DE ZUID- DREG Wanneer a zoo de oude spoorbrug voor het nieuwe bruggencomplex ziet liggenwordt het pas goed duidelijkhoeveel de doorvaarthoogie verbeterd en dus het scheepvaartverkeer vergemakkelijkt is. Niet zóó afgelegen en vereenzaamd ligt; tocli ons eilandenrijkje, of het verkeer, dat symbool van vooruitgang en mo dernen levensstijl, weet ook de stilte van onze polders te vinden en drukt zijn stempel op onze lang on beroerd gebleven lande lijke plekjes. Zoo staat, van ver in 't rond te herken nen, als een teeken van die overwinning dat monu ment van beton en staal, de groote verkeersbrug, hoog over het Zuid-Beve- landsch kanaal. Het verkeer te water, per spoor en over den weg heeft zijn bouw en vete andere machtige werken geëischt. Het vergde de groot- scheepsche verbreeding van het kanaal van Hansweert naar Wemeldinge om de scheepvaart 'n vlotter pas - seeren mogelijk te maken. Maar dat was niet genoeg: de oude, lage en traag beweegbare bruggen zou - den die verbreeding nutte loos hebben gemaakt, zoo lang zij het scheepsverkeer als vanouds hinderpalen in den weg waren blijven leggen. De doorvaarthoogte moest belangrijk grooter worden om het meerendeel der vaartuigen een onbe lemmerde doorvaart te ver zekeren, ook al bleven de bruggen gesloten. En de op lossing daarvoor is gevon den door voor het weg en spoorverkeer beide één grootsch complex van brug gen te bouwen, die én de spoorbrug bij Vlake én de voetbrug van Schore tegelijk vervangen zouden. Vier meter hooger dan vroeger, meer dan zeven en een halven meter boven den waterspiegel, zou de nieuwe doorvaarthoogte worden ombehalve dan voor enkele van de Statui en maibstueus beweegt zich de bruyklep omhoog, gehoor zamend aan de handbeweging van een enkelen man. De achttien meter lange kleppen voor weg- en spoorverkeer leveren in geopenden toestand een machtigen aanblik.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 16