerd. Hij heeft er onmiddellijk 'n dwaas ei. succes mee gehadDe filmsterren die u hebt herkend buiten beschouwing gelaten, zijn hier vanavond bijna uitsluitend productieleiders der filmmaatschappijen aanwezig, theateragenten, publiciteits-chefs en radio directeuren. De liefhebberij om zich hier te presentee ren is zoo groot, dat men den dilettanten volgnum mers heeft moeten verstrekken. Soms moeten zij zes of acht maanden op hun beurt Wachten. Het meerendeel woont in de provincie. Zij sparen dollar na dollar om de reis te kunnen bekostigen en leven gedurende vele weken in gespannen verwachting en in hoop en vrees. Eén enkele kans Wordt hun geboden in hun leven, slechts één minuut mogen zij rekenen op de belangstelling van hen, die het in hun macht hebben een ster van hen te maken aan het firmament van de kunst, of lien voor altijd terug te stooten in den afgrond der onbekendheid. II kunt zich wel indenken in welk een toestand van moordende span ning zij hier aankomen. Als zij naar dat zwarte platform loopen, moeten zij een gevoel hebben, dat zij een schavot bestijgen." „Maar dat is verschrikkelijk, zoo'n kwelling," merk ik op. „Zeker, maar er gaat geen soiree voorbij, of minstens één dilettant haalt den prijs weg, waarvan hij of zij gedroomd heeft. Minstens een van hen wordt terstond geënga geerd voor een kleine rol, of voor de radio, die in Amerika een enorm aantal artisten van noode heeft. Het spel is wreed, toegege ven, maar de kansen staan gelijk en het wordt volgens eerlijke regels gespeeld." Er klinkt tromgeroffel in de zaal. Opnieuw rekken de halzen zich en allen, die hier thans zitten en die vroeger arm zijn geweest en onbekend en beschimpt en die gevochten hebben en gewonnen, zij vinden er allemaal een vreemd en wreed genoegen in, voor wat zij geleden hebben een bittere revanche te nemen op de bevende veroordeelden in deze arena. De projectielamp vlamt opnieuw op. En op het tooneel imiteert een klein meisje van vijf of zes jaar, haar arm, klein gezichtje vertrokken van inspanning en angst, Shirley Temple en lispelt zacht, terwijl zij danst. Het Wreed© spel is geëindigd. Tien dilettanten zijn opgekomen mannen en vrouwen, sentimen teel© zangers, dansers met ratels, imitators van vogels en bleeke kinderen, die voor wonderkinderen doorgaan en vaak zonder avondeten naar bed zijn gezonden, omdat zij niet genoeg wonderkind waren naar den zin van hun ouders. Een van de tien heeft zijn prijs ge wonnen, is beloond met applaus en krijgt een engagement. Mariene had het mij voorspeld. Bijna elke soirée levert een ontdekking op en dan Wordt 'n onbekende verheven op het voetstuk der openbaarheid. Het is middernacht geworden. Trocadero loopt leeg. Er is hier niets meer te doen vanavond. „Kom," verzoekt Mariene. „Men verandert hier van plaats, maar De filmspelers Joan Craw ford en Franchot Tone be hoorden tot de gasten van Trocadero, toen Paul Bringuier, de schrijver van onze reportage, er een be zoek bracht: Links: Dolores del Eio, een der meest bekende sterren van Hollywood. niet van gezelschap. U zult - hen allen weer terugvinden in de Clover Club. Zoo is het de gewoonte." (Copyright by Ageuce Littéraire internatioüaïe Paris. Nadruk - ook gedeeltelijk - verboden. De Clover Club ligt nauwelijks tweehonderd meter van Trocadero ver wijderd. Nu ik Hollywood al Weer verlaten heb, geef ik mij er pas rekenschap van, dat ik niet eens Weet, hoe het gebouw, waarin ik zooveel nachten heb doorgebracht, er van buiten uitziet. Ik zou het op den dag niet herkennen en geloof trou wens, dat niemand in Hollywood het zou kunnen beschrijven, 's Nachts gaat iedereen er werktuiglijk heen, met oogen, troebel van de whisky. Tusschen Trocadero en de Clover Club bevindt zich een ver- keerssignaal, dat beurtelings rood en groen licht uitstraalt. Dit is ongetwijfeld het eenige signaal in geheel Amerika, dat door niemand tusschen midder nacht en vijf uur 's morgens geëerbiedigd wordt. Op deze strook gronds klinkt nooit de fluit van een politieagent voor het achterhalen van een over treding. Het is het vrije domein van de heeren van Hollywood. De Clover Club telt tien zalen, onderling verbonden door geheime gangëh en verborgen deuren. Het is het huis van het luxe-mysterie. Overal flonkert het. kristal u tegen, de bekleeding is van witte zij en de wanden van spiegelglas. De eerste en grootste zaal is uitslui tend gewijd aan Bacchus en Terpsichore. Het is al laat. en ik bevind mij alleen. Mariene is reeds vertrokken en na een kwartier verlaat ik eveneens de zaal. In andere zalen wordt grof ge- speeld, doch ik stel een bezoek liever tot later uit. Voor vandaag heb ik reeds genoeg ontdekt. Ik passeer de geopende deur van de bar en blijf eensklaps ver ward staan. In de bar klinkt vroolijk gelach, vermengd met Fransche stemmen. Ik treed binnen en het komt mij plotseling voor, dat ik deze reis naar Hollywood slechts gedroomd heb en dat ik Parijs geen oogenblik heb verlaten. Alle Franschen, die in Hollywood verblijven, hebben zich hier vereenigd. Auatole Litvak, de tooneel- regisseur, die weer naar Europa gaat vertrekken, zit in hun midden. Ik treed op hen toe en een minuut later ben ik gezeten tusschen Danielle Darrieux, Annabella en Mireille Balin.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 15