DE ZUID-
DREG
Wanneer a zoo de oude spoorbrug voor het nieuwe bruggencomplex ziet liggenwordt het pas goed
duidelijkhoeveel de doorvaarthoogie verbeterd en dus het scheepvaartverkeer vergemakkelijkt is.
Niet zóó afgelegen en
vereenzaamd ligt; tocli
ons eilandenrijkje, of
het verkeer, dat symbool
van vooruitgang en mo
dernen levensstijl, weet ook
de stilte van onze polders
te vinden en drukt zijn
stempel op onze lang on
beroerd gebleven lande
lijke plekjes. Zoo staat, van
ver in 't rond te herken
nen, als een teeken van
die overwinning dat monu
ment van beton en staal,
de groote verkeersbrug,
hoog over het Zuid-Beve-
landsch kanaal.
Het verkeer te water,
per spoor en over den weg
heeft zijn bouw en vete
andere machtige werken
geëischt.
Het vergde de groot-
scheepsche verbreeding van
het kanaal van Hansweert
naar Wemeldinge om de
scheepvaart 'n vlotter pas -
seeren mogelijk te maken.
Maar dat was niet genoeg:
de oude, lage en traag
beweegbare bruggen zou -
den die verbreeding nutte
loos hebben gemaakt, zoo
lang zij het scheepsverkeer
als vanouds hinderpalen
in den weg waren blijven
leggen. De doorvaarthoogte
moest belangrijk grooter
worden om het meerendeel
der vaartuigen een onbe
lemmerde doorvaart te ver
zekeren, ook al bleven de
bruggen gesloten. En de op
lossing daarvoor is gevon
den door voor het weg
en spoorverkeer beide één
grootsch complex van brug
gen te bouwen, die én de
spoorbrug bij Vlake én
de voetbrug van Schore
tegelijk vervangen zouden.
Vier meter hooger dan
vroeger, meer dan zeven
en een halven meter
boven den waterspiegel, zou
de nieuwe doorvaarthoogte
worden ombehalve
dan voor enkele van de
Statui en maibstueus beweegt zich de bruyklep omhoog, gehoor
zamend aan de handbeweging van een enkelen man.
De achttien meter lange kleppen voor weg- en spoorverkeer leveren
in geopenden toestand een machtigen aanblik.